Citat:
Ursprungligen postat av
ministerbean
Om du föds och börjar i Somalia och vandrar dig hela vägen upp till Monaco och dör där så har du gjort en resa som under resans gång säkert har upplevts som inspirerande.
Men att börja i Sverige, med det svenska språket som utgångspunkt utan franska eller spanska som världsspråk, för att komma till hur mycket bättre och till priset av vad...
Ett rikt land är Island. Ungefär världens högsta medianlöner. Men vilken är vinsten om du så har dubbelt så mycket betalt. Kan du jobba halva tiden med bibehållen standard så kan det vara värt det men inte bara för att vinna tex 5000 kr per månad.
Stora multiinternationella företag sysslar med skatteplanering efter råd av heltidsanställda jurister inom många olika länders lagstiftningar. Men som privatperson eller mindre företag så gör du troligen bäst i att lägga ner drömmarna.
Nästan alla kommer att stanna i Sverige. Varje knatte du ser på en fotbollsträning som drömmer i någon förort kommer att leva, stanna och dö i ungefär den förorten de är i. Det är den bittra sanningen. Resten är nästan alltid bara drömmar. Live with it.
Vet inte. Känns som att man som enskild svenne kan få ett bättre liv i flera andra länder. Beror klart på vad man jobbar med. Sedan är det inte alla som är språkbegåvade osv. Jag är tack och lov lov det. Skulle tro att jag lär mig ett språk på halva tiden de flesta andra gör det och talar engelska på samma nivå som svenska. Nu skröt jag, men det är sant.
Känner att det kan vara värt att flytta bara för mentaliteten. Det är så mycket som är så snett med hur saker värderas här nu. Är du en maskulin, samvetsgrann, begåvad, hårt arbetande ung man som tror på lön för möda, må bästa man/kvinna vinna, etik och moral. Ja, då kan du få ett bättre liv annanstans. Många skulle nog säga att detta är någon form av borgerligt tänk, men nä det har inte med högervänsterskalan att göra.
Tycker du själv att det är kul att leva i ett land där du inte har något för att du villa göra det rätt, vill göra ett bra jobb etc? Nog för att det finns länder som är mycket mer korrupta än Sverige och där alla former av moraliskt slit verkligen är helt kortkastat, men det finns även de där det fungerar bättre. Det som sker här är att om du presterar topp så får du ändå höra en massa dravel om patriarkatet (antingen rakt ut, eller implicit). Nu har jag hunnit bli lite äldre, men jag fattar ärligt inte hur unga män idag alls orkar bry sig. Flit och samvetsgrannhet är dygder. Samhället borde applådera de som faktiskt har en moralisk kärna även i motvind och arbetar på bra. Men nä, de får höra att de är "priviligierade" även när de inte är det. 03:55, borde lägga mig, inte sitta här och ranta.
Vet inte vad statistiken säger, men är det inte rimligt att tro att en massa svennar komma flytta härifrån snart, typ som den brain drain Polen hade innan det började gå bra och de kom tillbaka?
Om politikerna vill förhindra detta får de skärpa till sig. Om man har ett samhälle där man bara pratar om unga män som bortskämda oduglingar, när de i själva verket är negligerade och snälla så är det väl inte så konstigt om de ger sig av. Ingen orkar simma motströms hur länge som helst. Särskilt inte när man vet att man gjort rätt.