• 1
  • 2
2023-09-10, 00:52
Medlem
pwnd88s avatar
Vore lite spännande & kul att höra lite mer gällande detta. Jag har rökt mycket, alledeles för mycket och hört flera prata om pyskos, när vi pratar om ämnet och så hör vi oftast haschpsykos.

Ni som vet att ni blir nojia eller får psykos, är det kanske för att det är något utblandat hasch eller skit kran? Blir det en bra effekt men du vet att du har en skit kran, placibo + paranoia?

Ni som vet att ni får psykoser eller förekommer, kan ni förklara mer vad som händer och hur ni känner? Jag själv nu ligger i soffan med askoppen och rökt några feta men någon psykos inte, paranoia kan jag få men det beror helt i vilken omgivning jag röker.

Hasch har fått ett dåligt namn, pga namnet 'haschpsykos' även när det är gjort på cannabis plantan. Tycker ni att ni får psykos eller paranoia på gräset?
Citera
2023-09-10, 01:27
Medlem
Har lyckats röka fram psykoser men då har jag blandat med andra substanser. Fruktansvärt har det varit. Sömnbrist, överdos, avtändning + hasch

Tror dock det är en myt att bara hasch kan ge dig psykos, om du inte äter stor mängder då kanske.
Citera
2023-09-10, 01:39
Medlem
pn222jws avatar
Hade en sån som medpatient - helt tyst - vägrade prata, det kan bli som temporär autism, hans pappa kom och besökte honom men killen pratade knappt något enstaka ord med honom. Han rökte vanlig tobak konstant. Han var lugn.
Citera
2023-09-10, 02:32
Medlem
Rxds avatar
Har hört storys om folk i usa som haft oturen att komma över gräs toppat med pcp. I en del fall har det inte helt oväntat slutat i psykos. I Sverige har jag hört ett fåtal rykten om människor som fått gräs utblandat med spice, men även om det eventuellt skulle kunna ha förekommit någon ynka gång, är det absolut inget som hör till vanligheterna.

Sanningen är dock att det finns ett fåtal människor där ute som utvecklat schizofreni och depersonalization derealization disorder av att röka hasch/grönt. Men i dessa fall har dom drabbade haft en underliggande psykisk ohälsa som legat latent långt innan dom tagit ett första bloss. Såvitt jag vet är det alltså inte gräset som skapar dessa sjukdomarna ur tomma intet, men haschet kan alltså snabba på utbrottet av underliggande psykiatriska diagnoser.
Senast redigerad av Rxd 2023-09-10 kl. 02:50.
Citera
2023-09-10, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pwnd88
Vore lite spännande & kul att höra lite mer gällande detta. Jag har rökt mycket, alledeles för mycket och hört flera prata om pyskos, när vi pratar om ämnet och så hör vi oftast haschpsykos.

Ni som vet att ni blir nojia eller får psykos, är det kanske för att det är något utblandat hasch eller skit kran? Blir det en bra effekt men du vet att du har en skit kran, placibo + paranoia?

Ni som vet att ni får psykoser eller förekommer, kan ni förklara mer vad som händer och hur ni känner? Jag själv nu ligger i soffan med askoppen och rökt några feta men någon psykos inte, paranoia kan jag få men det beror helt i vilken omgivning jag röker.

Hasch har fått ett dåligt namn, pga namnet 'haschpsykos' även när det är gjort på cannabis plantan. Tycker ni att ni får psykos eller paranoia på gräset?

Jag älskade att röka förr och hade aldrig problem med noja. Under en kväll med intag av edibles och mycket syra så fick jag en panikångestattack som hette duga. Efter den händelsen så har jag fått ganska konstiga effekter av cannabis och inte alls samma eufori som tidigare. Det har blivit lite bättre med tiden (och jag röker nästan aldrig thc längre) men perioden direkt efter panikångestattacken var speciell.

Det kunde räcka med ett väldigt litet intag men det kunde ändå sluta i psykosliknande tillstånd. En kväll hade jag inte rökt alls mycket och det mesta av ruset hade lagt sig. Jag lägger mig ned för att vila lite och det första jag minns efter det är att jag sitter upp i min soffa helt förvirrad. Jag har återigen en panikångestattack (men inte riktigt lika svår som den första) och hör en tydlig röst i mitt huvud som jag försöker resonera med. Helt fruktansvärd känsla när man är inne i det.

Har aldrig haft varken panikångestattacker eller något som liknar psykoser före eller efter den här tiden. Så även om man tidigare rökt mycket så kan saker inträffa som förändrar allt, hur vanligt det är vet jag dock inte.
Citera
2023-09-10, 07:31
Bannlyst
Eftersom det inte finns någonting som heter "haschpsykos" så får du utveckla vad du menar.
Citera
2023-09-10, 07:38
Hasch dvs själva kådan den knarkplantan innehåller narkotika som gör att man får psykos. Inte alla får full psykos direkt utan det byggs upp i kroppen som allt annat med THC och så en dag rinner bägaren över.

Folk med haschpsykos börjar ofta tro på konspirationsteorier sen när det gått för långt lindar de in huvudet med aluminiumfolie och röker hasch.

Väldigt tragiskt faktiskt ni måste sluta knarka missbrukare innan det händer ER!
Citera
2023-09-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Har hört storys om folk i usa som haft oturen att komma över gräs toppat med pcp. I en del fall har det inte helt oväntat slutat i psykos. I Sverige har jag hört ett fåtal rykten om människor som fått gräs utblandat med spice, men även om det eventuellt skulle kunna ha förekommit någon ynka gång, är det absolut inget som hör till vanligheterna.

Sanningen är dock att det finns ett fåtal människor där ute som utvecklat schizofreni och depersonalization derealization disorder av att röka hasch/grönt. Men i dessa fall har dom drabbade haft en underliggande psykisk ohälsa som legat latent långt innan dom tagit ett första bloss. Såvitt jag vet är det alltså inte gräset som skapar dessa sjukdomarna ur tomma intet, men haschet kan alltså snabba på utbrottet av underliggande psykiatriska diagnoser.

Du snackar ju skit.

Vaddå ur tomma intet?

Det finns massvis av människor som lider av någon form av psykisk ohälsa.
Dock existerar det individer som har en känslighet för vissa substanser precis som det är med läkemedel vilket kan skapa psykoser och i värsta fall leda till schizofreni. Detta alltså utlöst av haschet. Hade personen inte rökt så hade personen inte fått någon psykos punkt slut.
Citera
2023-09-10, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Eftersom det inte finns någonting som heter "haschpsykos" så får du utveckla vad du menar.

Det finns det visst.
Olika droger påverkar olika personer på olika sätt. Dock sällsynt men det kan hända ja.
Citera
2023-09-10, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Det finns det visst.
Olika droger påverkar olika personer på olika sätt. Dock sällsynt men det kan hända ja.
"Haschpsykos" per definition är logiskt omöjligt. Det är som att säga att man kan frysa ihjäl av kallt vatten men man kan inte frysa ihjäl av kall mjölk. Förklara för mig; haschpsykos, vad är det som är unikt med hasch som gör att just hasch kan ge en psykos? Varför kan inte marijuana det?
Citera
2023-09-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
"Haschpsykos" per definition är logiskt omöjligt. Det är som att säga att man kan frysa ihjäl av kallt vatten men man kan inte frysa ihjäl av kall mjölk. Förklara för mig; haschpsykos, vad är det som är unikt med hasch som gör att just hasch kan ge en psykos? Varför kan inte marijuana det?

Jag är ingen expert på droger men kärt barn har väl många namn?
Det är väl samma sak och innehåller liknande komponenter som hos vissa kan orsaka psykos medans andra kan röka hur mkt som hellst utan att något sådant liknande händer.
Citera
2023-09-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag är ingen expert på droger men kärt barn har väl många namn?
Det är väl samma sak och innehåller liknande komponenter som hos vissa kan orsaka psykos medans andra kan röka hur mkt som hellst utan att något sådant liknande händer.

Det en del kallar för haschpsykos är egentligen en drogutlöst psykos. Har man underliggande eller latenta psykiska besvär så kan dessa utlösas av bland annat droger.
Ibland kan man höra om att människor fått schizofreni av till exempel cannabis vilket i sig är en sanning med modifikation. Personen har i dessa fall haft latent schizofreni som utlösts efter intag av cannabis.
Denna schizofreni hade kunnat lösas ut av andra droger också men med den synen Sverige har på cannabis är det smidigt att kunna kalla det för haschpsykos.

Sedan kan man hamna i temporära psykotiska tillstånd av andra droger också, till exempel av kraftigt amfetaminbruk i kombination med sömnbrist, eller genom högt intag av hallucinogener.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in