• 1
  • 2
2023-09-11, 11:16
Medlem
Hej på er,

Som rubriken lyder. Jag startade mitt egna AB nu i våras och jobbar nu som konsult på heltid, jag fakturerar 158.000 EXK moms per månad. Vi är tre delägare i bolaget men dom andra två jobbar med annat så kan kommer ta ut allt som jag kan i lön vilket vi tre kommit överens om.

Om jag vill ta ut så mycket som möjligt i lön från 158.000 SEK utan att gå back, hur mycket kan jag ta ut?

Ska få hjälp av en revisor framöver men tänkte ändå höra lite här. Väldigt tacksam för svar

Mvh
Andreas
Citera
2023-09-11, 11:19
Medlem
Man brukar räkna 50% på arbetsgivaravgift & skatt med mera. Så ca 75-80tkr.

Sverige är inget jättehäftigt land när det kommer till att ta ut lön från eget AB.
Citera
2023-09-11, 11:21
Medlem
Ok, tack! För då jag kollar på dessa kalkylatorer så visar dom helt olika siffror

Denna visar 61k netto från 158K (https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/)

Och denna visar 82K från 158K https://unquo.com/solohandboken/sa-r...ett-aktiebolag

Citat:
Ursprungligen postat av kickzork
Man brukar räkna 50% på arbetsgivaravgift & skatt med mera. Så ca 75-80tkr.

Sverige är inget jättehäftigt land när det kommer till att ta ut lön från eget AB.
Citera
2023-09-11, 11:23
Medlem
Du kan ta ut allt i lön men av de 158 000 måste du betala en del som arbetsgivaravgifter, ca 31% så du kan väl ta ut ungefär 109 tusen.

Men för att veta optimal lösning behöver man veta om du har andra tjänsteinkomster, hur mycket som faktureras om året, hur mycket lön som tas ut ur bolaget totalt mm

Det går självklart att maxa lönen men då kommer du även på totalen maxa skatten
Citera
Medlem
Glits avatar
Du borde maximera din utdelning på vinsten för att betala mindre skatt och kunna få ut mer pengar rent.
Citera
Medlem
Poängterar också att omkostnaden är väldigt låg, cirka 1000 SEK i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Antooox
Ok, tack! För då jag kollar på dessa kalkylatorer så visar dom helt olika siffror

Denna visar 61k netto från 158K (https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/)

Och denna visar 82K från 158K https://unquo.com/solohandboken/sa-r...ett-aktiebolag
Citera
2023-09-11, 11:24
Medlem
Jo men måste vänta ett helt år från det jag dragit in pengarna tills jag kan ta utdelning som jag förstått det? Då vi har lite andra planer vore det enklast om jag tog ut maximal lön fram till jul/nyår. Så kommer dra in 158K sep, okt, nov och dec.

Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Du borde maximera din utdelning på vinsten för att betala mindre skatt och kunna få ut mer pengar rent.
Citera
2023-09-11, 11:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej på er,

Som rubriken lyder. Jag startade mitt egna AB nu i våras och jobbar nu som konsult på heltid, jag fakturerar 158.000 EXK moms per månad. Vi är tre delägare i bolaget men dom andra två jobbar med annat så kan kommer ta ut allt som jag kan i lön vilket vi tre kommit överens om.

Om jag vill ta ut så mycket som möjligt i lön från 158.000 SEK utan att gå back, hur mycket kan jag ta ut?

Ska få hjälp av en revisor framöver men tänkte ändå höra lite här. Väldigt tacksam för svar

Mvh
Andreas

Det bästa är förstås att snacka med redovisningsbyrån som ni använder, som ju redan har koll på vad ni håller på med.

T.ex. kan du vilja ha ett holdingbolag som delägare istället och ta utdelningarna från det istället för att dela på utdelningsutrymmet i bolaget där ni är flera. Det är vanligt att ta ut lön som ligger under brytpunkten och lyfta ut resten som relativt lågskattade utdelningar.
Citera
2023-09-11, 11:44
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
TS sa ju att det var 3 ägare i bolaget och om syftet är att få ut så mycket som möjligt till ts så är ju utdelning inget alternativ (även om det skattemässigt är bättre).

Väldigt dåligt upplägg att vara 3 ägare och endast en som drar in pengar om det handlar om ett konsultbolag.
Citera
2023-09-11, 12:08
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det bästa är förstås att snacka med redovisningsbyrån som ni använder, som ju redan har koll på vad ni håller på med.

T.ex. kan du vilja ha ett holdingbolag som delägare istället och ta utdelningarna från det istället för att dela på utdelningsutrymmet i bolaget där ni är flera. Det är vanligt att ta ut lön som ligger under brytpunkten och lyfta ut resten som relativt lågskattade utdelningar.

^ detta, starta ett eget bolag och fakturera dit istället och ta ut lön under brytpunkten för statlig skatt och dela ut så mycket som man får och behåll resten i bolaget (investera pengarna i aktier), skulle jag säga, det är så jag gör.
Citera
2023-09-11, 12:49
Medlem
Citat:
Hej på er,

Mvh
Andreas

De andra beräknar alltså lön efter sina respektive intäkter?

Ingen kan svara på din frågeställning enbart med ledning av det som skrivs;

158000 in, men hur mycket finns i omkostnader? Både sådant som rör din del i verksamheten och det som är gemensamt i företaget.
Är det samma belopp hela året, eller kanske 11 månader?
Finns det avtal med kund som garanterar beloppet under lång tid?
Är det helt nystartat eller varit igång några månader?
Citera
2023-09-11, 12:52
Medlem
Bolaget startades för 8 månader sedan, intäkter börjar komma in nu i form av min konsultering. Konsultering kommer enbart att komma in fram till sista december i år.

Inga direkt omkostnader idag, cirka 1000 SEK i månaden totalt. Avtalet just nu är tillsvidare, men jag kommer förmodligen bli direktanställd av bolaget jag jobbar för efter nyår - därav ta ut lönen varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De andra beräknar alltså lön efter sina respektive intäkter?

Ingen kan svara på din frågeställning enbart med ledning av det som skrivs;

158000 in, men hur mycket finns i omkostnader? Både sådant som rör din del i verksamheten och det som är gemensamt i företaget.
Är det samma belopp hela året, eller kanske 11 månader?
Finns det avtal med kund som garanterar beloppet under lång tid?
Är det helt nystartat eller varit igång några månader?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in