2023-09-12, 01:47
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu sjösätter jag en musiktråd om bandet Gatuplan så får vi se om det blir något liv i den.

Det här är då en konstellation som punkveteranen Inge Johansson drog igång för ett par år sedan.

Inge Johansson har en bakgrund som basist i bland annat The (International) Noise Conspiracy, Stilett och Against Me! Men med Gatuplan så börjar han ett nytt musikaliskt kapitel som sångare och låtskrivare.

Hittills har det blivit två plattor:
"Kampen går vidare!" (2021)
"Välkommen till underjorden" (2023)

Artisten själv kommenterade det nya albumet:

"En platta som jag tycker är ett av många bevis på att svensk punk mår ganska bra just nu, och jag hoppas att det hörs!"

Distributören/skivbolaget har gått ut med att Dennis Lyxzén (Refused/Invsn) medverkar på nya albumet, och det här är första gången sedan The (International) Noise Conspiracy splittrades som Dennis och Inge spelar in musik tillsammans. Även Jonas Kullhammar, Sveriges i särklass bästa jazzsaxofonist, hörs på albumet.

Jag snubblade mest över den här dängan som var väldigt medryckande:

- Länk (YT) till "Sympati för djävulen" (Official Music video)

I denna musikvideo kan man se skådespelaren Leif Andrée i rollen som döden.

Har ni lyssnat på denna grupp? Och har ni fastnat?
Citera
2023-09-12, 08:20
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nu sjösätter jag en musiktråd om bandet Gatuplan så får vi se om det blir något liv i den.

Det här är då en konstellation som punkveteranen Inge Johansson drog igång för ett par år sedan.

Inge Johansson har en bakgrund som basist i bland annat The (International) Noise Conspiracy, Stilett och Against Me! Men med Gatuplan så börjar han ett nytt musikaliskt kapitel som sångare och låtskrivare.

Hittills har det blivit två plattor:
"Kampen går vidare!" (2021)
"Välkommen till underjorden" (2023)

Artisten själv kommenterade det nya albumet:

"En platta som jag tycker är ett av många bevis på att svensk punk mår ganska bra just nu, och jag hoppas att det hörs!"

Distributören/skivbolaget har gått ut med att Dennis Lyxzén (Refused/Invsn) medverkar på nya albumet, och det här är första gången sedan The (International) Noise Conspiracy splittrades som Dennis och Inge spelar in musik tillsammans. Även Jonas Kullhammar, Sveriges i särklass bästa jazzsaxofonist, hörs på albumet.

Jag snubblade mest över den här dängan som var väldigt medryckande:

- Länk (YT) till "Sympati för djävulen" (Official Music video)

I denna musikvideo kan man se skådespelaren Leif Andrée i rollen som döden.

Har ni lyssnat på denna grupp? Och har ni fastnat?

Låten som länkas är väl mer pop än punk, men medryckande är det!

Har du några andra låtar att rekommendera?
Citera
2023-09-12, 11:05
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Låten som länkas är väl mer pop än punk, men medryckande är det!

Har du några andra låtar att rekommendera?

Ja, låten var verkligen kommersiell.

Jag upptäckte Gatuplan rätt nyligen så jag har inte hunnit hitta fler schyssta låtar med dem.
Citera
2023-09-12, 16:03
Medlem
Tom jag som gillar amerikansk "tuggummipunk" tycker det är lite väl tramsigt, poppigt eller kladdigt. Punken i Sverige mer inte såhär, det finns massor av bra punk i Sverige idag. Men alla gillar ju olika förstås. Det kanske tar sig även hos mig. Lagom irriterande däremot att var tredje låt som spelas i mitt spotifyflöde är "Björnarna" eller Gatuplan. Går det köpa spelningar av sin egen musik?
Citera
2023-09-13, 19:46
Medlem
Rebali179s avatar
Fick tips om detta band för ett tag sedan. Får ta & ge det en chans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in