2006-08-02, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapad
Letterman röstar såvitt jag vet på det tredje största partiet, inte de två största, nämligen LP "The libertarian party".

Det har jag ocksa hort. Han har i alla fall, i likhet med bl.a. Drew Carey och Jack Nicholson, uttalat sin sympati for LP.
Citera
2006-08-02, 18:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Det har jag ocksa hort. Han har i alla fall, i likhet med bl.a. Drew Carey och Jack Nicholson, uttalat sin sympati for LP.

Jag såg ett avsnitt av Letterman där han berättade att han för ett antal år sedan var registrerad medlem av demokraterna, men att han inte är det längre. Det kom upp i samband med valet där någon ifrågasatte han opartiskhet.
Citera
2006-08-02, 18:06
Medlem
Var det inte en av lettermans skämtförfattare som tackade jänkarna efter presidentvalet 2000 när Bush vunnit att han nu kunde gå på autopilot och inte jobba allt för hårt i fyra år

Båda skämtar om båda sidor, men medan Lettermans är mer NYbaserad(skämt om ekorrarna i parken och hororna på Time Square) så är väl Lenos skämt inte lokalbaserade.
Citera
2006-08-02, 19:17
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Om man googlar på +Leno +republican får man en massa träffar där folk påstår att Leno är republikan och en massa träffar där Leno förnekar att han är republikan. Klargörande... not.
Citera
2006-08-02, 20:45
Medlem
Kalla Kåres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag såg ett avsnitt av Letterman där han berättade att han för ett antal år sedan var registrerad medlem av demokraterna, men att han inte är det längre. Det kom upp i samband med valet där någon ifrågasatte han opartiskhet.

Njae, han var nog "registered voter" för demokraterna. Man är inte medlem. Man måste registrera sig i förväg som väljare i USA för att sen kunna rösta på valdagen och för att verifiera att man verkligen får rösta. När man väljarregistrerar sig kan man, men man måste inte, också välja ett parti man föredrar.

USA har som sagt inga personnummer och rätt usel koll på sina medborgare om man jämför med Sverige.
Citera
2006-08-02, 21:04
Medlem
vinbras avatar
Håller med de flestas åsikt om att Leno känns republikansk medan Letterman verkar ha en mer demokratisk ådra.

Letterman verkar vara den av de två som, iallafall ibland, försöker ta ett någorlunda seriöst grepp kring politiska ämnen. Leno känns klart grundare när det gäller den saken.
Citera
2006-08-02, 21:09
Medlem
Mclarengbgs avatar
Man kan nog inte säga vem som röstar på vad om man utgår från vilka personer de driver mest med i sina shower. Liksom tidigare nämnts i tråden tror jag att Leno sympatiserar med Republikanerna och att Letterman stödjer Demokraterna.

I valtider i USA är jag dock säker på att de måste skämta lika mycket om båda sidor så att inte någon sida ska få någon speciell fördel.
Citera
2006-08-03, 00:12
Medlem
Leno...

Som flera andra skrivit så skämtar båda naturligtvis om båda sidorna. Alla upplägg till ett skämt mottages såklart tacksamt. Det parti som har makten/presidentämbetet för tillfället får såklart mest skit men i längden jämnar det ut sig. Tror t o m att "network TV" måste vara opartiskt och t e x ge kandidater lika mycket tid m m.

I fallet Leno (solklart den roligast av dem, f ö) har han själv sagt i programmet att han har republikanska värderingar i ekonomiska frågor och demokratiska värderingar i sociala frågor.
Citera
2006-08-03, 07:02
Medlem
apskeletts avatar
Leno har verkat på demokraternas valkonvent så att han skulle vara republikan kan man nog utesluta. jag tror personligen att han är en oldschool democrat

lite om hans tankar i allmänhet:
http://www.alternet.org/mediaculture/19909/
Citera
2006-08-03, 07:47
Medlem
Vet inte, jag. Både uppvisar det typiskt amerikanska beteendet, att driva med president och administration men samtidigt aldrig säga något som är det minsta kontroversiellt t ex ifrågasätta rätten att operera militärt i andra länder eller inte stödja de egna trupperna.
Citera
2006-08-03, 07:55
Medlem
Efter att ha sett ett antal hundra av Lettermans program så är jag övertygad om att han är demokrat. Till skillnad från monologerna så ger intervjuerna mer utrymme för hans egna åsikter och det märks ganska tydligt om han sympatiserar med en politiker eller inte.
Citera
2006-08-03, 07:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Vet inte, jag. Både uppvisar det typiskt amerikanska beteendet, att driva med president och administration men samtidigt aldrig säga något som är det minsta kontroversiellt t ex ifrågasätta rätten att operera militärt i andra länder eller inte stödja de egna trupperna.
Läs igenom tråden igen och leta efter klippet där Letterman bråkar med Bill O'Riley. Visserligen ovanligt, men helt klart ett ställningstagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in