Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenska
ja men om det blir så att ingen i nästa vända vill ta lägenheten kan vi då säga att nu får de vara nog och vägra ha en tredje eller har de verkligen rätt att låta folk komma hem till oss varje dag om de vill det
Det är inte reglerat i lag hur ofta det får ske. Värt att veta är att hyresvärden heller inte får gå in i lägenheten utan ditt tillstånd, förutom vid akuta saker. Visning är inte akut.
Om du vägrar tillstånd är hyresvärdens enda möjlighet att begära handräckning med detta. Sådant tar tid.
Min gissning är att om det skulle bli rättslig tvist så skulle det göras en rimlighetsbedömning av det hela. Hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel på många sätt, så jag har väldigt svårt att se att den aktuella paragrafen (JB 12:26) skulle ha som syfte att till varje pris skydda hyresvärden från att slippa låta lägenheten stå outhyrd i en månad. Du bor ju där och betalar hyra, så självfallet måste du kunna leva ett normalt liv.
Att du ska behöva ta ledigt från jobbet är helt orimligt. Jag skulle också definitivt tro att hyresvärden inte har mandat att helt ensidigt bestämma tid, utan att det är något ni får komma överens om. Vidare låter det också orimligt att ni inte skulle kunna ställa krav på god framförhållning.
Sen finns ju "Ledsen, men vi har blivit magsjuka"