• 1
  • 2
2023-09-12, 15:39
Medlem
rambo94s avatar
Så jag jobbar på ett projekt att beskriva alla områden i Stockholm och omnejden. Det vill säga, dess stereotyper och "vibe". Problemet är att jag inte har så mycket erfarenhet av ställen runtom. Så jag når nu ut på Flashback för att fråga er vad eran erfarenhet om hur ställena kan beskrivas.

Så förutom alla självklara ställen som Södermalm där PK-nissar och bajare hänger, Norrmalm där alkisar och hallickar lurar, Östermalm med sina stekare och så vidare. "Orten" vet vi alla redan om.

Jag menar mer specifikt de mindre områdena runtom, allt från Söderorts Hägensten-Enskede till uppåt Sollentuna och Upplands Väsby. Vad är dessa områdens "typ" enligt er?
Citera
2023-09-12, 16:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad är det för märkligt projekt. Jag tror förorterna ändrat sig ganska kraftigt på sistone, delvis att folk flyttat in utan att veta vad för karaktär området ansetts ha, och att det inte säger så mycket hur det tex uppfattats i mitten av förra seklet. Viss hint får man av den där funktionen via hitta som heter livsstil inkl vad de är intresserade av plus tjänar, lånat och röstar på.
Citera
2023-09-12, 16:09
Medlem
note-its avatar
Men åk dit och ta reda på det då. Hur svårt kan det va?
Citera
2023-09-12, 16:19
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Men åk dit och ta reda på det då. Hur svårt kan det va?
Kan inte just nu. Bor inte i Sverige. Annars skulle jag.
Citera
2023-09-12, 16:27
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad är det för märkligt projekt. Jag tror förorterna ändrat sig ganska kraftigt på sistone, delvis att folk flyttat in utan att veta vad för karaktär området ansetts ha, och att det inte säger så mycket hur det tex uppfattats i mitten av förra seklet. Viss hint får man av den där funktionen via hitta som heter livsstil inkl vad de är intresserade av plus tjänar, lånat och röstar på.
Projektet är bara en liten komedigrej som jag ska publicera. Men den där hitta.se var ett jävligt bra tips. Bra också då man själv är intresserad av geokulturell analys. Tack sir.
Citera
2023-09-12, 16:32
Bannlyst
I södra Stockholm bor många med klent förstånd. Vi har försökt utbilda dem länge men de är lika kulturlösa som slashasiga.

Men de har historiskt varit drängar utan skolor och mer tandkött än förstånd, så man kan inte heller lasta dem för det.
Citera
2023-09-12, 16:58
Medlem
Fantens avatar
För den som inte vet, så ligger Konstfack vid Telefonplan. Det är ett väldigt kulturkoftigt område. Det gäller egentligen hela röda linjen i alla fall tre stationer söder om Hornstull eller så där.
Citera
2023-09-12, 18:04
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För den som inte vet, så ligger Konstfack vid Telefonplan. Det är ett väldigt kulturkoftigt område. Det gäller egentligen hela röda linjen i alla fall tre stationer söder om Hornstull eller så där.

Röd linje 14 osar mycket media och kultur runt Telefonplan och Midsommarkransen, men området från Hägerstensåsen till Fruängen bebos av helt ”vanliga” knegare.

Röd linje 13 följer ungefär samma modell, med skillnaden att det går käpprätt åt helvete efter Mälarhöjden.
Citera
2023-09-12, 18:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Röd linje 14 osar mycket media och kultur runt Telefonplan och Midsommarkransen, men området från Hägerstensåsen till Fruängen bebos av helt ”vanliga” knegare.

Röd linje 13 följer ungefär samma modell, med skillnaden att det går käpprätt åt helvete efter Mälarhöjden.
Just exakt det jag menar, tack för förtydligandet.
Citera
2023-09-12, 18:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Om ni snackar tunnelbanan, så kanske den här från Booli kan roa (alltså tunnelbanekartan med kvadratmeterpriser).
Citera
2023-09-13, 04:53
Medlem
pn222jws avatar
Några reflektioner - Täby är som lilla Minnesota - Sollentuna är uppdelat, villor & lägenheter, Solna har många bra invandrare, Vallentuna är ganska lugnt, Kista är en viktig arbetsplats, Norrtälje & Vaxholm är mer som Uppland...Nacka satsar mycket på byggnation...Huddinge fokuserar på sjukhus & högskola.
Citera
2023-09-13, 17:44
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Huddinge fokuserar på sjukhus & högskola.

Skumt, för mig har Huddinge alltid känts en gnutta WT. En del psuedo-raggare och byggarbetare där. Kanske därför en del vill fokusera på utbildning. Vad vet jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in