2025-04-18, 16:20
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
2,6 x större än jorden. Se bild för jämförelse:
Bra att du förklarar, för 2.6x större en jorden om du menade massa är inte speciellt mycket. Om du menade area, aningen mer. Om man nu specifikt snackar om diameter, eller radie, så vore det välan artigt att upplysa om det? För 2.6 gånger större *radie* är om man nu ser det så, 17 gånger så stor planet.
Citera
2025-04-18, 16:22
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protoplasm
https://omni.se/nasas-superskarpa-te...-bort/a/o3Gj5K en uppdatering på en ny upptäckt som stärker att det skulle finnas liv där

Citat:
Forskarna upptäckte svavelföreningar som på jorden bara skapas av levande ting. Och vid K2-18b är nivåerna tusenfalt högre än vid jorden, enligt studien.
– Om kopplingen till liv verkligen stämmer så kryllar det av liv på den här planeten, säger astronomen Nikku Madhusudhan.

Att man hittar liv så snart efter man driftsatt James Webb tyder på att liv är vanligt i universum. Och om liv är vanligt kommer det förr eller senare att utvecklas till intelligent liv och civilisationer.
Citera
2025-04-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Strålningen efter tiotals kilometer av is är så nära noll du kan tänka dig. Ett par METER vatten motsvarar strålskyddet vi behöver för att klara oss i rymden - även med soleruptioner.

Du har säkert rätt här. Liv kan inte uteslutas. Här på jorden behöver inte solen vara den värmekälla som håller möjligheterna till liv.

Men när livet uppstod kan solen ha haft stor betydelse. Jag taxerar chanserna till liv på Europa till endast 1%... ...

Man har talat om att sända en ubåt-sond till Europa men det får anses vara science fiction. Om jag vore NASA ville jag ändå sända en stationär landare eller rover som tar häftiga bilder och gör radarmätningar. Isen i sig kan också innehålla intressanta ämnen.
Citera
2025-04-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jo, jag fattade vilken planet du menade, men varifrån kommer siffran? Du bara gissar?

Ja jag gissar och spekulerar...
Citera
2025-04-18, 16:28
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man har talat om att sända en ubåt-sond till Europa men det får anses vara science fiction. Om jag vore NASA ville jag ändå sända en stationär landare eller rover som tar häftiga bilder och gör radarmätningar. Isen i sig kan också innehålla intressanta ämnen.
Man behöver borra sig genom 2-10 kilometer is och SEN släppa loss en slags ubåt, som autonomt kan navigera o rapportera - genom dessa islager, så förmodligen behövs kabel eller massor med relästationer. Det är komplext som faen ..

Och rubbet måste vara *absolut* sterilt, eller vi kan sabotera nåt fruktansvärt, eftersom därnere förmodligen är vatten i exakt rätt temperatur för viss sorters liv. Värre än Lake Vostov på antarktis, där vi mest riskerade att ge det mer liv av typen den redan hade. I det HÄR fallet kan det ju faktiskt vara liv av en typ dom INTE hade.
Citera
2025-04-18, 18:43
Medlem
Citat:
Man behöver borra sig genom 2-10 kilometer is och SEN släppa loss en slags ubåt, som autonomt kan navigera o rapportera - genom dessa islager, så förmodligen behövs kabel eller massor med relästationer. Det är komplext som faen ..

Och rubbet måste vara *absolut* sterilt, eller vi kan sabotera nåt fruktansvärt, eftersom därnere förmodligen är vatten i exakt rätt temperatur för viss sorters liv. Värre än Lake Vostov på antarktis, där vi mest riskerade att ge det mer liv av typen den redan hade. I det HÄR fallet kan det ju faktiskt vara liv av en typ dom INTE hade.

Jag "tror" inte vi klarar ett sådant projekt. Jag tänker då på en tidrymd av 20 år. Men vi får se vilka intressanta rön som Europa Clipper gör. Dessa rön kan få stor betydelse för fortsättningen.
Citera
2025-04-18, 19:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag "tror" inte vi klarar ett sådant projekt. Jag tänker då på en tidrymd av 20 år. Men vi får se vilka intressanta rön som Europa Clipper gör. Dessa rön kan få stor betydelse för fortsättningen.

Göra ett flera kilometer djupt hål i isen är lätt o pilla ned en rov

En sån här rov kommet vara kärndriven så energi har man.

Så en ubåtsformad rov med upphettad noskon sjunker ned lätt
Citera
2025-04-18, 19:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Gör kabeln? Du kan upphetta framsidan, tror du då att den smidigt slider ner genom isen och att den lämpligt fryser bakom? Där du försöker skicka ut en kabel, förmodar jag?

Jag finner anledningar att se att det inte är så lätt som man kan tro.
Citera
2025-04-18, 19:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Gör kabeln? Du kan upphetta framsidan, tror du då att den smidigt slider ner genom isen och att den lämpligt fryser bakom? Där du försöker skicka ut en kabel, förmodar jag?

Jag finner anledningar att se att det inte är så lätt som man kan tro.

Kabeln är ju bara låta frysa fast

Fattar inte problemet
Citera
2025-04-18, 20:02
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Kabeln är ju bara låta frysa fast

Fattar inte problemet
Det är typ -160ºC på europa. Anar du hur snabbt saker fryser? Du skrev "varm noskon" och redan där har du failat.

Du måste värma hela farkosten, och att smälta is vid den temperaturen är inte gjort i den handvändning du tror - plus, som sagt att du måste ha bakdelen varm nog att låta kabeln spinna ut. Det är rätt klart att du inte tänkt igenom det här, men ta en lugn sekund och prova?
Citera
2025-04-18, 20:05
Medlem
448s avatar
Citat:
Det är typ -160ºC på europa. Anar du hur snabbt saker fryser? Du skrev "varm noskon" och redan där har du failat.

Du måste värma hela farkosten, och att smälta is vid den temperaturen är inte gjort i den handvändning du tror - plus, som sagt att du måste ha bakdelen varm nog att låta kabeln spinna ut. Det är rätt klart att du inte tänkt igenom det här, men ta en lugn sekund och prova?

Du gosseliten

Det är så en rov kommer att skickas ned

Du får skriva ett brev till Nasa o protestera
Citera
2025-04-18, 20:05
Medlem
Citat:
Göra ett flera kilometer djupt hål i isen är lätt o pilla ned en rov

En sån här rov kommet vara kärndriven så energi har man.

Kärnenergidriven, men det är ett mycket stort projekt. Jag tror i så fall att man placerar en stor landare på isen och från denna lösgör en mindre "ubåt".

Europa Clipper kommer att göra radarmätningar och kanske finner man ställen där isen är mindre tjock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in