2025-04-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vi får hoppas att nån överägsen civilisation inte hittar oss o ser oss som smaskiga delikatesser o hämta med fraktskepp där vi hänger i kylrum me en krok genom nacken

skulle kunna bli som Peter Jacksons Bad taste
Citera
2025-04-18, 20:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
skulle kunna bli som Peter Jacksons Bad taste
Jag tror ni kan vara lugna, vi ser inga tecken på att nån finns därute med förmågan att korsa vintergatan med målet att hänga oss i frysen.

Det säger inte att dom inte finns, mind you. Det säger bara att vi inte sett det, kan ana det, borde ana det, eller har nåt sätt att förklara det. En gång vetenskapligt lagd, alltid vetenskapligt lagd.

Lägger sordin på en del fester, men det får man ta.
Citera
2025-04-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag tror ni kan vara lugna, vi ser inga tecken på att nån finns därute med förmågan att korsa vintergatan

yes, därför jag ville notera att det var både good och bad news för mänskligheten i mitt tidigare inlägg.
good news is , är att vi har inte hittat några tecken på andra extremt intelligenta varelser, hittar vi tecken på att dom existerar, så har dom nog säkerligen vetat om oss för länge sedan. Därav se oss som smaskiga köttbitar , eller parasitera på våran planet.

bad news is , är att eftersom vi inte hittat tecken på andra intelligenta varelser , kan vara pga att dom har tendensen till att utrota sig själva, vilket blir att vi förväntar oss möta samma öde

edit
Senast redigerad av nwo123 2025-04-18 kl. 21:04.
Citera
2025-04-18, 21:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
yes, därför jag ville notera att det var både good och bad news för mänskligheten i mitt tidigare inlägg
Lugnt, jag läser allt du skriver - du gör det genomtänkt. Min tanke var mest på den du replikerade till, men nog om det
Citera
2025-04-24, 23:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
bad news is , är att eftersom vi inte hittat tecken på andra intelligenta varelser , kan vara pga att dom har tendensen till att utrota sig själva, vilket blir att vi förväntar oss möta samma öde
Jag slösade en massa tid på att söka på "the great firewall" och fick bara kina hela tiden .. sen kom jag på att man kanske kallar det "the great filter". Äntligen nåt som inte var kina.

Tanken med det är att civilisationer nästan tvingande går i krig med sig själv, och vi är, av 1 exempel vilket nån statistiker säkert har åsiker om, ett lysande exempel på det. Med putte, hans skithund, och el fjong från nordkorea, så finns det alla chanser att det faktiskt strax BLIR ett världskrig. Om vad, en holme utanför Ukrainas kust?

Men ja, det troliga är att civilisationer tar ut sig själva, mer än att dom överlever. Jag har ingen källa på det självklart, så återigen får man köra den vanliga magkänslan. Men vi har haft ett antal "civisationer" här, genom tiderna - och dom är inte kvar. Frågan är hur många fler det fanns som vi inte ens vet om idag? Indus, Mycenerna -- men vilka lämnade inga spår alls?

Inelligent liv har nog en halvtid vi inte ens vågar tänka på. Intelligens självt faller ju över nästan hela världen, eftersom vi premierar de som ingenting gör medans de smarta inte har tid att yngla av sig. Med undantag för musketens harem men eh dom nyheterna gör mig bara illamående.
Citera
2025-04-25, 17:56
Medlem
Citat:
yes, därför jag ville notera att det var både good och bad news för mänskligheten i mitt tidigare inlägg.
good news is , är att vi har inte hittat några tecken på andra extremt intelligenta varelser, hittar vi tecken på att dom existerar, så har dom nog säkerligen vetat om oss för länge sedan. Därav se oss som smaskiga köttbitar , eller parasitera på våran planet.

edit

Ja, det kan självfallet vara så att framstående civilisationer av naturliga själ har en begränsad livstid och det i sin tur gör att vi då måste pricka in deras lilla lucka i tidslinjen för att kunna ha någon chans att upptäcka dem. Men faktum är att vi knappt börjat leta. SETI projekten har endast sökt av en extremt liten del av det vi kan undersöka och att leta efter tecken på liv i exoplaneters atmosfärer är något vi väldigt nyligen börjat kunna göra.

Men även om det skulle finnas/funnits relativt långlivade civilisationer där ute så behöver vi fortfarande tajma dessa tidsmässigt och sedan så behöver de även befinna sig tillräckligt nära för att vi ska kunna upptäcka dem, eller dem oss. Och det skulle ju teoretiskt kunna vara så att det finns tekniska/fysiska begränsningar som gör att det inte ens går att göra om avståndet är för stort, oavsett hur länge de existerat.
Senast redigerad av Mino44 2025-04-25 kl. 17:59.
Citera
2025-04-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Ja, det kan självfallet vara så att framstående civilisationer av naturliga själ har en begränsad livstid och det i sin tur gör att vi då måste pricka in deras lilla lucka i tidslinjen för att kunna ha någon chans att upptäcka dem. Men faktum är att vi knappt börjat leta. SETI projekten har endast sökt av en extremt liten del av det vi kan undersöka och att leta efter tecken på liv i exoplaneters atmosfärer är något vi väldigt nyligen börjat kunna göra.

Men även om det skulle finnas/funnits relativt långlivade civilisationer där ute så behöver vi fortfarande tajma dessa tidsmässigt och sedan så behöver de även befinna sig tillräckligt nära för att vi ska kunna upptäcka dem, eller dem oss. Och det skulle ju teoretiskt kunna vara så att det finns tekniska/fysiska begränsningar som gör att det inte ens går att göra om avståndet är för stort, oavsett hur länge de existerat.

Främmande intelligenser är nog inte särskilt vanliga. Att vi människor blev intelligenta kan ha berott på att vi reste oss och blev nyfikna på omgivningen, samt att vi tvingades tänka för att överleva.

Intelligenser i andra solsystem kan vara nyfikna men vill inte ha kontakt. Så dom sänder inga signaler eller något som visar att dom finns.
Citera
2025-04-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Främmande intelligenser är nog inte särskilt vanliga. Att vi människor blev intelligenta kan ha berott på att vi reste oss och blev nyfikna på omgivningen, samt att vi tvingades tänka för att överleva.

Intelligenser i andra solsystem kan vara nyfikna men vill inte ha kontakt. Så dom sänder inga signaler eller något som visar att dom finns.

Ja, så som vi känner till livet här på jorden så verkar ju inte hög intelligens vara något som arter utvecklar utom i specialfall. Många verkar resonera som att det kan ha varit flertalet faktorer som tillsammans gav oss möjlighet att utveckla våra hjärnor. Bland annat att vi började använda verktyg och blev effektiva i jakt och kunde förse våra hjärnor med mycket energi vilket är en trolig förutsättning. Sedan med tiden att vi kunde utveckla vår kommunikation samt föra vidare information via skrift till kommande generationer.

Ja, det kan mycket väl vara så att de gjort ett antagande att avancerade civilisationer generellt kommer agera aggressivt gentemot andra (så som skett i mänsklighetens historia när vi stött på främmande folkslag) och därmed försöker begränsa de spår de avger om de har en teknisk möjlighet till det.
Citera
2025-05-02, 23:39
Medlem
Nu har det redan hunnit släppas minst två artiklar där de analyserar samma data som Madhusudhan et al. men där författarna drar helt andra slutsatser. De argumenterar för att det inte finns någon god evidens för att det skulle röra sig om just de påstådda molekylerna och varför.

Här är länkarna till artiklarna:
https://arxiv.org/pdf/2504.15916
https://arxiv.org/pdf/2501.18477

Och här är en länk till en Youtubekanal med en populär astrofysiker vid namn Dr Becky som kanske kan vara enklare att förstå än att behöva läsa och tolka artiklarna. Hon går igenom både originalartikeln och den ena av de uppföljande analyserna tydligt och lättförståeligt:
https://www.youtube.com/watch?v=j2eqanZ2YQ8
Senast redigerad av Mino44 2025-05-02 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in