2024-05-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Om de hade skyskrapor och flygande bilar så hade de ju varit väldigt lika oss.

Det hade väl känts trevligt att veta att vi inte är ensamma i universum. Och finns det en till planet som är lik vår så finns det säkert många.

Men hade vi inte kunnat kommunicera med dem så hade deras existens ganska så snart inte påverkat oss mer än vi vet att det finns elefanter i Afrika.
Ja men precis, det tror jag också.

Citat:
Frågan är om det hade påverkat religioner särskilt mycket. Religioner har det tillräckligt tufft ändå i dagens samhälle. Men tror man på Gud så slutar man nog inte med det för att det finns liv på en annan planet. Varför skulle man? Gud har väl skapat dem också.
Som kristen själv så kan jag förstås bara svara utifrån mitt perspektiv. Min tro skulle inte påverkas nämnvärt av om intelligent liv hittades på någon annan planet. Guds frälsningsplan som Bibeln redogör för handlar ju trots allt om mänskligheten och inte om änglar eller andra levande varelser.

Däremot så tror jag utifrån min kristna övertygelse att vi är ensamma i universum. Jag i min begränsade förståelse har svårt att se ett syfte för Gud att skapa andra raser av intelligent liv än mänskligheten. Jag tror att människors observationer och erfarenheter av utomjordingar för det mesta kan tillskrivas fantasier eller inbillning, men jag tror också att en del i själva verket är det som Bibeln beskriver som demoner och onda andemakter. En modern sekulariserad människa som saknar förkunskaper om Bibeln och kristen teologi skulle förmodligen vara benägen att beskriva kontakt med demoner i termer av utomjordingar eftersom det är det enda han har att relatera till.
Citera
2024-05-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Som kristen själv så kan jag förstås bara svara utifrån mitt perspektiv. Min tro skulle inte påverkas nämnvärt av om intelligent liv hittades på någon annan planet. Guds frälsningsplan som Bibeln redogör för handlar ju trots allt om mänskligheten och inte om änglar eller andra levande varelser.

Däremot så tror jag utifrån min kristna övertygelse att vi är ensamma i universum. Jag i min begränsade förståelse har svårt att se ett syfte för Gud att skapa andra raser av intelligent liv än mänskligheten. Jag tror att människors observationer och erfarenheter av utomjordingar för det mesta kan tillskrivas fantasier eller inbillning, men jag tror också att en del i själva verket är det som Bibeln beskriver som demoner och onda andemakter. En modern sekulariserad människa som saknar förkunskaper om Bibeln och kristen teologi skulle förmodligen vara benägen att beskriva kontakt med demoner i termer av utomjordingar eftersom det är det enda han har att relatera till.

Ja, utifrån kristendomen så har ju mänskligheten en extremt viktig roll som Guds avbild. Gud själv blev människa.

Det vore konstigt om det fanns lika intelligenta varelser på andra planeter och Gud inte brydde sig om dem. Å andra sidan blir spekulationer om att Jesus kanske besökt även deras världar och frälst även dem lätt väldigt barnsliga och oseriösa.

Att få ihop ett universum fullt av liv med Gudstro tycker jag är lätt, rent av lättare än om universum är dött. För vad vore syftet för Gud att skapa alla dessa oändliga, livlösa galaxer så långt borta från människorna?

Däremot att få ihop det med en specifik, människocentrerad religion är svårare.

En sak som hade påverkat väldigt mycket är ju om vi hade fått veta vad rymdvarelserna har för religion. Är de alla ateister och ser religion som något primitivt? Eller är de kanske alla djupt troende och har sinnen som gör att de rent av känner Guds närvaro bättre än människorna? Vem vet.
Citera
2024-05-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ja, utifrån kristendomen så har ju mänskligheten en extremt viktig roll som Guds avbild. Gud själv blev människa.

Det vore konstigt om det fanns lika intelligenta varelser på andra planeter och Gud inte brydde sig om dem. Å andra sidan blir spekulationer om att Jesus kanske besökt även deras världar och frälst även dem lätt väldigt barnsliga och oseriösa.

Att få ihop ett universum fullt av liv med Gudstro tycker jag är lätt, rent av lättare än om universum är dött. För vad vore syftet för Gud att skapa alla dessa oändliga, livlösa galaxer så långt borta från människorna?

Däremot att få ihop det med en specifik, människocentrerad religion är svårare.

En sak som hade påverkat väldigt mycket är ju om vi hade fått veta vad rymdvarelserna har för religion. Är de alla ateister och ser religion som något primitivt? Eller är de kanske alla djupt troende och har sinnen som gör att de rent av känner Guds närvaro bättre än människorna? Vem vet.

Är det utomjordingar med avancerad teknologi som har möjlighet att besöka andra stjärnor så antar jag att de har ännu färre "God of the gaps", än vad vi har i dagsläget och har ännu mer kunskap om universums utveckling och saker som hur liv uppstår.
Citera
2024-05-24, 17:34
Medlem
Dom har hittat en ny planet, "Gliese 12 b", med perfekt avstånd ifrån solen,, eller tillräckligt för att människor skulle kunna överleva. genomsnittlig temperatur på drygt 41 grader,.... Även storleken på planet ska vara lik jorden. Står inget om den har atmosfär,
Citera
2024-05-24, 17:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
Dom har hittat en ny planet, "Gliese 12 b", med perfekt avstånd ifrån solen,, eller tillräckligt för att människor skulle kunna överleva. genomsnittlig temperatur på drygt 41 grader,.... Även storleken på planet ska vara lik jorden. Står inget om den har atmosfär,
Enligt experterna och forskarna dör ju hela jordens befolkning om det bara blir någon grad varmare än vi har på Jorden idag. Så människor är nog uteslutet däremot en del trevlig växtlighet lär kunna frodas.
Citera
2024-05-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Enligt experterna och forskarna dör ju hela jordens befolkning om det bara blir någon grad varmare än vi har på Jorden idag. Så människor är nog uteslutet däremot en del trevlig växtlighet lär kunna frodas.

Kan ju vara varmt men ändå finnas tillgång till vatten, växter, och djurliv
Men har ingen kunskap om klimatet, men det farliga är väl att det blir varmare, för fort, och att klimatet förändras,
Citera
2024-05-24, 19:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
Kan ju vara varmt men ändå finnas tillgång till vatten, växter, och djurliv
Men har ingen kunskap om klimatet, men det farliga är väl att det blir varmare, för fort, och att klimatet förändras,
Men tänk närmare polerna, då?

Medeltemperatur är för klimatologer. För astronomer etc är det viktigare vilka zoner det finns. Vi har folk som lever på ställen på jorden vars medeltemperatur är noll eller under. Byt ut dom mot Kānaka på en varmare planets motsvarighet till Alaska, and we're home.
Citera
2025-04-17, 16:56
Medlem
https://omni.se/nasas-superskarpa-te...-bort/a/o3Gj5K en uppdatering på en ny upptäckt som stärker att det skulle finnas liv där
Citera
2025-04-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det tog nio år för New Horizon att åka från Jorden till Pluto. Bara så man tänker på hur långt bort detta liv nu kanske finns.

Avståndet mellan solen och Pluto kan anges till 4,5-5 ljustimmar; till nästa stjärna är det 4,2 ljusår…
Planeten de nu hittat ligger då alltså 120 ljusår bort. vem är sugen på att påbörja resan? Bra om man räknar med att leva resten av sitt liv på ett rymdskepp och då även se till att fortplanta sig så när du dör så finns det nya som tar över resan och efter många generationer så kommer någon tillslut fram och kan träffa de baciller som nu finns där.

Dessa texter om planeter med möjligt liv på blir bara löjligt då vår mänsklighet aldrig kommer se eller träffa något från yttre rymden. Det måste inte bara finnas utan även leva under samma tidsålder som vi.

Du tänker att grundforskning - utan uppenbar omedelbar nytta - är löjlig? Kunskap för att få förståelse och stilla vår nyfikenhet skulle vara ointressant. Men grundforskning har ofta lett till nya oväntade teknologier, produkter och användbara kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av ministerbean
... men utomjordiskt liv kommer aldrig kunna finnas då sådant inte finns i vår obesvarbara del av universum, som inom kort dessutom inte längre kommer vara obesvarbar.

Enkla livsformer kan mycket väl existera utanför jorden i vår galax Vintergatan, men jag tror att intelligent utomjordiskt liv är osannolikt i Vintergatan, även om det kan finnas i andra galaxer. Detta eftersom vi inte har några påtagliga bevis för ET:s existens i Vintergatan. Inga radiosignaler, inga observationer av extraterrestriala rymdsonder kring jorden. Vintergatan har bara en diameter på drygt 100 000 ljusår, och om ET fanns i Vintergatan så har hens art sannolikt existerat miljontals år. Alltså borde de vid detta laget ha skickat ut rymdsonder hit till jorden, och placerat ut radiosändare i många solsystem kring oss som vi borde ha hört. Nästa galax, Andromeda, ligger 2 miljoner ljusår från oss, och det är omöjligt att förflytta förmål så läng sträcka inom rimlig tid, och inte möjligt att ta emot radiosignaler av den typ människans sänder på så lågnt avstånd

Människans händelsehorisont ligger 13,8 miljarder år tillbaka i tiden, innan dess fanns inte universum och tiden. De äldsta delarna har spridit sig 93 miljarder ljusår från oss, så denna planet på 120 ljusårs avstånd ligger långt innanför vår händelsehorisont..
Citera
2025-04-17, 17:34
Medlem
Lukas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protoplasm
https://omni.se/nasas-superskarpa-te...-bort/a/o3Gj5K en uppdatering på en ny upptäckt som stärker att det skulle finnas liv där
Sannolikt årtusendets största upptäckt, och svensk media fokuserar istället på vilken snöåkare som åkte fortast, vilken lågutbildad bollsparkare som tjänar mest pengar och vilken korrumperad politiker som producerat dagens bästa oneliner.

Den stora massa av det svenska folket och dess statsunderstödda media är idioter.
Citera
2025-04-17, 21:17
Medlem
Så med hjälp av james webb telescope som använder sig av ett instrument så kallad "transit spektroskopi" ,
så har man kunnat observera att denna planet besitter på molekyler som
DMDS & DMS. Vilket är en stark och unik biomarkör här på jorden. Produceras endast av mikroorganismer som alger/växtplankton. Därav tror forskarna försiktig just nu att det är biologiskt liv som orsakat detta. Då vad vi vet , inte finns någon annan källa till denna molekyl.

Man kan dra två slutsatser av detta.
1 : Man har upptäckt en planet med mikroorganismer, som producerar dessa molekyler.
2 : Man har upptäckt en planet som producerar dom upptäckta molekylerna på ett sätt som vi inte har någon vetskap om. (OM det nu skulle visa sig inte komma från mikroorganismer)

Exoplaneten har en massa på 8,92 jordmassor och en radie på 2,37 jordradie.
Även om denna planet är större än våran, så skulle vi fortfarande kunna vandra runt där, då den nästan är 1,6 gånger jordens gravitation. Skulle vara extremt tungt dock, och efter en viss stund så skulle människan förmodligen utvecklas till en starkare och större ras.

Denna planet befinner sig 124 ljusår bort. Det skulle ta oss 139 miljoner år om vi åkte dit med ett jetplan som färdas i 965km/h . Även om vi kunde färdas dit så skulle det vara en extrem utmaning att landa på en planet som har en starkare gravitation än vad vi har här på jorden.
Citera
2025-04-17, 23:39
Medlem
Det verkar vara en vattenplanet. Jag tolkar budskapet som att chansen till liv är 50%. Marint liv, plankton och mikroorganismer.

Tyvärr får vi aldrig visshet.

Jag vill påminna om att Kina planerar en sond till Venus som fångar upp lite av atmosfären och för den tillbaka, sample return.

Kina planerar också sample return beträffande Mars. Tyvärr måste man gräva djupt där för att finna mikroorganismer. Men vi har fluktuerande utsläpp av metan och syrehalterna i atmosfären varierar med "årstiderna".

Jupiters måne Europa är också en "vattenplanet" men troligen finns det inget där som kan driva uppkomsten av liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in