2023-09-11, 14:00
Medlem
Det r en speciell typ av majs som anvnds till micropopcorn.
Odlas i Ukraina i Tjernobyl distriktet. Det r "jordmnen" som gr att det funkar.
Citera
2023-09-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Enligt oskra kllor (aka. "Internet") ska det g att poppa helt vanliga popcorn (dvs. inte mikropopspsar, utan sdana som man normalt poppar p spisen), i mikrovgsugn. Jag har frskt ett par gnger men lyckas inte.

Mikron ifrga r p 800W och fungerar bra till allt annat.

Har lagt 20-30 popcorn i en matlda av glas med locket lst p, samt en kopp med vatten bredvid fr att inte riskera att skada mikron. Det r ju inte bra att kra mikron tom, och ngra popcorn r ju nstan ingenting...

Sedan har jag krt mikron p hgsta effekt i 2-3 minuter. Inget hnde. Testade ven att hlla i en skvtt olja, ingen skillnad. Nsta gng testade jag med en tesked vatten i matldan fr att bygga upp het vattennga i ldan, ingen skillnad.

Hur fan gr man?!? r det mina popcorn det r fel p? De r nyss inkpta p ICA, minns inte mrket men "det dr vanliga"... Eller r det mikron? r 800W fr lg effekt? Eller borde jag vnta lngre?

Papperspse och lite fett har jag hrt frn nnstans. Har dremot inte testat sjlv
Citera
2023-09-11, 14:45
Medlem
systems avatar
Gissning:
Mikrovgornas vglngd r fr stor (10-12 cm) fr att trffa en sdan liten yta som 20-30 majskorn gr.
I med mer majs, testa igen.
Citera
2023-09-11, 15:58
Medlem
Ilimitados avatar
Varfr ska man verhuvudtaget poppa popcorn i micro? verlgset godast i kastrull med massor av smr. Man spar inte ens srskilt mnga minuter i micron.
Citera
2023-09-11, 16:02
Medlem
Jag gr popkorn p gassolspis flera gnger i veckan. Tog ett r att f till snrten efter mnga misslyckande och svordomar.

Blir godast med kokosolja, ger en mer luftig smak.

Tricket r att frst

1. vrma upp kastrullen

2. hll i olja och popkorn, kr p lg eller mellan vrme i 1-2 minuter s kornen r frbereds och blir mra.

S snart en eller tv brjar poppa eller nr det gtt lite tid s skruva upp vrmen p attack dr det stter igng poppandet.

Mistaget folk gr r att brja med hg vrme s poppar de vldigt ojmnt och blir brnt.
Citera
2023-09-11, 16:46
Medlem
yz44s avatar
En snabb googling ger att en halv kopp popcorn blandat med en halv tesked olivolja som sedan lggs i en frsluten papperspse ska fungera.

Ska ven fungera med andra typer av krl som r lmpliga fr micro.
Oljan ska heller inte behvas men snabbar p det hela.
Citera
2023-09-11, 17:44
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Skaffa en sn hr: https://bagarenochkocken.se/koksmask...ker-micro-rod/ .

Riktigt bra!

Vilket verpris p den produkten. Jag hittade den p flera andra stllen i Sverige fr drygt en hundring.

En ugnsform i glas eller keramik fr en hundring fungerar troligtvis lika bra.
Citera
2023-09-11, 17:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Vilket verpris p den produkten. Jag hittade den p flera andra stllen i Sverige fr drygt en hundring.

En ugnsform i glas eller keramik fr en hundring fungerar troligtvis lika bra.

Ja till det frstnmnda, nej till det sistnmnda. Ica har en likadan popcornskl i silikon fr en hundring. De r utformade p ett stt med smal botten s att luften cirkulerar. Poppar du helt utan fett s fastnar dock inte saltet, vilket r lite drygt.
Citera
2023-09-11, 18:13
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja till det frstnmnda, nej till det sistnmnda. Ica har en likadan popcornskl i silikon fr en hundring. De r utformade p ett stt med smal botten s att luften cirkulerar. Poppar du helt utan fett s fastnar dock inte saltet, vilket r lite drygt.

Jag har inte testat sjlv, men sg ett klipp p Youtube dr ngon poppade popcorn i en ugnsform av glas utan problem.
Citera
2023-09-11, 18:23
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag brnde en pse micropopcorn i min micro fr nrmare 10 r sedan. Numera fuskar jag och kper frdig poppade popcorn. Visst det kostar lite mer men man slipper att lgenheten brinner upp.
Citera
2023-09-11, 18:34
Medlem
Homofants avatar
Det r psen som fixar det.
Men varfr inte poppa i kastrull p spis? Tar lite lngre tid men blir bttre plus att du kan frkrydda och ha i extra fett
Citera
2023-09-11, 19:16
Medlem
Sladdarens avatar
(FB) Poppa Popcorn!!

Annars ta en papperspse
https://www.land.se/fixat/poppa-i-en...-mikropopcorn/

https://fyndiq.se/produkt/100-st-bru...EaAi-1EALw_wcB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto