2023-09-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ja, det är landets lagar som styr vad man får göra och det är landets domstolar som beslutar om straffpåföljd.

Vanligtvis så brukar man inte avrätta utlänningar som har gjort fel utan det brukar sluta med långa fängelsestraff.

Exempelvis narkotikasmuggling till Filippinerna som ger livstids fängelse. Det är livstid på riktigt och i mycket dåligt miljö.
(FB) Svenska dömd till livstid på Filippinerna

Ja, om du grips och åtalas på plats ja, inte när du väl befinner dig i Sverige. Stor skillnad. Andra länder ska inte ha kraft att utöva juridiska krav på våra medborgare.
Citera
2023-09-13, 10:24
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Får neka då finns inga bilder

De har väl tagit dig med fartkameror antar jag så bilder har de väl?

Och återvänder du till dessa länder med obetalda böter så kan det bli problem.
Citera
2023-09-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishr
Ja, om du grips och åtalas på plats ja, inte när du väl befinner dig i Sverige. Stor skillnad. Andra länder ska inte ha kraft att utöva juridiska krav på våra medborgare.
Du menar alltså att om en Dansk medborgare som bor i Köpenhamn men jobbar i Malmö och skulle göra sig skyldig till misshandel i Malmö inte ska kunna dömas av en svensk domstol ett kvartal efter händelsen?
Eller omvänt att en Malmöbo som jobbar i Köpenhamn inte skulle kunna bli dömd av en dansk domstol.
Citera
2023-09-13, 18:07
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Jag vet att 90% av alla svenskar som kör för fort i Italien får boten såld till advokatfirma som har avtal med svenska inkassobolag iaf. Och ja det handlar bara om en tusenlapp eller två.

Jag tror att du bara sitter och hittar på nu men visa gärna en källa på detta.

Citat:
Vem bryr sig om den har medel eller inte? Kronofogden kommer om du vägrar och säljer din TV om de måste.

Det kan ta flera år från det att en borgenär skickar en fordran för verkställighet till det att Kronofogden genomför en tillgångsundersökning hos gäldenären. Det kostar 600 kr per år att ligga inne med en fordran för verkställighet, om inte gäldenären kan betala så får du som sökande betala den avgiften. Sedan utgör en TV, normalt, beneficieegendom som inte kan utmätas.
Citera
2023-09-13, 18:43
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kan inte utländska myndigheter gå direkt via KFM? Eller måste de försöka använda sig av inkasso först? Känns som att det är värt att riskera inkassoavgifter om de inte kan gå till KFM direkt, om det finns en chans att de skiter i det.

Kort sagt så jo det kan de göra, frågan är mer om de har rutiner och anställda som vill/kan ta sig an denna uppgift. Det kan hända men min bedömning är att det är osannolikt att de gör mer än att skicka ett brev eller två.
Citera
2023-09-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Jag tror att du bara sitter och hittar på nu men visa gärna en källa på detta.

Det kan ta flera år från det att en borgenär skickar en fordran för verkställighet till det att Kronofogden genomför en tillgångsundersökning hos gäldenären. Det kostar 600 kr per år att ligga inne med en fordran för verkställighet, om inte gäldenären kan betala så får du som sökande betala den avgiften. Sedan utgör en TV, normalt, beneficieegendom som inte kan utmätas.

Skrolla upp i tråden o se mina förra inlägg. Eller googla själv.
Citera
2023-09-13, 20:43
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Skrolla upp i tråden o se mina förra inlägg. Eller googla själv.

Nu har jag tittat igenom alla dina inlägg i tråden, och även googlat. Din källa till stöd för påståendet om att advokatfirmor köper 90% av svenskars italienska fortkörningsböter är alltså ett svar från lawline om huruvida finska parkeringsböter kan drivas in i Sverige?
Citera
2023-09-13, 20:54
Medlem
Citat:
Nu har jag tittat igenom alla dina inlägg i tråden, och även googlat. Din källa till stöd för påståendet om att advokatfirmor köper 90% av svenskars italienska fortkörningsböter är alltså ett svar från lawline om huruvida finska parkeringsböter kan drivas in i Sverige?

Du är inte så bright som inte klarar av att söka upp svar själv?
lawline för Italien: https://lawline.se/answers/boter-italien

Jag uppdaterar mitt påstående till 100% efter att ha läst på ambassadens hemsida nöthuvud:
Citat:
Om boten inte betalas har italienska myndigheter idag utvalda svenska inkassobyråer som handlägger deras ärenden.
https://www.swedenabroad.se/sv/utlan.../fr%C3%A5ga-2/

Numera samarbetar alla EU länder med böter, för att driva in pengar om folk är på besök i landet:
https://e-justice.europa.eu/388/SV/payment_of_fines

Ska du fortfarande ta illa upp och förneka? "kÄlLoR pÅ dET?"
Citera
2023-09-13, 22:59
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Du är inte så bright som inte klarar av att söka upp svar själv?
lawline för Italien: https://lawline.se/answers/boter-italien

Jag uppdaterar mitt påstående till 100% efter att ha läst på ambassadens hemsida nöthuvud:

https://www.swedenabroad.se/sv/utlan.../fr%C3%A5ga-2/

Numera samarbetar alla EU länder med böter, för att driva in pengar om folk är på besök i landet:
https://e-justice.europa.eu/388/SV/payment_of_fines

Ska du fortfarande ta illa upp och förneka? "kÄlLoR pÅ dET?"

Jag inser nu att du inte förstår att det är skillnad på att köpa en fordran och att agera inkassoombud för en fordran, eller att en advokatfirma inte är samma sak som ett inkassobolag. Jag finner det därför inte meningsfullt att fortsätta dividera detta med dig. Ha en fin kväll
Citera
2023-09-13, 23:56
Medlem
Citat:
Jag inser nu att du inte förstår att det är skillnad på att köpa en fordran och att agera inkassoombud för en fordran, eller att en advokatfirma inte är samma sak som ett inkassobolag. Jag finner det därför inte meningsfullt att fortsätta dividera detta med dig. Ha en fin kväll

Lycka till med boten!
Citera
2023-09-14, 00:34
Medlem
Adelaides avatar
Det går inte att ge ett direkt svar. Det beror helt på om de som gav dig böterna tycker det är värt att gå vidare med ärendet till svensk inkassobolag.
Senast redigerad av Adelaide 2023-09-14 kl. 00:38.
Citera
2023-09-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du menar alltså att om en Dansk medborgare som bor i Köpenhamn men jobbar i Malmö och skulle göra sig skyldig till misshandel i Malmö inte ska kunna dömas av en svensk domstol ett kvartal efter händelsen?
Eller omvänt att en Malmöbo som jobbar i Köpenhamn inte skulle kunna bli dömd av en dansk domstol.

Ja, det är exakt det jag menar. Det får bli upp till Danmark att hantera det ärendet då det rör sig om en dansk medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in