• 1
  • 2
2023-09-13, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Beror ju helt på hur du använder sakerna. Sparkar jag på dammsugaren varje gång jag blir förbannad av slanghelvetet så kommer den ju inte att hålla lika länge liksom.

Nåt som håller länge: verktyg. Verktyg är alltid vettigt att ha hemma. Jag har en gammal trotjänande verktygslåda från biltema som garanterat har varit med mig i 10 år nu. Fattas lite grejer men det beror på att jag är klantig inte att något har gått sönder. Sen har vi bit sets (ifixit manta precision bit set är kanon), skruvdragare (min ryobi har funkat fint i flera år nu), fälgkors, domkraft, kompressor...etc. Finns mycket vettigt att köpa som håller för 10+ år.

Å vad bra, tycker det är svårt att veta med typ biltema då vissa saker verkligen inte håller men andra är minst lika bra som "finare" märken. Har en ryobi skruvdragare hemma jag också och håller med om att det inte finns något med den att klaga på. Funderar på att införskaffa någon annan pryl av dem då jag redan har batteriet lissom. Skulle gärna ha en sladdlös vinkelslip
Citera
2023-09-13, 07:10
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda
Nu har jag för första gången precis börjat få in lite cash. Jag bor fortfarande hemma för att ta hand om min mamma som inte är i fysiskt skick att varken ta hand om husfix eller att jobba. Vi har nu i många år klarat oss på bidrag och mitt csn men nu med mitt nya jobb börjat plötsligt riktiga pengar rulla in. Vart ska man börja? Vad är värt att investera i? Alltså inte trams som köksknivar, resor och högtalare. Jag menar på riktigt praktiska saker som luftvärmepump, verktyg och rediga kläder som inte går sönder när man kollar på dem. Alltså sånt som ni själva önskat att ni spenderat era pengar på istället för sprit, märkeskläder och värdelösa prylar.

Hej min lilla stressade groda :-)

Pengar förlorar i värde och urholkas över tid samt blir mindre värda.
Så om du väljer börsen eller sparkonto så gör det inte mycket nytta, min åsikt.

Så här har jag gjort och behöver inte oroa mig för mitt liv som pensionär.
Kommer leva gott då som nu.

Sänkt utgifterna till det minimala.
Ändra och ta bort abonnemang samt byt till billigare/bättre

Sedan månadsspara i guld.
Undvik försäljare och köp privat eller av samlare då kan du få pris mellan köp/sälj hos dom stora aktörerna.
Eller prova ädelmetallforum

Det du har idag har du imorgon principen.
Plus lite extra om du ser till 10 år horisont eller längre.

Pandemin och kriget blev en riktig värde ökning som var oväntad.
Och nu inflationen.

Men om du tror att ekonomiska klimatet kommer blomstra mer i framtiden.
Att pengar kommer öka i värde och det kommer vara frid och fröjd.
Då ska du inte spara i Guld.

Fungerar även bra som buffert då du kan belåna guldet.
Personligen tycker jag inte räntan är så skrämmande hos pantbanken.
Låna 25.000 kr vid ett tillfälle och betala av några tusen varje månad varav räntan sänks successivt vid varje delbetalning.
Löste lånet ganska snabbt men går även sätta om och betala mindre under längre tid.

Ju längre tiden går och desto dyrare allt blir och desto mer pengar förlorar i värde desto tryggare med Guld.
Välj den konservativa vägen.

Finns även ett experiment du kan testa med 60/20/20 modellen.
60% utgifter och mat av din netto inkomst.
20% sparande
20% nöjen

MVH
Citera
2023-09-13, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda
Det är just det där med saker som håller i 10år. Hur fan vet man vad som är bra och vad som bara är dyrt. Det finns sån märkeshybris att även de mest populäraste företagen inte alltid garanterar nån kvalité. Har du något förslag på en sådan produkt. Kläder, vitvaror eller vad som du kan komma på som du haft i ett decenium

Oftast håller saker i 10 år bara man tar hand om dom, du får kolla upp olika märken innan du köper saker.

Och börja göra en lista med saker du verkligen behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in