2023-09-12, 14:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Det kravlösa bidragssamhället är nog en stor bov i dramat. Ca 1,3 miljoner människor i arbetsför ålder försörjs idag av bidrag. Jag känner en hel del personer runt min egen ålder (49) som arbetat högst 1 - 3 år av sina liv, övrig tid har de varit bidragsförsörjda. Det har varit deras eget val att inte jobba.

Det ska givetvis finnas ett skyddsnät för den som för tillfället inte arbetar, men detta skyddsnät ska bara finnas där under en kort period, tills den arbetslöse fått tag i ett nytt jobb. Det ska inte gå att utnyttja systemet på detta sätt, men av någon anledning så vägrar de styrande att göra något åt saken.

Jag håller med dig. Har vi en person som är handikappad och helt enkelt inte kan jobba så ska personen få det bidraget som behövs men som du säger, när friska människor i vår ålder (jag är lika gammal) helt enkelt inte vill jobba och kan då istället gå på bidrag så är något jävligt fel.

En frisk normal svensk person kan idag skaffa ett jobb om man bara vill. Ibland kanske man måste flytta och ibland kanske man måste sänka sin lön mot vad man har haft innan men ett jobb går att fixa.
Citera
2023-09-12, 14:45
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Tycker vid det här laget att det är ganska underhållande att se allt gå utför.. hoppas räntorna fortsätter upp några procent till, samt att kronan krashar ännu mer. Lite mer kriminalitet skulle inte skada, mer konkurser också..

Lösningen, bygg mer vindsnurror och importera miljoner negrer.

Handhjärtan upp på de svaret 🎯🎯
Citera
2023-09-12, 15:09
Medlem
Citat:
Det är dags att starta diskussionen på allvar!
”Diskussionen” blir dock en hög censurerad Bonnierpropaganda. Slutsatsen blir förmodligen att vi behöver fler fritidsgårdar, förbud mot att kränka islam, samt statliga trollfabriker för att bekämpa rasism.
Citera
2023-09-12, 15:15
Medlem
Globalistiskt storhetsvansinne. Att dessutom pissa sitt eget folk i munnen, i synnerhet den svenske mannen.

En multipolär värld står framför oss. Då funkar det inte med att flytta iväg industrier, stå utan beredskap allt baserat på fiat valuta skapat av skuld.

En smal åsiktskorridor med fördummande av bedolkningem, där nästa vansinne står för dörren: skänka miljarder på ”klimatsatsningar” och till Ukraina.

Att importera hundratusentals människor med helt motsatt uppfattning om världens beskaffenhet för att blåsa liv i ett utdöende fiat-system har inte gjort saken bättre
Citera
2023-09-12, 15:25
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vauair
3 miljoner invandrare på 7 miljoner svenskar

1 miljon invandrare försörjer 2 miljoner invandrare

700 000 invandrare har låga inkomster

500 000 invandrare arbetar inte

200 000 är "papperslösa"

Ja vad kan ha gått fel?

Ja vad kan ha fått fel? Ingen vet eller förstår och ingen vill säga det högt men kejsaren är faktiskt naken. Hjälper inte ens med Nato för att få ordning på denna sörjan. Men gillar din uträkning.
Skulle bara vilja justera lite.
3 miljoner muslimer som alla går på bidrag och det skickar de hem till sina hemländer. Så man kan säga.
"3 miljoner invandrare försörjer sina familjer i hemländerna med svenska bidrags pengar".

Övrig tid när de inte idkar bidrag hos socialtjänsten så gör de allt för att lura och bedraga svenska personer och företag. Inte ens polisen vågar ge sig på dem längre.

Så en fråga till dagens industri - vågar ni se sanningen och vågar ni uttala den i landet som så att säga är en sådan fin demokrati?

Ni är inte kända på Di för att vara de skapaste på aktier och bolag men läs denna tråden så får ni kanske en liten ögonöppnare på hur vanligt folk ser på problemen.
Sedan så ja, ni får gärna referera till mitt alster här och publicera i eran annars så värdelösa tidning.
Citera
2023-09-12, 15:26
Medlem
Synen att alla måste vara lika, även de som inte vill, har skapat en utveckling med skenande kostnader och få möjligheter att påverka sin egen livssituation. Sekundärkränkthet är det svenskaste som finns. Att någon hellre vill jobba på cafe än gå högskola, eller kan tänka sig lägre boendestandard för att ha råd med en dyr hobby, det går inte in i svenskarnas skallar. Alla måste vara lika.
Citera
2023-09-12, 15:50
Avstängd
Som redan påpekats i tråden: DI är själva del av mekanismen som kört landet i botten. De kommer att aldrig att vara transparenta nog att ställa obekväma frågor.
Citera
2023-09-12, 15:56
Medlem
1) På pappret: Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

2) I Verkligheten: Sverige blir avindustrialiserat och fattigt.

Frågan: Är det en "slump" att 1=2, eller kan det vara så att det är det man egentligen är ute efter?

Citat:
Det spelar inte så stor roll vad du säger för det är det du faktiskt gör i slutändan du menade hela tiden
- Okänd
Citera
2023-09-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men högre skatter är inte det som driver företagande. Det har visat sig gång på gång, att för höga skatter tvärtom, motverkar välfärden. Det hjälper inte att man höjer skatterna, för att kunna försörja de som är arbetslösa, för att man har höjt skatterna för mycket. Det här stämmer helt enkelt inte. En falsk dogm.

Vad man borde göra är att sänka skatterna för att få fart på ekonomin och definitivt på arbete, så fler har råd att handla och man därigenom ökar den inhemska konsumtionen. Men nu är man fast i en skatthöjningsfälla, tack vara invandringen. Men har indexhöjningar på socialbidrag och garantipension, som gör att de som uppbär det, inte drabbas av inflationen, medan de som arbetar ska hålla ned sina lönekrav. Man säger att arbeta är fel.

Även klimatpolitiken motverkar ekonomin, då den egentligen säger att man ska motverka all konsumtion, vilket är vad som driver ekonomin. Sossarna har även infört mer skatt på arbete, som bara visar sig hos de som ska anställa, inte arbetarna. Allt är på väg ner i avloppet och de etniska konflikterna och kriminaliteten, ökar förstås på oron och osäkerheten i ekonomin.

Samhället har även länge drivits av marxistiska rörelser, vars åsikter ses som sanningar och lärs ut i skolorna, som även de har förfallit. Det handlar inte längre om att de som är bäst ska premieras, istället ska man utjämna betygen mellan grupperna. Det gör man genom att hålla ned de som är bäst och lägga resurserna på de om är sämst, som ändå inte blir bättre av det. Skolväsendet är så nedgånget, att intagningspoängen för lärare, är lägre än vad deras egna elever presterar i snitt. Den är dessutom även helt politiserad av andra marxistiska idéer. Det trots att marxismen aldrig någonsin lett till något gott.

Hela samhället är korrumperat av marxistiska rörelser, som sprider falska narrativ och dogmer som sanningar, så även inom universitet och högskolor, varifrån de sprids. Man ljuger skamlöst om sanningar och därmed förhindrar man att verkligheten går att granska eller ens diskutera, för man vet knappt längre vad som är sanning.
Japp.
Jag säger inte emot dig utan min poäng är att skattesänkningarna i våra plånböcker såg bra ut medan statens skatteuttag ökade.
De med mest pengar var de som tjänade på det och deras konsumtion ökade inte då de redan hade allt de ville ha. Du kallar det för invandring och oavsett namn så handlar det fortfarande om fattigdom.
Släng ut invandrarna så ökar ändå inte vår konsumtion.
Ska man få fart på konsumtionen är det fel att ge småpengar till de som redan är storkonsumenter när man kan satsa större pengar på de som faktiskt har behov av att kunna köpa saker.

Bara ett litet exempel.
Jag har just kommit hem från affären och räknar på en liter per mil. Det stämmer inte men det blir ett bra exempel.
Jag handlade för 500kr och bränslet kostade 250kr. Om jag varit höginkomsttagare så hade jag handlat för 700kr på byns svindyra butik och bränslet till min Tesla hade varit gratis genom mina solpaneler.
Staten hade här förlorat inkomster eftersom jag betalade noll kronor i bränsleskatt/moms.
För bara två år sedan så hade jag gjort samma resa med en inköpskostnad på 400kr och bränsle för 150kr. Hade jag varit höginkomsttagare hade jag handlat för 600kr och Teslan hade varit den samma.
Skillnaden? Jo, skillnaden är att höginkomsttagaren hade sparat 100kr på banken medan jag hade haft 200kr som jag garanterat hade konsumerat.
Visst, miljön vinner eftersom jag numer veckohandlar mot tidigare spontanhandlingar.

Just nu ser jag ut genom fönstret på min arbetslöse granne som verkar vara Svensk men vi säger att han är från Finland så du får mandat att skylla på invandringen.
Det är fjärde dagen på rad han skruvar under motorhuven på sin Golf från tidigt 90-tal. Golfen är inte ens av kombimodell och bara tre dörrar kan öppnas utifrån vilket jag ser som ett litet besvär när de ska ha in två barn och en barnvagn.
Nog för att Tesla är en skitbil men jag tror inte att familjen på Djursholm har samma problem oavsett.
Mannen i fråga har faktiskt jobb inom bemanning. Han står i arbetskläderna.
Däremot är han fru hemma hela dagarna och jag ger mig fan på att om vi lägger lite mer skattepengar på den kommunala inkomstskatten och sänker den på ex punktskatten på bensin så kan nog kvinnan kunna få ett jobb på ett kommunalt äldreboende vilket kanske resulterar i att de faktiskt har råd att köpa och driva en bil från detta millennium.
Citera
2023-09-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Nu försöker media alltså frånsäga sig sitt stora ansvar för att allt gått fel, genom att fråga sig vad som gått fel? Intressant. Kanske fungerar. Vem vet? Det är trots allt Absurdistan vi bor i.

Vet du vilka mer som vill friskriva sig från ansvar?
Befolkningen.
över 90% av den vuxna befolkningen har påhejande röstat fram dessa beslut och det slutar inte...
Snarare vill ännu fler godhetssignalera framöver för att sedan bli förvånade när deras villa blir länsad eller dylikt.
Knappt ens Sd är emot nedrustningen av samhället längre.
Citera
2023-09-12, 16:14
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dagens Industri frågar sig alltså i en ny artikelserie vad som gått fel med Sverige. Ska vi hjälpa dem med svaret/svaren?

Såg just en dokumentär om hur man vänder stress och oro till att må bra och vara i harmoni.
Jag tänker vi provar med det...
vi slutar tänka på det som är dåligt och bara fokuserar på det som är bra.
Citera
2023-09-12, 16:30
Medlem
Sverige har gått all in med mångkultur a'la tredje världen.
Man har massimporterat människor från dom mest dysfunktionella länder och kulturer, som jorden någonsin skådat.

Behövs verkligen någon ytterligare förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in