• 1
  • 2
2023-09-13, 00:42
Medlem
Hej,
Jag har börjat sälja småsaker via internet och jag är inte i behov av lokal eller liknande, allt sker via internet men jag inser att jag inte kan få ut så mycket av pengarna pga svenska skattelagarna.

Så jag tänkte starta ett företag utomlands, jag kommer inte flytta, har inte tänkt skicka hit pengarna till Sverige utan spendera dem utomlands eller köpa bostad i utlandet, har fast jobb i Sverige. Har några frågor:

1. Vilket land har låg bolagsskatt, inkomstskatt och utdelningsskatt/fördelaktiga utdelningslagar?
2. Vilket land rapporterar ej till SKV?
3. Tänker jag fel med att starta bolag utomlands?

Mvh,
Anonym
Citera
2023-09-13, 01:17
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Mexiko tror jag
Citera
2023-09-13, 01:18
De allra flesta som utvandrar gör det pga mer handfasta orsaker än bara en tanke om att minimera skatten. Det har varit fruar och barn i andra länder eller olösliga problem i Sverige. Även om flyttar utan några sådana anledningar så blir det sällan lyckat.
Kanske Irland, Cypern, Malta, delar av UK. Men det finns faktorer där för dig som svensk som gör att du hamnar i underläge och får arbeta i uppförsbacke tio år innan du har blivit irlänning i själ och hjärta, om du ens någonsin blir det.
Fem år senare vill du tillbaka till Sverige när du kommer på att det var inte så dåligt trots allt och detta jag kommit till nu har sina fel och brister och känns som bara som en ny avkrok.

Det finns en anledning till att de allra flesta av tio miljoner invånare i Sverige stannar och kommer att stanna. Bara en ytterst liten rännil av alla kommer att uppfylla sina drömmar, som oftast inte är mer än just drömmar. Det blir inte bättre om du inte säkert och verkligen vet att det kommer att bli bättre.

Mvh,
Mr. Bean
Citera
2023-09-13, 01:50
Medlem
Så länge du inte kapar alla band med Sverige spelar det ingen roll, du slipper inte skatten. Du skriver själv att du tänkt bo kvar, du har väsentlig anknytning och är obegränsat skattskyldig. I värsta fall kan du bli dubbelbeskattad om sådant avtal inte finns träffat.
Citera
2023-09-13, 02:27
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministerbean
De allra flesta som utvandrar gör det pga mer handfasta orsaker än bara en tanke om att minimera skatten. Det har varit fruar och barn i andra länder eller olösliga problem i Sverige. Även om flyttar utan några sådana anledningar så blir det sällan lyckat.
Kanske Irland, Cypern, Malta, delar av UK. Men det finns faktorer där för dig som svensk som gör att du hamnar i underläge och får arbeta i uppförsbacke tio år innan du har blivit irlänning i själ och hjärta, om du ens någonsin blir det.
Fem år senare vill du tillbaka till Sverige när du kommer på att det var inte så dåligt trots allt och detta jag kommit till nu har sina fel och brister och känns som bara som en ny avkrok.

Det finns en anledning till att de allra flesta av tio miljoner invånare i Sverige stannar och kommer att stanna. Bara en ytterst liten rännil av alla kommer att uppfylla sina drömmar, som oftast inte är mer än just drömmar. Det blir inte bättre om du inte säkert och verkligen vet att det kommer att bli bättre.

Mvh,
Mr. Bean

Men det finns ju också ganska mycket exempel på människor som flyttat från de länder de föddes i och skapat sig ett liv i ett annat land. Ett mycket bättre och roligare liv i ett roligare land. Massvis med exempel faktiskt. Kanske hundratals miljoner rent av.
Citera
2023-09-13, 03:21
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Men det finns ju också ganska mycket exempel på människor som flyttat från de länder de föddes i och skapat sig ett liv i ett annat land. Ett mycket bättre och roligare liv i ett roligare land. Massvis med exempel faktiskt. Kanske hundratals miljoner rent av.
Om du föds och börjar i Somalia och vandrar dig hela vägen upp till Monaco och dör där så har du gjort en resa som under resans gång säkert har upplevts som inspirerande.
Men att börja i Sverige, med det svenska språket som utgångspunkt utan franska eller spanska som världsspråk, för att komma till hur mycket bättre och till priset av vad...

Ett rikt land är Island. Ungefär världens högsta medianlöner. Men vilken är vinsten om du så har dubbelt så mycket betalt. Kan du jobba halva tiden med bibehållen standard så kan det vara värt det men inte bara för att vinna tex 5000 kr per månad.

Stora multiinternationella företag sysslar med skatteplanering efter råd av heltidsanställda jurister inom många olika länders lagstiftningar. Men som privatperson eller mindre företag så gör du troligen bäst i att lägga ner drömmarna.
Nästan alla kommer att stanna i Sverige. Varje knatte du ser på en fotbollsträning som drömmer i någon förort kommer att leva, stanna och dö i ungefär den förorten de är i. Det är den bittra sanningen. Resten är nästan alltid bara drömmar. Live with it.
Citera
2023-09-13, 03:54
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Om du föds och börjar i Somalia och vandrar dig hela vägen upp till Monaco och dör där så har du gjort en resa som under resans gång säkert har upplevts som inspirerande.
Men att börja i Sverige, med det svenska språket som utgångspunkt utan franska eller spanska som världsspråk, för att komma till hur mycket bättre och till priset av vad...

Ett rikt land är Island. Ungefär världens högsta medianlöner. Men vilken är vinsten om du så har dubbelt så mycket betalt. Kan du jobba halva tiden med bibehållen standard så kan det vara värt det men inte bara för att vinna tex 5000 kr per månad.

Stora multiinternationella företag sysslar med skatteplanering efter råd av heltidsanställda jurister inom många olika länders lagstiftningar. Men som privatperson eller mindre företag så gör du troligen bäst i att lägga ner drömmarna.
Nästan alla kommer att stanna i Sverige. Varje knatte du ser på en fotbollsträning som drömmer i någon förort kommer att leva, stanna och dö i ungefär den förorten de är i. Det är den bittra sanningen. Resten är nästan alltid bara drömmar. Live with it.

Vet inte. Känns som att man som enskild svenne kan få ett bättre liv i flera andra länder. Beror klart på vad man jobbar med. Sedan är det inte alla som är språkbegåvade osv. Jag är tack och lov lov det. Skulle tro att jag lär mig ett språk på halva tiden de flesta andra gör det och talar engelska på samma nivå som svenska. Nu skröt jag, men det är sant.
Känner att det kan vara värt att flytta bara för mentaliteten. Det är så mycket som är så snett med hur saker värderas här nu. Är du en maskulin, samvetsgrann, begåvad, hårt arbetande ung man som tror på lön för möda, må bästa man/kvinna vinna, etik och moral. Ja, då kan du få ett bättre liv annanstans. Många skulle nog säga att detta är någon form av borgerligt tänk, men nä det har inte med högervänsterskalan att göra.
Tycker du själv att det är kul att leva i ett land där du inte har något för att du villa göra det rätt, vill göra ett bra jobb etc? Nog för att det finns länder som är mycket mer korrupta än Sverige och där alla former av moraliskt slit verkligen är helt kortkastat, men det finns även de där det fungerar bättre. Det som sker här är att om du presterar topp så får du ändå höra en massa dravel om patriarkatet (antingen rakt ut, eller implicit). Nu har jag hunnit bli lite äldre, men jag fattar ärligt inte hur unga män idag alls orkar bry sig. Flit och samvetsgrannhet är dygder. Samhället borde applådera de som faktiskt har en moralisk kärna även i motvind och arbetar på bra. Men nä, de får höra att de är "priviligierade" även när de inte är det. 03:55, borde lägga mig, inte sitta här och ranta.
Vet inte vad statistiken säger, men är det inte rimligt att tro att en massa svennar komma flytta härifrån snart, typ som den brain drain Polen hade innan det började gå bra och de kom tillbaka?
Om politikerna vill förhindra detta får de skärpa till sig. Om man har ett samhälle där man bara pratar om unga män som bortskämda oduglingar, när de i själva verket är negligerade och snälla så är det väl inte så konstigt om de ger sig av. Ingen orkar simma motströms hur länge som helst. Särskilt inte när man vet att man gjort rätt.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-09-13 kl. 04:03.
Citera
2023-09-13, 04:15
Jag kan troligen också engelska som jag kan svenska, åtminstone läsa och lyssna och efter en månad så kommer även talet, men jag skulle ändå inte vilja bo i USA eller London även om inkomsterna i relation till utgifterna oftast är fördelaktiga. Straffen är för hårda och du går aldrig säker.

Australien är för varmt och var ska du bo... Hyra in dig på Airbnb i Sydney till vilken mening... Grannen väsnas... Bara en sån liten sak kan göra hela flytten kontraproduktiv till vad du söker som väl måste vara ett bättre liv. Nya Zealand är för långt borta i inget särskilt. Vad och vem finns där... Ska du segla i Auckland... jamen åk då dit och gör det och sen hem. Hur fungerar det praktiska osv. Att starta företag på Nya Zealand låter inte lätt.

Visst kan man drömma om bättre liv någon annanstans och många gör det hela sina liv men att verkligen packa väskan och bege sig för gott, to never return, vilket måste vara meningen är på vinst och förlust men nästan alltid på förlust om du inte har handfasta skäl som även andra förutom just du kan nicka ja till.
Du kommer troligen inte känna dig lycklig, tillfreds och rofylld väl då och där. Du kan vara ett undantag och det visar sig i så fall. Min gissning är att du är tillbaka i Sverige efter tre år eller önskar att du vore det.
Senast redigerad av ministerbean 2023-09-13 kl. 04:18.
Citera
2023-09-13, 04:26
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenstaTegelstenar
Din giriga jävel. Så fort du börjar dra in lite kulor vill du inte betala skatt i landet som givit dig möjlighet och ett bra liv. Tvi

Jag brukade själv resonera precis så. Exakt så. Brukade också säga tvi.
Men efter x antal årtionden i detta land har jag nog ändrat mig. Lite olika saker dock.
Det är en sak att suga sig fet på statens tutte och sedan nonchalant dra någon annanstans för att man kan exploatera bättre där. Det är en annan sak att som enskild dra någonstans där man blir rättvist behandlad. Man får inte lust att vara på en plats där man inte får någon lön för mödan eller ens rättvist behandlad.
Citera
2023-09-13, 04:54
Medlem
Citat:
Jag kan troligen också engelska som jag kan svenska, åtminstone läsa och lyssna och efter en månad så kommer även talet, men jag skulle ändå inte vilja bo i USA eller London även om inkomsterna i relation till utgifterna oftast är fördelaktiga. Straffen är för hårda och du går aldrig säker.

Australien är för varmt och var ska du bo... Hyra in dig på Airbnb i Sydney till vilken mening... Grannen väsnas... Bara en sån liten sak kan göra hela flytten kontraproduktiv till vad du söker som väl måste vara ett bättre liv. Nya Zealand är för långt borta i inget särskilt. Vad och vem finns där... Ska du segla i Auckland... jamen åk då dit och gör det och sen hem. Hur fungerar det praktiska osv. Att starta företag på Nya Zealand låter inte lätt.

Visst kan man drömma om bättre liv någon annanstans och många gör det hela sina liv men att verkligen packa väskan och bege sig för gott, to never return, vilket måste vara meningen är på vinst och förlust men nästan alltid på förlust om du inte har handfasta skäl som även andra förutom just du kan nicka ja till.
Du kommer troligen inte känna dig lycklig, tillfreds och rofylld väl då och där. Du kan vara ett undantag och det visar sig i så fall. Min gissning är att du är tillbaka i Sverige efter tre år eller önskar att du vore det.
Ts är tydlig med att denne ej avser att flytta, endast driva företag annorstädes.
Citera
2023-09-13, 05:08
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Det räcker ju att bara lämna Sverige så slipper du den extrema feminism vi har här. Inte ens våra grannländer har så systematiserat manshat som Sverige.
Tja men i andra länder kommer du att mötas av hat utifrån andra grunder. Som kristen engelskspråkig vit man kanske TS passar i Guernsey, Jersey eller Gibraltar.
Här är bild på hur bra engelska som talas i europeiska länder som inte har engelska som officiellt språk.
https://imgur.com/6m9CgBb
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts är tydlig med att denne ej avser att flytta, endast driva företag annorstädes.
Behöver man flytta fysiskt för att bedriva företag i annat land?
Citera
2023-09-13, 05:11
Medlem
Citat:
Tja men i andra länder kommer du att mötas av hat utifrån andra grunder. Som kristen engelskspråkig vit man kanske TS passar i Guernsey, Jersey eller Gibraltar.
Här är bild på hur bra engelska som talas i europeiska länder som inte har engelska som officiellt språk.
https://imgur.com/6m9CgBb
Behöver man flytta fysiskt för att bedriva företag i annat land?
Nej, men det blir knappast enkelt att administrera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in