2023-09-11, 07:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Detta är ett drag som jag tycker är rätt utmärkande för kollegor och bekanta födda på 70-talet.
Dom är ofta väldigt omogna, barnsliga och tycks aldrig ha vuxit upp.
Dom har otroligt barnslig humor, noll självinsikt, kan allt om världen eftersom dom har gjort lumpen, sitter och maler på om hur dagens ungdom inte kan ragga och inte flyttar hemifrån, säger högt vad dom tycker om människor, även om människan är i rummet osv.
Människor från 60 talet är av samma kaliber. Människor födda på 50 och 80 talet är betydligt mer ödmjuka, sansade och ja mer behagliga i allmänhet skulle jag säga.
Vad hände med 70-talisterna?
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-09-11 kl. 08:48.
Citera
2023-09-11, 07:58
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Detta är ett drag som jag tycker är rätt utmärkande för kollegor och bekanta födda på 70-talet.
Dom har otroligt barnslig humor, noll självinsikt, kan allt om världen eftersom dom har gjort lumpen, sitter och maler på om hur dagens ungdom inte kan ragga och inte flyttar hemifrån, säger högt vad dom tycker om människor, även om människan är i rummet osv.
Människor födda på 50,60 och 80 talet är betydligt mer ödmjuka, sansade och ja mer behagliga i allmänhet skulle jag säga.
Öhh va? Vart stöter du på dessa människor? Hur gamla är de idag? 43-53 år. Upplever de inte som särskilt mycket annorlunda. Möjligtvis lite väl curlade och har ingen pli på sina skitungar.
Citera
2023-09-11, 07:59
Medlem
nittinies avatar
Dom har en övertro på sin egen förmåga att förhålla sig till verkligheten vilket har sin grund i lanserandet av mellanmjölken.
Dessutom är dom fula och dumma.
Allihop.
Citera
2023-09-11, 08:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Den ironiska generationen?
Citera
2023-09-11, 08:39
Så du är sur på några på jobbet som är födda på sjuttiotalet. Det är svårt att ta det på allvar, men generationer är intressanta. Jag tror säkert att sjuttiotalister har mindre finlir i sitt baktaleri - och därför kan uttala kritik mot någon annan to their face utan att rädas konsekvenserna- på grund av att de fick lära sig på förskolan att de var lika mycket värda som alla andra och att alla andra var lika goda som de. De sjuttiotalister som gjorde värnplikt var män i större utsträckning än vad de är idag. Jag kan känna igen att det finns människor födda mot slutet av sjuttiotalet som har en särskild stolthet kopplad till att ha gjort värnplikten, då fler valde bort det för andra typer av sabbatsår, ofta att knarka lite på någon strand i Asien under ett år. Andra studerade på de klassiska lärosätena, och högskolorna började byggas ut och sabbatsflummaren kunde varva CSN med fullmoonparties, dock inte på distans som digital nomad. Skulle man få CSN utomlands behövde man studera språk, vilket inte är för alla. Där finns en viss splittring inom det mer barnsliga vs det mer seriösa segmentet inom generationen. Fler sjuttiotalister än senare generationer har växt upp med relativt knappa ekonomiska förhållanden och begränsningar i den mediala informationen eftersom Sverige var socialdemokratiskt och internet saknades, men hade ändå en frihet jämfört med femtiotalisterna som exempelvis inte kunde vara öppet queera på samma sätt. Det gör dem friare än femtiotalisterna men mer oborstade än senare generationer som kunnat studera tjusiga manipulationstekniker via tv-serier och internetklipp/poddar sedan barnsben, även om några valt mer prankig underhållning. Sjuttiotalister bildade familj medan internet exploderade och levde nog kvar på Flashback/Facebook/Instagram där det egna jaget är mer i centrum än vad jag uppfattar att jaget är på yngre följarmedier som Twitter och Tiktok.
Citera
2023-09-11, 09:31
Medlem
TheGretaResets avatar
Det dummaste jag läst på länge. Folk har blivit mer omogna för varje generation sedan 50-talet. Vad svårt att gissa att ts är född på 80-talet? Snacka om bias. Så äldre skulle vara mer omogna än hans egen generation?
Citera
2023-09-11, 09:46
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det dummaste jag läst på länge. Folk har blivit mer omogna för varje generation sedan 50-talet. Vad svårt att gissa att ts är född på 80-talet? Snacka om bias. Så äldre skulle vara mer omogna än hans egen generation?
Åttiotalisterna var mycket mindre grisiga som generation, och fick inte alltid göra lumpen ens om de ville. De är klenare men lite mer fina i kanten som generation jämfört med sjuttiotalisterna. De är i de flesta fall för unga för grunge och punk och andra dräggigheter.
Citera
2023-09-11, 09:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Människor från 60 talet är av samma kaliber. Människor födda på 50 och 80 talet är betydligt mer ödmjuka, sansade och ja mer behagliga i allmänhet skulle jag säga.

De tidiga 70talisterna fick rätt snabbt lära sig vad ordet lågkonjunktur betydde då deras liv startade så, så de är nog betydligt mera ödmjuka än sena 80talister som bara vet högkonjunktur och inget annat.

Så jag tror de är helt fel ute.
Citera
2023-09-11, 09:51
Medlem
Det är inte vi som är omogna, det är du som är en bajskorv 😊
Citera
2023-09-11, 10:29
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De tidiga 70talisterna fick rätt snabbt lära sig vad ordet lågkonjunktur betydde då deras liv startade så, så de är nog betydligt mera ödmjuka än sena 80talister som bara vet högkonjunktur och inget annat.

Så jag tror de är helt fel ute.

Kan ju säga såhär.

Om det stod en bil som var nyare än ett par år på uppfarten hos någon så visste man att den familjen hade det bra ställt. Om familjen ägde en video så visste hela området om det. Om någon reste till Spanien på semester så blev alla avundsjuka för det var överklass.

Idag har majoriteten en fin bil på uppfarten. Ungarna har skor för 2000 spänn och en mobil för 15000.
Problemet är bara att dom inte äger nåt av det. Att spara ihop till något som man gjorde förr i tiden existerar inte idag. Vi lever i en bluff
Citera
2023-09-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Den ironiska generationen?
Nja... Schyffert & co är väl födda på 60-talet... eller tidigare(?)
Citera
2023-09-11, 10:47
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:

Du verkar kränkt i god millenial-stil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in