• 1
  • 2
2023-09-12, 08:39
Medlem
sanningenskas avatar
Ja nu har vi haft en visning för 8 pers. jag o min tjej. nu säger hyres värden att ingen av de som kom vill ta lägenheten så nu ska de ha visning för nya människor. ok säger jag. men hur många visningar måste vi hålla ? jag jobbar hela dagen o hinner inte hem innan folket ska komma någon gång och vi har en bebis på 3 månader. så det blir en stor grej för min tjej att hålla en visning. det är liksom inte bara "kom o promenera runt hos oss det är lugnt". finns de nån lag om detta ?
Citera
2023-09-12, 08:43
Det står troligtvis i hyreskontraktet du skrev på vad som gäller för visningar.

I annat fall kan ni ju bara säga upp lägenheten och flytta någon annanstans efter uppsägningstiden.
Citera
2023-09-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Ja nu har vi haft en visning för 8 pers. jag o min tjej. nu säger hyres värden att ingen av de som kom vill ta lägenheten så nu ska de ha visning för nya människor. ok säger jag. men hur många visningar måste vi hålla ? jag jobbar hela dagen o hinner inte hem innan folket ska komma någon gång och vi har en bebis på 3 månader. så det blir en stor grej för min tjej att hålla en visning. det är liksom inte bara "kom o promenera runt hos oss det är lugnt". finns de nån lag om detta ?
Jag förstår att situationen kan vara frustrerande för er. I Sverige finns det inget specifikt antal visningar som en hyresvärd måste hålla innan de kan välja en hyresgäst.
Citera
2023-09-12, 08:49
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag förstår att situationen kan vara frustrerande för er. I Sverige finns det inget specifikt antal visningar som en hyresvärd måste hålla innan de kan välja en hyresgäst.

ja men om det blir så att ingen i nästa vända vill ta lägenheten kan vi då säga att nu får de vara nog och vägra ha en tredje eller har de verkligen rätt att låta folk komma hem till oss varje dag om de vill det
Citera
2023-09-12, 08:51
Medlem
Citat:

Finns ingen begränsning i antal visningar, MEN du bestämmer tidpunkten
Citera
2023-09-12, 09:03
Medlem
Har du sagt upp lägenheten så är de bara stå ut.. de vill ju hyra ut den asap!
Citera
2023-09-12, 09:34
Citat:
ja men om det blir så att ingen i nästa vända vill ta lägenheten kan vi då säga att nu får de vara nog och vägra ha en tredje eller har de verkligen rätt att låta folk komma hem till oss varje dag om de vill det
Det är inte reglerat i lag hur ofta det får ske. Värt att veta är att hyresvärden heller inte får gå in i lägenheten utan ditt tillstånd, förutom vid akuta saker. Visning är inte akut.

Om du vägrar tillstånd är hyresvärdens enda möjlighet att begära handräckning med detta. Sådant tar tid.

Min gissning är att om det skulle bli rättslig tvist så skulle det göras en rimlighetsbedömning av det hela. Hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel på många sätt, så jag har väldigt svårt att se att den aktuella paragrafen (JB 12:26) skulle ha som syfte att till varje pris skydda hyresvärden från att slippa låta lägenheten stå outhyrd i en månad. Du bor ju där och betalar hyra, så självfallet måste du kunna leva ett normalt liv.

Att du ska behöva ta ledigt från jobbet är helt orimligt. Jag skulle också definitivt tro att hyresvärden inte har mandat att helt ensidigt bestämma tid, utan att det är något ni får komma överens om. Vidare låter det också orimligt att ni inte skulle kunna ställa krav på god framförhållning.

Sen finns ju "Ledsen, men vi har blivit magsjuka"
Citera
2023-09-12, 09:53
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är ok ska ni flytta inom samma bolag eller ett nytt?
Om det är ett nytt så kan ni faktiskt bara strunta i att ta emot fler människor nu.

Hyresvärden kan visa när ni flyttat om den är så svår att hyra ut så inte en person av 8 nappat.
Citera
2023-09-12, 10:38
Medlem
Hajlajfs avatar
Ge dem EN till visning. Sen skjuter du upp nästa visning till efter att du flyttat ut. Du bestämmer som sagt när de kan ha visningen.
Har du gett dem två visningar har du ändå visat samarbetsvilja.
Citera
2023-09-12, 11:15
Medlem
visning kan ske även på kvällar/natt ock helger du bestämmer när
enligt min kommunala hyresvärd måste man visa lägenheten för de 10 första i kön

när jag sa upp min förra kvart var det bara 2 som ville titta (båda ville ha den )
när jag sa upp lägenheten innan dess var det ingen som ville titta (men de flesta ville ha den)

fråga är kvarten väldigt sunkig ? nu när man får stå i kö många år för att få en lägenhet är nog folk ganska kräsna innan de tackar ja efter visning ock de har nog redan ett boende , själv fick jag stå i kö 11 år för att få en billig central lägenhet i norrland
Senast redigerad av diseledvin 2023-09-12 kl. 11:20.
Citera
2023-09-12, 16:45
Medlem
När jag sa upp min hyreslägenhet visade jag den för en person som redan hade tackat ja till att ta över den.
Var mest så den kunde mäta utrymmen för möbler.
Citera
2023-09-12, 17:09
Medlem
Kan du inte bara ignorera detta "måste"? Hyresvärden kan ju omöjligt kräva av alla att de ska ha visning finns ju ex gamla och gaggiga som ska in på boenden, totala missfits som vägrar att samarbeta eller folk som kanske flyttat till en annan ort redan? Hyresvärden kan väl ändå skramla fram personal att sköta den sysslan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in