2023-09-10, 15:20
Medlem
Vet någon en korrekt reduktiv definition av mental representation?

"Alltså X representerar Y, om och endast om ______."

Det finns flera försök jag vet om, men frågan är om det finns vetskap om en reduktiv definition som håller och är korrekt. Vad är lösningen?

Pålitligt indikerar Y.

Y orsakar X.

X liknar Y.

Är några förslag. Men den reduktiva definitionen bör ange tillräckliga villkor och nödvändiga villkor vilket inget förslag gör. Att X här, bild/tanke på tomten representerar Y, här tomten, men att bilden i tanken inte indikerar pålitligt tomten är ett sådant problem som pålitlig indikation lösningen har. Pålitlig indikation är således inte nödvändigt villkor.
Citera
2023-09-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
Vet någon en korrekt reduktiv definition av mental representation?

"Alltså X representerar Y, om och endast om ______."

Det finns flera försök jag vet om, men frågan är om det finns vetskap om en reduktiv definition som håller och är korrekt. Vad är lösningen?

Pålitligt indikerar Y.

Y orsakar X.

X liknar Y.

Är några förslag. Men den reduktiva definitionen bör ange tillräckliga villkor och nödvändiga villkor vilket inget förslag gör. Att X här, bild/tanke på tomten representerar Y, här tomten, men att bilden i tanken inte indikerar pålitligt tomten är ett sådant problem som pålitlig indikation lösningen har. Pålitlig indikation är således inte nödvändigt villkor.

Modern universitetsfilosofi är under enorm utveckling under inflytande av AI och annat, speciellt när det gäller saker som mentala representationer och över huvud taget vad gäller förståelsen av villkoren för begreppsbildning, intelligens och mental förståelse.

Här ett bra program om markov-blankets och allt detta som har med mentala representationer att göra. Jag tror att det är i dessa miljöer som ny filosofi skapas just nu i kölvattnet av AI.

Machine Learning Street Talk: Autopoietic Enactivism and the Free Energy Principle - Prof. Friston, Prof Buckley, Dr. Ramstead

https://www.youtube.com/watch?v=bL00...ningStreetTalk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in