Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-09, 21:09
Medlem
Jag är 29 år gammal och har ingen eftergymnasial utbildning. Jag funderar på att flytta till Danmark då jag inte gillar den riktning som Sverige tagit det senaste decenniet. Har tidigare jobbat inom lager och logistik och industri.

Vad kan jag förvänta mig för typ av jobb och lön? Hört att man ska tjäna mer där. Men eftersom att jag saknar utbildning så lär jag kanske inte tjäna så mycket..
Citera
2023-09-09, 21:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Jag är 29 år gammal och har ingen eftergymnasial utbildning. Jag funderar på att flytta till Danmark då jag inte gillar den riktning som Sverige tagit det senaste decenniet. Har tidigare jobbat inom lager och logistik och industri.

Vad kan jag förvänta mig för typ av jobb och lön? Hört att man ska tjäna mer där. Men eftersom att jag saknar utbildning så lär jag kanske inte tjäna så mycket..

Vad söker du för jobb då?
Finns många möjligheter om du bara vill.
Citera
2023-09-09, 21:36
Medlem
Citat:

Medellönen är drygt 27 000 DKK inklusive pension och bidrag, men kan fluktuera mycket:

https://www.dekra.dk/blog/%C3%B8vrigt/lager-og-logistikmedarbejder-loen

Hos Randstad är lönen ca. 25 000 DKK och det ger en årslön på 300 000 DKK inkl. Pension och bidrag, men före skatt.

https://www.randstad.dk/job-soger/jobprofiler/lagermedarbejder/

300 000 DKK motsvarar 479 000 SvKr
Citera
2023-09-09, 21:43
Medlem
Citat:

Det är lätt att få jobb i Danmark även utan högre utbildning.
Lönerna är mycket högre men även skatterna och levnadsomkostnaderna är högre.
Personligen är jag en varm Danmarksvän men du bör vara medveten om att danskarna i allmänhet har en ganska negativ syn på Sverige och svenskarna av förklarliga skäl.
Citera
2023-09-09, 22:41
Medlem
Vad tjänar man som fjärr lastbilschaufför där? Kan man få utbildning betald av företaget?
Citera
2023-09-10, 01:31
Medlem
Vad tjänar man som junior byggprojektledare?
Citera
2023-09-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är lätt att få jobb i Danmark även utan högre utbildning.
Lönerna är mycket högre men även skatterna och levnadsomkostnaderna är högre.
Personligen är jag en varm Danmarksvän men du bör vara medveten om att danskarna i allmänhet har en ganska negativ syn på Sverige och svenskarna av förklarliga skäl.

Tack för hjälpen. Hur påverkar deras syn på oss möjligheten att få bra lön?
Citera
2023-09-10, 21:46
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen. Hur påverkar deras syn på oss möjligheten att få bra lön?
Ville bara upplysa dig om att de kulturella skillnaderna är större än vad många tror.
Ödmjukhet inför detta faktum är värdefullt om man vill pröva lyckan i Danmark.
Resten får du ta reda på själv.
Lycka till!
Citera
2023-09-11, 00:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ville bara upplysa dig om att de kulturella skillnaderna är större än vad många tror.
Ödmjukhet inför detta faktum är värdefullt om man vill pröva lyckan i Danmark.
Resten får du ta reda på själv.
Lycka till!
Vad är det för skillnader som påverkar svenskar som vill arbeta/arbetar där?
Citera
2023-09-11, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad är det för skillnader som påverkar svenskar som vill arbeta/arbetar där?
Näringslivet är mer hierarkiskt än i Sverige.
Arbetsmarknaden bygger på ett system som kallas Flexicurity.
Det innebär att det är lättare än i Sverige att få jobb men också lättare att bli av med det.
Den danske chefen är inte rädd för att peka med hela handen och söker inte alltid konsensus.
Danskar är inte konflikträdda, har en rak och tuff jargong och en humor med speciell ironi och sarkasm.
Det är bara några få exempel som är bra för svenskar att känna till.
Danskar är i allmänhet öppna och trevliga men gillar inte svenska storebrorsfasoner. Det fanns en tid då vi var på bättre på det mesta men idag är det snarare tvärtom vilket gör ont för många svenskar att inse.
Citera
2023-09-11, 09:18
Medlem
Citat:
Näringslivet är mer hierarkiskt än i Sverige.
Arbetsmarknaden bygger på ett system som kallas Flexicurity.
Det innebär att det är lättare än i Sverige att få jobb men också lättare att bli av med det.
Den danske chefen är inte rädd för att peka med hela handen och söker inte alltid konsensus.
Danskar är inte konflikträdda, har en rak och tuff jargong och en humor med speciell ironi och sarkasm.
Det är bara några få exempel som är bra för svenskar att känna till.
Danskar är i allmänhet öppna och trevliga men gillar inte svenska storebrorsfasoner. Det fanns en tid då vi var på bättre på det mesta men idag är det snarare tvärtom vilket gör ont för många svenskar att inse.
Nästan precis sådär har jag också fått det danska arbetslivet beskrivet för mig.

Jag har en kollega som precis fått nytt jobb i Köpenhamn. Han anses av många här som lite svår och för frispråkig, han har nästan inget filter utan säger det mesta som faller honom in.

Ingen touretteskille men säger alltid rakt ut hur han mår, vad han tänker och vad han tycker om saker och ting.

Jag tror han kommer passa perfekt in i det danska arbetssättet men här i Sverige så tycker många att han är "lite knepig"

Lönemässigt så nästan dubblar han sin lön (IT) så hade jag inte haft barn och familj hade jag varit sugen på att göra samma sak.

Har för mig att man måste betala in till sin pension själv i Danmark. Arbetsgivaren gör det inte på samma sätt som i Sverige.
Citera
2023-09-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Nästan precis sådär har jag också fått det danska arbetslivet beskrivet för mig.

Jag har en kollega som precis fått nytt jobb i Köpenhamn. Han anses av många här som lite svår och för frispråkig, han har nästan inget filter utan säger det mesta som faller honom in.

Ingen touretteskille men säger alltid rakt ut hur han mår, vad han tänker och vad han tycker om saker och ting.

Jag tror han kommer passa perfekt in i det danska arbetssättet men här i Sverige så tycker många att han är "lite knepig"

Lönemässigt så nästan dubblar han sin lön (IT) så hade jag inte haft barn och familj hade jag varit sugen på att göra samma sak.

Har för mig att man måste betala in till sin pension själv i Danmark. Arbetsgivaren gör det inte på samma sätt som i Sverige.
Tror också att det blir bra för din kollega!
Generellt är det inget problem i Danmark att inte vara PK.
Är du svensk och villig att anpassa dig är du välkommen.
I Danmark finns ingen motsvarighet till våra arbetsgivaravgifter så det stämmer att man måste betala en viss del själv.
I slutändan är det dock fortfarande mer lönsamt i de allra flesta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in