• 3
  • 4
2023-09-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Varför gå över ån efter vatten. Det blir ju ändå godast att poppa traditionellt på spisen. Tar ju också bara några minuter.

Ja, håller med. Jag kör en IKEA's största kastrull. Rikligt med olja och salt; man ska inte snåla på saltet, det blir lätt för lite. Sen sparar jag i 5-liters fryspåsar och slänger in kastrullen i diskmaskinen; man kan torka bort lite fett innan om man vill.
Citera
2023-09-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Enligt osäkra källor (aka. "Internet") ska det gå att poppa helt vanliga popcorn (dvs. inte mikropopspåsar, utan sådana som man normalt poppar på spisen), i mikrovågsugn. Jag har försökt ett par gånger men lyckas inte.

Mikron ifråga är på 800W och fungerar bra till allt annat.

Har lagt 20-30 popcorn i en matlåda av glas med locket löst på, samt en kopp med vatten bredvid för att inte riskera att skada mikron. Det är ju inte bra att köra mikron tom, och några popcorn är ju nästan ingenting...

Sedan har jag kört mikron på högsta effekt i 2-3 minuter. Inget hände. Testade även att hälla i en skvätt olja, ingen skillnad. Nästa gång testade jag med en tesked vatten i matlådan för att bygga upp het vattenånga i lådan, ingen skillnad.

Hur fan gör man?!? Är det mina popcorn det är fel på? De är nyss inköpta på ICA, minns inte märket men "det där vanliga"... Eller är det mikron? Är 800W för låg effekt? Eller borde jag vänta längre?

Du har redan fått alla svar du behöver så jag ställer en motfråga istället, varför köper du inte bara mikropopcorn?

Det är både enklare och billigare än att sitta och testa sig fram med vanliga popcorn.
Citera
2023-09-11, 20:02
Medlem
Citat:
Har lagt 20-30 popcorn i en matlåda av glas med locket löst på, samt en kopp med vatten bredvid för att inte riskera att skada mikron. Det är ju inte bra att köra mikron tom, och några popcorn är ju nästan ingenting...

Det mesta av dina 800W går åt till att värma koppen med vatten - ta ur den så ska du se att det inte är några problem att poppa. Det tar en stund innan de sätter igång.
Citera
2023-09-11, 23:39
Avstängd
Micropopcorn ligger helt inbäddade i fett. Det är fettet som tar åt sig den mesta energin från mikrovågsugnen. Utan fett kommer det inte att funka, åtminstone inte särskilt bra. Och att poppa i fett i mikron utan påse skulle jag inte rekommendera. Det skulle stänka överallt när det poppar.
Citera
2023-09-11, 23:48
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Finna speciella bunkar för det som flera påpekat. Annars kan man köpa popcornpåsar eller testa papperspåsar.

https://www.bland-kastruller-och-vinglas.se/popcorn/
Citera
2023-09-12, 00:11
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Första steget i omställningen är att skippa micropopcorn. Det är bara dyrare och omiljövänligare. Finns inga fördelar.
Citera
2023-09-12, 03:03
Medlem
Citat:
Vad gör de för magiskt då? Är de mer avancerade än bara en vanlig papperspåse?

Folk på Internet påstår ju att man ska kunna poppa i vilken jäkla mikrovågssäker skål som helst. Men så påstår "de" ju också att man kan använda aluminiumfolie som "lock", så det kan lika gärna röra sig om troll och klickbaitidioter...
Men hallå Grillteknikern…finns såna microkärl som är avsedda för popcorn ju…trollar du..🤗
Citera
2023-09-12, 03:42
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hahaha! "Nyttigare än grönsaker?"
- nej knappast! Fullt med olja och tomma kalorier.

Iallafall, micropop-påsarna innehåller (förutom härdat fett) någonting i "taket" som gör att det blir extra varmt på popcornen Jag vet inte vad är det för någonting. Men du skulle kunna öppna en påse och kolla.

Nu är det ju iofs en produkt för att poppa utan olja de markandsför
Citera
2023-09-13, 09:41
Medlem
GrillTeknikers avatar
Tackar alla förståsigpåare i tråden som hänvisar till än den ena och än den andra "magiska" skålen, vanliga papperspåsar, speciella mikropopcornpåsar, att det är fettet som är hemligheten, att det är speciella majssorter, osv... hade aldrig kunnat ana att det fanns så många samtidiga anledningar till att mina popcorn inte poppar...

Har införskaffat mikropopcorn i påsar, samt vanlig brun papperspåse. Återkommer när jag testat och har faktiska testresultat istället för anekdoter.

Efter att ha poppat en påse mikropopcorn i sin påse, så är min teori att det är undersidan av påsen som är tricket - dels är där något slags tjockare beläggning just i botten, dels är instruktionerna extremt noga med att påpeka att den sidan ska vara nedåt. Misstänker att det är något där som blir varmt av mikrovågorna. Återkommer när jag testat vanliga popcorn i mikropåse och mikropopcorn i vanlig papperspåse.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-09-13 kl. 10:12.
Citera
2023-09-24, 18:49
Medlem
yz44s avatar
Var tvungen att själv testa hur det går att poppa i en papperspåse.

Tog påsen avsedd för komposterbart och hällde i lite popcorn.
Vek först kanten ett par gånger för att stänga påsen.
Sedan vek jag in förslutningen så att jag fick på en påsklämma.

Efter mindre än 1 minut i micron började det poppa och de var färdiga på ca 3 minuter.
Detta utan all form av matfett inblandat.

Så det går alldeles utmärkt att poppa vanliga popcorn i microvågsugnen.

Misstänker att en avgörande faktor är att påsen försluts.
Citera
2023-09-24, 23:10
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Var tvungen att själv testa hur det går att poppa i en papperspåse.

Tog påsen avsedd för komposterbart och hällde i lite popcorn.
Vek först kanten ett par gånger för att stänga påsen.
Sedan vek jag in förslutningen så att jag fick på en påsklämma.

Efter mindre än 1 minut i micron började det poppa och de var färdiga på ca 3 minuter.
Detta utan all form av matfett inblandat.

Så det går alldeles utmärkt att poppa vanliga popcorn i microvågsugnen.

Misstänker att en avgörande faktor är att påsen försluts.

Exakt. Efter egna experiment har jag också kommit fram till precis samma slutsats - det är papperspåsen som är hemligheten. Verkade fungera i princip lika bra med en vanlig frukt&grönt-papperspåse som att återanvända en mikropopcornpåse med "vanliga" popcorn i (tror inte det är någon skillnad på mikropopcorn och de som är avsedda för kastrull).

Däremot visar det sig att mikropopcorn är sjukt mycket tråkigare än kastrullpoppade popcorn i rapsolja. Herregud, går inte att jämföra. Fattar inte hur jag i min ungdom kunde äta mikropopcorn och tycka att det var gott. Inte ens de lite dyrare med "smörsmak" var särskilt bra i jämförelse.

Nä, blir inget mer poppande för mig förräns jag har tillgång till spis igen.
Citera
2023-10-05, 23:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Skaffa en sån här: https://bagarenochkocken.se/koksmask...ker-micro-rod/ .

Riktigt bra!

Jag har köpt den skålen men i svart. Min micro har lägena 600w och 900w. Kör jag på 900w så behöver den runt fem minuter på sig att poppa de flesta men problemet är att vissa blir brända.
Har inte hunnit testat än med 600w och länge tid men blir nästa gång.

Har du något annat förslag?

Har provat båda mängdstrecken, har i lite solrosolja eller olivolja och rör runt innan skålen åker in i micron.

I manualen står det 800w i 3-4 minuter. Då har mina precis börjat poppa fast jag kör 900w. När de flesta är poppade så är ett flertal brända istället.
De popcornen jag testat tror jag var icas eller hemköps, inga fancy utan billigaste.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in