• 1
  • 2
2023-09-12, 02:16
Medlem
Nu har jag för första gången precis börjat få in lite cash. Jag bor fortfarande hemma för att ta hand om min mamma som inte är i fysiskt skick att varken ta hand om husfix eller att jobba. Vi har nu i många år klarat oss på bidrag och mitt csn men nu med mitt nya jobb börjat plötsligt riktiga pengar rulla in. Vart ska man börja? Vad är värt att investera i? Alltså inte trams som köksknivar, resor och högtalare. Jag menar på riktigt praktiska saker som luftvärmepump, verktyg och rediga kläder som inte går sönder när man kollar på dem. Alltså sånt som ni själva önskat att ni spenderat era pengar på istället för sprit, märkeskläder och värdelösa prylar.
Citera
2023-09-12, 02:27
Medlem
OneTaps avatar
underskatta inte va en semester resa kan göra för psyket om man levt i piss vardagen i åratal =) men de som bör inhandlas de beror väl på va som gått sönder hos er eller va som ni behöver. ny bil om ni pendlar mycke. ny disk maskin om den e sönder. luft värme pump om de e kallt. kvalitets skor o kläder funkar väl alltid. en hund om ni e ensamma.
Citera
2023-09-12, 02:44
Medlem
pn222jws avatar
Körkort kanske.
Citera
2023-09-12, 04:29
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2023-09-12, 04:48
Medlem
Conams avatar
Underhåll de grejer ni har och förnya regelbundet, snart nog kommer du på vad du vill/inte vill!
Framför allt, spara!
Citera
2023-09-12, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Körkort kanske.

Körkortet tog jag så fort jag fyllt 18
Citera
2023-09-12, 05:15
Medlem
Se till att spara en del av pengarna i indexfonder så att du börjar bygga en pengamaskin.
Citera
2023-09-12, 08:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda
Nu har jag för första gången precis börjat få in lite cash. Jag bor fortfarande hemma för att ta hand om min mamma som inte är i fysiskt skick att varken ta hand om husfix eller att jobba. Vi har nu i många år klarat oss på bidrag och mitt csn men nu med mitt nya jobb börjat plötsligt riktiga pengar rulla in. Vart ska man börja? Vad är värt att investera i? Alltså inte trams som köksknivar, resor och högtalare. Jag menar på riktigt praktiska saker som luftvärmepump, verktyg och rediga kläder som inte går sönder när man kollar på dem. Alltså sånt som ni själva önskat att ni spenderat era pengar på istället för sprit, märkeskläder och värdelösa prylar.

Först: buffert, se till att du har för att klara högre elpriser i vinter.

Sedan: har du ingen värmepump utan värmer med direktverkande el, sätt in en värmepump.

Efter det: månadsspara i indexfonder.

Har du vettig lön så se till att unna dig själv lite saker du vill ha då och då.
Citera
2023-09-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda

Med tanke på ditt flashback namn och din livssituation så har du nog inte mycket tid. Så är det bättre om du investerar i Fonder, lägger in kanske minst 1000kr/månaden i 2 bra Fonder.

Men om du känner att du har tid så studera Aktier så att du kan tjäna mer pengar.

Sen vad för fysiska grejer du ska handla beror helt och hållet på hur du lever, om du bor i en stad eller på landet och liknande saker.

Men oavsett se till att du köper grejer som håller i minst typ 10 år eller liknande.
Citera
2023-09-13, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Först: buffert, se till att du har för att klara högre elpriser i vinter.

Sedan: har du ingen värmepump utan värmer med direktverkande el, sätt in en värmepump.

Efter det: månadsspara i indexfonder.

Har du vettig lön så se till att unna dig själv lite saker du vill ha då och då.

Värmepump blir det. Förra vintern var blev det sällan över 14 grader inne. Ska definitivt kolla mer på fonder, tack för bra tips
Citera
2023-09-13, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Med tanke på ditt flashback namn och din livssituation så har du nog inte mycket tid. Så är det bättre om du investerar i Fonder, lägger in kanske minst 1000kr/månaden i 2 bra Fonder.

Men om du känner att du har tid så studera Aktier så att du kan tjäna mer pengar.

Sen vad för fysiska grejer du ska handla beror helt och hållet på hur du lever, om du bor i en stad eller på landet och liknande saker.

Men oavsett se till att du köper grejer som håller i minst typ 10 år eller liknande.

Det är just det där med saker som håller i 10år. Hur fan vet man vad som är bra och vad som bara är dyrt. Det finns sån märkeshybris att även de mest populäraste företagen inte alltid garanterar nån kvalité. Har du något förslag på en sådan produkt. Kläder, vitvaror eller vad som du kan komma på som du haft i ett decenium
Citera
2023-09-13, 02:35
Medlem
Beror ju helt på hur du använder sakerna. Sparkar jag på dammsugaren varje gång jag blir förbannad av slanghelvetet så kommer den ju inte att hålla lika länge liksom.

Nåt som håller länge: verktyg. Verktyg är alltid vettigt att ha hemma. Jag har en gammal trotjänande verktygslåda från biltema som garanterat har varit med mig i 10 år nu. Fattas lite grejer men det beror på att jag är klantig inte att något har gått sönder. Sen har vi bit sets (ifixit manta precision bit set är kanon), skruvdragare (min ryobi har funkat fint i flera år nu), fälgkors, domkraft, kompressor...etc. Finns mycket vettigt att köpa som håller för 10+ år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in