2025-04-18, 20:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du gosseliten

Det är så en rov kommer att skickas ned

Du får skriva ett brev till Nasa o protestera
Det kommer, som du beskriver det, inte att funka och därmed inte ske. Du kan sänka en probe - av mycket små dimensioner - men då måste hela värmas, och i energin för att smälta en väg ner är så stor att *om du räknar fel* smälter du farkosten istället.

Därav att man inte tänker skicka ner nån torpedliknande farkost i nuläget. Det enda planerade idag tänker inte ens landa.
Citera
2025-04-18, 20:10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kärnenergidriven, men det är ett mycket stort projekt. Jag tror i så fall att man placerar en stor landare på isen och från denna lösgör en mindre "ubåt".

Europa Clipper kommer att göra radarmätningar och kanske finner man ställen där isen är mindre tjock.

Ja man sätter ned en landare o droppar roven som smälter ned o tar med dn kabel o sätter i nederkanten med en dockningsstation

Ubäten dockar där o tankar upp data till landaren

Man kommer inte använda kabel och radio går inte då vlf frekvenser som används undernvatten har ingen bandbredd
Citera
2025-04-18, 20:10
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du gosseliten
Och varför har det gått i system att ALLA som man replikerar med måste använda nedsättande personattacker?

Har hela internet gått för långt på nåt vis?
Citera
2025-04-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ja man sätter ned en landare o droppar roven som smälter ned o tar med dn kabel o sätter i nederkanten med en dockningsstation

Ubäten dockar där o tankar upp data till landaren

Man kommer inte använda kabel och radio går inte då vlf frekvenser som används undernvatten har ingen bandbredd

Jag hoppas verkligen att ett sådant projekt kommer tillstånd. Liksom att man sänder en helikopter/drönare/hoppare till Titan.

Men det går olycksbådande rykten om att Trump-adm. vill ge NASA mindre pengar till utforskning och istället satsa på bemannad rymdfart. Inte ens Sample Return från Mars är längre säkert.

Men nu avviker jag lite för mycket från ämnet för tråden.
Citera
2025-04-18, 20:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Och varför har det gått i system att ALLA som man replikerar med måste använda nedsättande personattacker?

Har hela internet gått för långt på nåt vis?

Men går du ju emot allt o kallar Starship för värdelösa dysfunktionella avloppsrör osv

Och nu skall du ha en borr o borra kanske 10 mil genom -150 gradig is

Kommer slita rejältbpå skäret med tanke på hur sprött metall blir i kyla
Citera
2025-04-18, 20:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Har du ens funderat på hur nånting som smälter isen framför sig .. nu ska ta sig ner? Var tror du vattnet ska ta vägen, bara ge sig?

Och när den, om den, tar sig förbi kroppen av säg den torped du skickar ner, så får den ju inte frysa fast i arslet, eller hur? Har du en aning om hur mycket energi som krävs för det där, och hur lite "för mycket" som gör att skiten smälter som jag skrev tidigare?

Matte e inte min grej heller, men jag vet energin som krävs för öka vattentemperaturen. Här ska du inte koka vatten från 10 till 100 , utan tina is från -160º till noll. För hela volymen av torpeden.
Citera
2025-04-18, 20:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Men går du ju emot allt o kallar Starship för värdelösa dysfunktionella avloppsrör osv

Och nu skall du ha en borr o borra kanske 10 mil genom -150 gradig is

Kommer slita rejältbpå skäret med tanke på hur sprött metall blir i kyla
"JAG" har inte föreslagit nåt borr nånstans. Men det är rätt att jag kallat starship för stående avloppsrör. Dom kan numera inte ens landa själva, you tell me.
Citera
2025-04-18, 20:20
Medlem
Om det nu är så att man hittar primitivt liv, och låt oss säga att vi även det hittar det på Mars och Europa, så är det faktiskt lite tråkiga nyheter på så sätt att sannolikheter för liv är hög men att sannolikheten för intelligent, civilisationsbyggande liv är väldigt liten. I annat fall borde vi sett tecken på intelligent liv vid det här laget. Det kan också vara så att civilisationer är inherent självdestruktiva och inte varar så länge. Hur som helst är det bad news för mänskligheten.
Citera
2025-04-18, 20:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
"JAG" har inte föreslagit nåt borr nånstans. Men det är rätt att jag kallat starship för stående avloppsrör. Dom kan numera inte ens landa själva, you tell me.

Om man inte skall smälta måste man borra

Eller ska du åka ditt o titta ett hål isen med dina dina biljardsögene
Citera
2025-04-18, 20:25
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
biljardsögene
?

Det e inte jag som sagt att vi ska dit o glo under isen. Även om det är en värd idé så ska man nog tänka ut den lite först, till skillnad från din metod. Eller vad säger du - du fick ju en minut att tänka igenom det hela.
Citera
2025-04-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Om det nu är så att man hittar primitivt liv, och låt oss säga att vi även det hittar det på Mars och Europa, så är det faktiskt lite tråkiga nyheter på så sätt att sannolikheter för liv är hög men att sannolikheten för intelligent, civilisationsbyggande liv är väldigt liten. I annat fall borde vi sett tecken på intelligent liv vid det här laget. Det kan också vara så att civilisationer är inherent självdestruktiva och inte varar så länge. Hur som helst är det bad news för mänskligheten.

Ja frågan är om vi är kvar om 10-100k år . Om vi har utrotat oss själva eller planeten vi bor på. Därför måste vi ut och etablera oss i universum . Vi varelser på denna planet (just människan) fungerar som parasiter och behöver ny värd .

Om vi lyckas överleva extremt långt in i framtiden och etablera oss i universum, i olika solsystem runt om i våran galax, så kanske lär vi oss tillslut , att värna om nya himlakroppar. Då kanske vi kommer se tillbaka på hur vi en gång var , och utrota andra intelligenta parasiterande arter (om dessa ens existerar), eller våran egna ras/utvecklade raser (prometheus Alien vibbar) .
Därför lever vi just i en farozon ifall det skulle visa sig att sannolikheten för intelligenta civilisationer är höga. Så vi måste vara försiktiga .

så både bad och good news för mänskligheten.
Senast redigerad av nwo123 2025-04-18 kl. 20:46.
Citera
2025-04-18, 20:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Ja frågan är om vi är kvar om 10-100k år . Om vi har utrotat oss själva eller planeten vi bor på. Därför måste vi ut och etablera oss i universum . Vi varelser på denna planet (just människan) fungerar som parasiter och behöver ny värd .

Om vi lyckas överleva extremt långt in i framtiden och etablera oss i universum, i olika solsystem kring våran galax, så kanske lär vi oss tillslut , att värna om nya himlakroppar. Då kanske vi kommer se tillbaka på hur vi en gång var , och utrota andra intelligenta parasiterande arter (om dessa ens existerar), eller våran egna ras/utvecklade raser (prometheus vibbar) .
Därför lever vi just i en farozon ifall det skulle visa sig att sannolikheten för intelligenta civilisationer är höga. Så vi måste vara försiktiga .

så både bad och good news för mänskligheten.

Vi får hoppas att nån överägsen civilisation inte hittar oss o ser oss som smaskiga delikatesser o hämta med fraktskepp där vi hänger i kylrum me en krok genom nacken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in