2023-09-12, 08:33
Medlem
Karmans avatar
Dagens Industri frågar sig alltså i en ny artikelserie vad som gått fel med Sverige. Ska vi hjälpa dem med svaret/svaren?

https://www.di.se/nyheter/makthavarn...radda-sverige/ (låst artikel)

https://www.di.se/nyheter/peter-fell...ge-ska-vandas/

Ur mitt perspektiv har det mesta gått snett under de senaste decennierna. Felaktiga analyser, långsam reaktion, toksmal åsiktskorridor har lett till en rad felbeslut som förföljer oss idag. Det handlar om migration och asyl, så klart, men även om försvaret, kriminalpolitiken, energi, bostad, vård och men självklart även ekonomi/företagande där vi lever kvar i ett uppenbart sosseparadigm enligt mig.

Vad är ditt perspektiv på detta? Diskutera!
Citera
2023-09-12, 08:36
Medlem
991ESSs avatar
Tycker vid det här laget att det är ganska underhållande att se allt gå utför.. hoppas räntorna fortsätter upp några procent till, samt att kronan krashar ännu mer. Lite mer kriminalitet skulle inte skada, mer konkurser också..

Lösningen, bygg mer vindsnurror och importera miljoner negrer.
Senast redigerad av 991ESS 2023-09-12 kl. 08:38.
Citera
2023-09-12, 08:37
Medlem
YP4XQs avatar
Till Dagens Industri: INGET! *ner med huvudet i sanden*
Citera
2023-09-12, 08:38
Medlem
nu blir det ordning och reda!

2% av bnp är ett golv inte ett tak

https://sverigesradio.se/artikel/reg...o-medlemskapet
Citera
2023-09-12, 08:53
Medlem
den som inte verkligen kan se att hela befolkningen bytts ut kommer aldrig se vad som är fel!
Citera
2023-09-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dagens Industri frågar sig alltså i en ny artikelserie vad som gått fel med Sverige. Ska vi hjälpa dem med svaret/svaren?

Ur mitt perspektiv har det mesta gått snett under de senaste decennierna. Felaktiga analyser, långsam reaktion, toksmal åsiktskorridor har lett till en rad felbeslut som förföljer oss idag. Det handlar om migration och asyl, så klart, men även om försvaret, kriminalpolitiken, energi, bostad, vård och men självklart även ekonomi/företagande där vi lever kvar i ett uppenbart sosseparadigm enligt mig.

Ja, och även med en ny regering som har majoritet så tar det oändligt lång tid att ändra något, det är utredningar och små justeringar bara. Dagens syltryggar till politiker banar verkligen vägen för en karismatiskt ickepolitiker som statsminsister
Citera
2023-09-12, 09:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra initiativ av Di och som trådstart. Di skriver "Därför startar vi på Dagens industri i dag en serie där vi granskar vad som har gått fel, men framför allt vill starta en diskussion om vad som behöver göras för att vända den här utvecklingen. Det kommer att kräva krafttag av våra samhälleliga funktioner, med de politiska partierna och näringslivet i förarsätet". De säger inte särskilt mycket initialt, inte mycket mer än "För drygt ett decennium sedan var Sverige väldigt framgångsrikt i ett europeiskt perspektiv. Sedan dess har det gått trögare, tillväxttakten minskar, kronans värde har rasat till bottennivåer, brottsligheten ökar och bilden av Sverige i omvärlden försämras". Inte mycket mer än pekar ut några makthavare, en graf på inflationen och en annan på kronan. Artikelserien kunde vara behjälpt av flera tydliga fallande nyckeltal, det kanske Flashback kan lyfta fram. Politikerna är sällan särskilt analyserande eller framåtblickande (springer mest runt och försöker hitta valfläsk, men fläsket brinner nu). Två personer som skulle kunna tillföra mer i debatten vore Leif Östling och Magnus Henrekson. Har de sagt nåt på sistone? Ytterligare input?
Citera
2023-09-12, 09:38
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Tycker vid det här laget att det är ganska underhållande att se allt gå utför.. hoppas räntorna fortsätter upp några procent till, samt att kronan krashar ännu mer. Lite mer kriminalitet skulle inte skada, mer konkurser också..

Lösningen, bygg mer vindsnurror och importera miljoner negrer.
Ja, många verkar tack och lov lyssna på dig och jag har aldrig varit på så gott humör som idag.

Stolt att leva i en tidsålder där åsiktskorridoren är lika tunn som toapappret vi torkar oss i ändan med. Sovjetunionen avvecklades för några årtionden sedan, men vi verkar helt inställda på att återinföra den, på AI-steroider.

Varje viktigt beslut tas i dagliga ångestladdade rus av östrogen och utifrån vad vår lille grönklädde man i Kiev skulle önska. Allt annat är numera oväsentligt och konsekvensanalys och självständigt tänkande anses vara skäl för uppsägning.

Vi kommer ånyo halvskamset bekänna om cirkus så där 5-10 år att vi återigen inte såg det här komma. För femte, sjätte gången? Tappat räkningen.

Men, men, häng inte med era vertikala läppar. Fjamåt systrar!
Citera
2023-09-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Sverige har ju i många år hållits igång av en bostadsbubbla, där det blivit en ond spiral med ständiga uppgångar på priserna genom ökad bolån och folk liksom blivit rika på så sätt, men i slutändan har det bara inburit att låneekonomin helt skenet iväg. Detta har också gjorts när andra länder har i omgångar haft det svårare och tagit mer kloka ekonomiska beslut för att få ordning på sin ekonomi, medan vi då ständigt skjutit bekymmerna längre och längre fram, där nog de flesta vettiga har undra för länge sedan när det hela egentligen skulle brisera och nu är vi liksom där.
I detta har vi också en gigantisk mängd invandrare som inte är självgående och antagligen aldrig kommer bli det, samt förmodligen inte ens kan bry sig mindre.
Det intressanta med deras artikelserie är om de kommer våga vara ärliga eller om det är fortsatt på med skygglapparna och en fortsatt vandring in i mörkret som gäller.
Citera
2023-09-12, 10:12
Medlem
Mullrets avatar
För stoppa våldet som kommer i följderna av narkotikan så kör de lagar som gäller i Singapore.

” Exempel från Singapores straff för innehav av cannabis (https://singaporelegaladvice.com/law...consumption/):
"The penalties for possessing less than 300g of cannabis remains 10 years’ imprisonment, or a fine of $20,000 or both. However, possessing between 330g and 500g of cannabis will now result in 20 years’ imprisonment and 10 strokes of the cane while possessing more than 500g of cannabis will result in the maximum penalties of 30 years’ imprisonment and 15 strokes of the cane.”

De som är för dumma för begripa orsak / verkan kan lika gärna sitta bakom galller. Sedan kommer makten över försäljningen upphöra ganska omedelbart.
Citera
2023-09-12, 10:36
Medlem
991ESSs avatar
"Fråga inte vad kronan kan göra för dig, utan vad du kan göra för kronan

KOMMENTAR : Di:s chefredaktör: Vi måste prata om hur Sverige ska vändas"

Grejen är väl den, att jag och fler med mig inte längre är intresserade av att vara en bidragande kugge alls i detta efterblivna land. Sverige är inte svenskarnas land längre, men vi utnyttjas som om det vore det på något vis, nej vi vill inte alls bidra mer.

Hur kan vi hjälpa till?
Skaffa utländska banker, enklast fintech som Wise, Revolut, sälj dina SEK, köp USD, EUR, CHF, ja tom THB...

Arbeta så lite som möjligt, kanske inte över huvud taget. Optimalt, bli skatteskyldig i annat land.
Senast redigerad av 991ESS 2023-09-12 kl. 10:57.
Citera
2023-09-12, 10:50
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
"Fråga inte vad kronan kan göra för dig, utan vad du kan göra för kronan

KOMMENTAR : Di:s chefredaktör: Vi måste prata om hur Sverige ska vändas"

Grejen är väl den, att jag och fler med mig inte längre är intresserade av att vara en bidragande kugge alls i detta efterblivna land. Sverige är inte svenskarnas land längre, men vi utnyttjas som om det vore det på något vis, nej vi vill inte alls bidra mer.

Detta snack om "vi", "vi måste satsa på...". När någon börjar på det viset svarar jag raskt att de som ordnat till den här skiten får lösa detta själva. När det är klart så kan de höra av sig så får vi se om jag är på humör.

Det behöver ordnas en parallell statsliknande struktur för oss svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in