Citat:
Ja men precis, det tror jag också. Om de hade skyskrapor och flygande bilar så hade de ju varit väldigt lika oss.
Det hade väl känts trevligt att veta att vi inte är ensamma i universum. Och finns det en till planet som är lik vår så finns det säkert många.
Men hade vi inte kunnat kommunicera med dem så hade deras existens ganska så snart inte påverkat oss mer än vi vet att det finns elefanter i Afrika.
Det hade väl känts trevligt att veta att vi inte är ensamma i universum. Och finns det en till planet som är lik vår så finns det säkert många.
Men hade vi inte kunnat kommunicera med dem så hade deras existens ganska så snart inte påverkat oss mer än vi vet att det finns elefanter i Afrika.
Citat:
Som kristen själv så kan jag förstås bara svara utifrån mitt perspektiv. Min tro skulle inte påverkas nämnvärt av om intelligent liv hittades på någon annan planet. Guds frälsningsplan som Bibeln redogör för handlar ju trots allt om mänskligheten och inte om änglar eller andra levande varelser. Däremot så tror jag utifrån min kristna övertygelse att vi är ensamma i universum. Jag i min begränsade förståelse har svårt att se ett syfte för Gud att skapa andra raser av intelligent liv än mänskligheten. Jag tror att människors observationer och erfarenheter av utomjordingar för det mesta kan tillskrivas fantasier eller inbillning, men jag tror också att en del i själva verket är det som Bibeln beskriver som demoner och onda andemakter. En modern sekulariserad människa som saknar förkunskaper om Bibeln och kristen teologi skulle förmodligen vara benägen att beskriva kontakt med demoner i termer av utomjordingar eftersom det är det enda han har att relatera till.