2023-09-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Fläskytterfile är ofta på rea i många affärer där de kostar runt 70-80kr. Gick förbi i en affär tom där det var rea på 40kr för en 500g fläskytterfile.
Är det fulkött eller?
Det är väl i princip en putsad kotlett. Köp vanlig fläskkotlett i stället, det är godare med fett och ben kvar, ger mer smak. Testa lite ädelost i en brunsås eller svampsås till, det blir jäkligt gott. Kotletter ska gärna stekas hårt ned mycket smör och få en mörk stekyta. Enligt min smak är detta lika gott som ryggbiff.
Citera
2023-09-13, 18:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
NEJ!

Man "uppfann" denna styckningsdetalj för att alltförmånga numera är rädda för fett samt att man kom på att man kan spruta in saltlake i den (längre hållbarhet) och förpacka den i vackumplast.

Så kan man tjäna mer pengar.

Sen är den som sagt ofta nuförtiden en sk lockvara för att få in folk i butiken.
Benfri kotlettrad fanns redan och med väldigt lite fett eller tom inget.
Men nej??, och på något som redan fanns och en styckningsdetalj som man uppfann namnet på, som egentligen enda skillnaden bar var ett namn ,sen formen bestämdes då till denna för inte se ut som en kotlettrad längre.

Detaljen i min syn på det hela, gavs enbart för att tjäna mer pengar för en simpel styckningsdetalj.

Ja, idag används den ibland som en lockvara och med detta priset, men vad är det nu, nått år som ett billigare pris varit på denna detalj har synts till då och då.

Fortfarande väldigt förbryllad över ditt nej, och sen säger du samma som mig.
Vad är det om?
Citera
2023-09-13, 18:05
Medlem
Det är gott att skära den som om man rullar ut den platt. Gör en röra med mozzarella, basilika, soltorkad tomat och kryddor och bred ut över köttet. Rulla in den i lufttorkad skinka och knyt ihop. Stek på i panna och in i ugnen till rätt temp.
Det är kanon.
Men självklart föredrar jag oxfilé framför det mesta i köttväg.
Citera
2023-09-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Fläskkotlett
https://en.wikipedia.org/wiki/Pork_chop

Kotlettrad är en hel styckningsdetalj.

En kotlettrad kan därför aldrig komma från en fläskkotlett.

Inte ens om den är benfri.

Läs lite bättre innan du svamlar.
Är du efterbliven på riktigt eller?
Det är väl klart som fan att en kotlettrad inte kan komma från en fläskkotlett när fläskkotletten är en del utav hela kotlettraden?
Citera
2023-09-13, 18:06
Medlem
Ni som skriver att fläskytterfilé är en sämre bit är ju retards. Är ju en av de finaste bitarna på grisen.

Själv tycker jag fötterna är godast.
Citera
2023-09-13, 18:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Fruktansvärt äckligt. Stinker gammalt dass och kompost.

Fläskytterfilen sitter inte lång därifrån... Samma äckel.
Och "file" är ju bara trams. Det är kotlettraden för fan! Klart den kostar 40 kr.

Du hänger upp dig för mycket på ordet filé som om det vore vanlig fläskfilé. Man filéar allt möjligt - fisk, tomat, paprika osv.

Det är ju en filéad kotlettrad det handlar om.
Citera
2023-09-13, 18:10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Att kalla det fint kött är som att kalla fiskpinnar för fin fisk men jo fläskytterfilé det går väl ann marinerad och sen på grillen.
Att du har ens mage att jämföra fläskytterfilé med fisk är en stor skam!

Priset borde ligga runt 150 kr kilot så det är ett rent kap.
Citera
2023-09-13, 18:15
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Är du efterbliven på riktigt eller?
Det är väl klart som fan att en kotlettrad inte kan komma från en fläskkotlett när fläskkotletten är en del utav hela kotlettraden?

Jag förstår att du nyss kommit hem från vuxensäris och min kommentar baserades helt på att du inte klarade av att tyda det jag tidigare skrivit. Ta detta med specialpedagogen imorgon och låt mig vara ifred.

Och som sagt för att relatera till topic.
En fläskytterfilé är detsamma som benfri kotlettrad fast den är putsad fri från fett och yttre senor.

Ofta "mörmarineras" den genom att man sprutar in saltlake.
Största poängen med det är dock såklart att den ska hålla längre för sen vakumpackar man den i plast.

Och att den är "billig" beror oftast på att den är en lockvara.
Citera
2023-09-13, 18:27
Medlem
Det går att göra goda rätter av fläskytterfile. Utbankat fungerar det bra till olika Snitzlar och till Saltimbocca. Kalvinnanlår har inte lika bra smak och dessutom mycket dyrare.
Citera
2023-09-13, 18:54
Medlem
Har försökt köpa det och käka då det var billigt. Funkade om man gjorde Wok och hårdkryddade det riktigt starkt så att smaken försvann men annars var det nästan oätligt. I princip valfri annan proteinkälla smakade bättre.
Citera
2023-09-13, 19:07
Medlem
Vi grillar det ofta. Klart det finns bättre kött, men för en vanlig middag tycker jag det det funkar bra
Citera
2023-09-13, 19:08
Medlem
vasaduellers avatar
En styckdetalj som ofta blir torr, tråkig och smaklös. Enligt mig.

Men om man gillar ben/fettfri kotlett, skinkstek och föredrar kycklingbröst framför kycklinglår (dvs man gillar torrare kött) då är fläskytterfile ett prisvärt alternativ.

Om man kan styra upp en riktigt god sås att ha till så funkar den för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in