Människor talar om "andlig upplysning" eller "falskt flum" när de refererar till spiritualitet. Men vad innebär egentligen spirituallitet? Begreppet kan ibland vara resonligt att förse en stipulativ definition. ("När jag talar om spirituallitet i detta fallet så talar jag om...........")
Människor bör ha goda skäl för vad de håller som sant. Rättfärdigande för sin tro kan människor ha genom sinnesintryck och/eller logisk härledning. Vittnesbörd eller berättande kan tänkas som rättfärdigande. Om källan pålitligt genererar sanna sakpåståenden, så kommer vissa mena att källan är rättfärdigad att tro på.
Tro på sakförhållanden som är falska kan ge etiska implikationer när man handlar som om något falskt är sant. Men har det "ingen betydelse" så kanske det finns mera värdefullt som man bör ägna sig åt istället. "If it affects wellbeing, then it matters. If it matters, then its important, and if its important then it ought to be taken seriously."
Så bör eller bör du inte tro på spiritualitet, och är det ens okej att ägna sin hjärnverksamhet åt falska och felaktiga sakpåståenden eller sprida dessa som om det vore sanning?
Finns det något möjligt innehåll i begreppet spiritualitet som har tillräckliga belägg eller bevis, och är faktum?
Nej det är det inte.
Det innebär att du inte är en apa, utan en riktig människa.
Eller litet mer gud än bara människa.
Det innebär att du är en homosexuell man med överarmar tunna som sugrör, detta är bögigt trams och sunda och normala män ska inte sträva efter sådant här trams!
Det innebär att du är en homosexuell man med överarmar tunna som sugrör, detta är bögigt trams och sunda och normala män ska inte sträva efter sådant här trams!
Pride är över!
😆. Jaså. Vad ska en riktig man sträva efter?
Att sitta framför tvn och titta på efterlyst och äta chips?
Det innebär att du som spirituell person alltid har känt dig dragen till Birkenstock tofflor och egentligen skulle vilja ha kaftan på dig. Hela tiden.
Din kost består av baljväxter som bara har odlats enligt biodynamiska regler och förordningar.
Även om du gillar Melissa Horn och Oscar Lindros så känns det skämmigt och den spirituella personen önskar att den hade ork att bara lystna på New Age men nånstans går gränsen så därför står lugna favoriter inställd på bilstereons alla kanaler.
Att veta och minnas sanning och lite andra saker. Det är inte så många som är intresserade på riktigt och nästan ingen duger. Vad det är vill jag inte säga.
Can' beat anyone.
Can't join anyone.
Det har alltid funnits och varit mitt speglade månljus av sanning över skymningsfuran i även den mörkaste nattskogen men mer än så lär jag inte säga. Det är värt att säga att det är perfekt och skyddar sig själv. Typ.
Att veta och minnas sanning och lite andra saker. Det är inte så många som är intresserade på riktigt och nästan ingen duger. Vad det är vill jag inte säga.
Can' beat anyone.
Can't join anyone.
Det har alltid funnits och varit mitt speglade månljus av sanning över skymningsfuran i även den mörkaste nattskogen men mer än så lär jag inte säga. Det är värt att säga att det är perfekt och skyddar sig själv. Typ.
"Att veta och minnas sanning + lite andra saker." Lite andra saker säger ingenting (?) förutom att det är specifikt något annat också.
Är att göra det tillräckligt för att vara spirituell?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!