Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-09, 16:15
  #1
Medlem
Har kört fast lite och tar gärna emot idéer av panelen!

Yaris-04 8000 mil har fått ett mystiskt ljud höger fram som jag inte lyckas lista ut vad det är.

Ska beskriva kort nedan utan att försöka färga med nån av mina teorier eller oväsentligheter:

Efter nån kvarts körning börjar man höra ett diskret tick-ljud en gång per varv när man bromsar. Efter en kvart till har tick-ljudet övergått i ett knirr-knarr-knirr (tänk ungefär ett osmort gångjärn) en gång per varv när man bromsar. Hissade upp bilen och hör även då svagt knarr när jag snurrar även utan att bromsa en gång per varv och som varar i typ 1/10 varv.

Någon som känner igen, eller har spontan gissning, redan nu eller ska jag berätta mer detaljer? Frågor?
Citera
2023-09-09, 19:48
  #2
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Spontant låter det som.hjullager. Låter det mer/mindre vid kurvtagnibg och isåfall höger eller vänsterkurva?
Citera
2023-09-09, 20:29
  #3
Medlem
Det här att beskriva ljud med ord... men detta är inte det skrapande/väsande ljud jag förknippar med lager. Dessutom påverkas det inte alls av om man svänger utan kommer mest fram när man bromsar, och då väldigt tydligt just en gång per hjulvarv och av mer knarr-karaktär.

Så lite tveksamt att det är hjullagret. Men jag är jäkla nyfiken på vad det kan vara.
Citera
2023-09-09, 23:15
  #4
Medlem
Skulle gissa på en bromssköld som är lös.
Citera
2023-09-10, 14:13
  #5
Medlem
Bromssköld är kollad och dubbelkollad.
Citera
2023-09-10, 14:29
  #6
Medlem
Om bilen står stilla och du trycker ner vänster och höger framskärm och rent av gungar bilen?
Låter det då, och låter det olika på vänster och höger sida?
Hörs (o)ljudet starkare om du öppnar huven och lyssnar i motorrummet?
Har bilen s k "personben" = fjäderben med kulled längst upp i motorrummet?
Brukar "prydas" av runda svarta plastlock.
OM det är "personben" och ljudet verkar härröra från det runda plastlocket eller från någonstans under.
Pilla bort det runda svarta locket och smörj kulan med 5 56 eller liknande.
Citera
2023-09-11, 14:12
  #7
Medlem
Knarret kommer helt klart från höger nav nånstans. Det är framförallt i den viktiga ljudanalysen jag brister, att känna igen ljud och vad de beror på - där saknar jag erfarenhet.

Supersvårt att höra om det är från bromsen (skiva/klossar/sköld), hjullager eller nåt med axeln.
Citera
2023-09-12, 03:37
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarkungen
Knarret kommer helt klart från höger nav nånstans. Det är framförallt i den viktiga ljudanalysen jag brister, att känna igen ljud och vad de beror på - där saknar jag erfarenhet.

Supersvårt att höra om det är från bromsen (skiva/klossar/sköld), hjullager eller nåt med axeln.

Eftersom det ändrar sig med körtiden så verkar det ha något med värme att göra.
Ett bromsbelägg som inte går tillbaks som det ska utan ligger på och blir värre med tempen.
Ta ner bromsen och kolla glidpinnarna. Smörj med silikonfett.
Citera
2023-09-12, 07:46
  #9
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarkungen
Knarret kommer helt klart från höger nav nånstans. Det är framförallt i den viktiga ljudanalysen jag brister, att känna igen ljud och vad de beror på - där saknar jag erfarenhet.

Supersvårt att höra om det är från bromsen (skiva/klossar/sköld), hjullager eller nåt med axeln.
Kolla yttre drivknut, en torr knut kan mycket väl ge ifrån sig såna ljud, att det ökar när den blir varmare är också naturligt eftersom metall sväller lite när det blir varmt så blir det mindre glapp.
Skulle nog kunna vara ett lager eller nåt däromkring med, packbox eller nåt annat som är torrt, men knuten är enklast att kolla.
Citera
2023-10-03, 21:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Eftersom det ändrar sig med körtiden så verkar det ha något med värme att göra.
Ett bromsbelägg som inte går tillbaks som det ska utan ligger på och blir värre med tempen.
Ta ner bromsen och kolla glidpinnarna. Smörj med silikonfett.

Problemet löst och jag vill återrapportera till tråden och tacka alla. Innan jag bad om hjälp i tråden bytte jag belägg, men ljudet kvarstod. Sen bytte jag skivor men ljudet kvarstod. Rengjorde sen kolv och glidpinnar på trådens eminenta inrådan och vips! Ljudet borta och allt är frid och fröjd. Tack.
Citera
2023-10-04, 03:04
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarkungen
Problemet löst och jag vill återrapportera till tråden och tacka alla. Innan jag bad om hjälp i tråden bytte jag belägg, men ljudet kvarstod. Sen bytte jag skivor men ljudet kvarstod. Rengjorde sen kolv och glidpinnar på trådens eminenta inrådan och vips! Ljudet borta och allt är frid och fröjd. Tack.

Så bra då att gissningen gick hem.
Lite konstigt ändå att det hördes en gång per varv.
Kolv och glidpinnar är ju logiskt men kanske skivan blivit vind av värmen från anliggande belägg.
Citera
2023-10-04, 08:26
  #12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så bra då att gissningen gick hem.
Lite konstigt ändå att det hördes en gång per varv.
Kolv och glidpinnar är ju logiskt men kanske skivan blivit vind av värmen från anliggande belägg.
Skulle säga att det är ovanligt att skivor är helt utan kast, så länge de är jämntjocka så vibrerar det inte även om de kastar litegrann, blir det för mycket så kommer det förstås kännas men lite kan ju göra skillnaden vid lättare anliggning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback