Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du vet alltså inte vad du gjort, kan inte förklara i din trådstart, men tycker vi är dåliga på att förstå?

Jag ringde SEB och pratade med dom och tydligen har jag satt in pengar i samband med att jag skapade kontot vilket jag inte mindes helt enkelt. Vi alla är inte skarpa som dig!
Citera
2023-09-09, 10:46
Medlem
Jag förstår inte vad det är du undrar över.
Är du orolig att åka på en avgift om du tar ut pengarna?
Det blir ingen avgift, det blir ett ränteavdrag. Har du bara pengarna på kontot en dag kommer ränteavdraget bli större än din intjänade ränta. Det vill säga du får tillbaka dina 30k, du åker inte på någon avgift, du får ingen ränta.

Du kan när som helst ringa telefonbanken och be att de avslutar kontot.

Är problemet att du ville sätta in mer pengar är det bara att öppna ett till.
Citera
2023-09-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag missade att jag förde över pengarna i samband med att jag skapade kontot och trodde jag fört över pengarna efteråt och då tänkte jag om 3 mån börjar direkt när pengarna dykt upp osv
3 mån börjar gälla från och med första dagen som pengarna dyker upp på kontot.
Alternativ 2, fom den dagen dom är överförda från ett likvidkonto fast de inte är synliga direkt.
Citera
2023-09-09, 11:42
Medlem
Blingons avatar
Tänk bara på att hos SEB så rullar 3-månaders fasträntekonton automatiskt vidare in i en ny bunden 3-månadersperiod. Du måste kontakta dem för att häva detta några dagar innan ränteperidoen tar slut.

Hos de flesta banker kan du häva bundna fasträntekonton, mot en avgift. Dock är denna avgift ganska hög för att kompensera banken för deras ränteförluster.
Citera
2023-09-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Tänk bara på att hos SEB så rullar 3-månaders fasträntekonton automatiskt vidare in i en ny bunden 3-månadersperiod. Du måste kontakta dem för att häva detta några dagar innan ränteperidoen tar slut.

Hos de flesta banker kan du häva bundna fasträntekonton, mot en avgift. Dock är denna avgift ganska hög för att kompensera banken för deras ränteförluster.

Spelar ingen roll om du kontaktar dagen innan eller dagen efter förfallodag. Mer än att du tappar 1 dags ränta då.
Har en ny 3-månadsperiod börjat får du ingen ränta för den nya perioden bara.

Vet inte hur det är på andra banker, men varför skulle de få ränteförluster och behöva ta en avgift? Om du har pengar på ett fasträntekonto i 1 vecka och sedan avslutar kontot, då har banken fått ha dina pengar under 1 veckas tid och slipper betala ränta till dig, hur kan det ge banken en ränteförlust?
Citera
2023-09-09, 11:53
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Tänk även på att SEBs fastkonto-ränta är lägre än den vanliga räntan på ett vanligt sparkonto med fria uttag. Så... varför?
Citera
2023-09-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Tänk även på att SEBs fastkonto-ränta är lägre än den vanliga räntan på ett vanligt sparkonto med fria uttag. Så... varför?

Nä? Vanligt sparkonto med fria uttag är 2% på seb. Fasträntekonto eller placeringskonto som det heter på seb ger idag 3,55-3,85% beroende på löptid.
Citera
2023-09-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du vet alltså inte vad du gjort, kan inte förklara i din trådstart, men tycker vi är dåliga på att förstå?

Det är väl en fylletråd TS startade när han kom hem från krogen (varför han började fundera på sitt fasträntekonto just då kan man undra)
Citera
2023-09-09, 12:07
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Nä? Vanligt sparkonto med fria uttag är 2% på seb. Fasträntekonto eller placeringskonto som det heter på seb ger idag 3,55-3,85% beroende på löptid.
Bäst just nu tror jag är Resurs bank med 3,85%. Läs de sista sidorna i denna tråd
(FB) Tråden om sparkonton med hög ränta
Citera
2023-09-09, 12:25
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om du kontaktar dagen innan eller dagen efter förfallodag. Mer än att du tappar 1 dags ränta då.

Vet inte hur det är på andra banker, men varför skulle de få ränteförluster och behöva ta en avgift? Om du har pengar på ett fasträntekonto i 1 vecka och sedan avslutar kontot, då har banken fått ha dina pengar under 1 veckas tid och slipper betala ränta till dig, hur kan det ge banken en ränteförlust?
Rent teoretiskt och principiellt är det ju en risk för banken att låna upp pengar på längre löptider, men så ska de likvideras helt plötsligt. Banken har kanske investerat vidare pengarna. Så det är inte lyckat att göra affär med lång löptid och avsluta dagen efter. Men i praktiken kan banken givetvis hosta upp TS 30 papp.
Citera
2023-09-09, 12:34
Medlem
Blingons avatar
Citat:

Läs gärna själv, från SEB:s info gällande fasträntekonton:
Citat:
Löptider

Löptiden är den tid du binder dina pengar på placeringskontot. När du öppnar kontot här på internetbanken kan du välja en löptid på tre eller sex månader och får då den ränta som gäller just då för tre eller sex månader. Om du vill ha en annan löptid (från ett år upp till fem år med andra räntor) kan du kontakta oss så hjälper vi dig. Kontakta oss

Vad händer när löptiden är slut?
Placeringskonton med löptid på 3 och 6 månader förlängs automatiskt på förfallodagen med samma löptid som du valt. Om du exempelvis valde tre månader förlängs kontot med ytterligare tre månader. En ny ränta fastställs på bindningsdagen.

Placeringskonton med löptid på 1 år eller längre avslutas automatiskt när löptiden är slut.

Säg upp kontot om du inte vill att det förlängs
Om du inte vill förlänga din placering, behöver du meddela oss, att du vill avsluta den. Du gör det genom att ringa till oss senast dagen innan löptiden går ut.

Placeringskontot kommer då att avslutas automatiskt när löptiden är slut.

Om du behöver pengarna innan löptiden är slut
Vi vet att oförutsedda saker kan hända. Om du behöver ta ut dina pengar kan du naturligtvis göra det. Då avslutar du kontot och tar ut hela det innestående beloppet. Du får då också betala ett ränteavdrag på 2 procent per år. Ränteavdraget beräknas på det belopp du tar ut och den tid som är kvar från uttagstillfället till förfallodagen. Ränteavdraget kan aldrig vara högre än den framräknade räntan som du har på kontot när du tar ut pengarna.

Så avslutar du kontot innan löptiden är slut
Om du vill avsluta kontot i förtid, ring oss så hjälper vi dig.
Citera
2023-09-09, 12:44
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Därför :

https://seb.se/privat/tjanster/aktuella-rantor

Privatkonto 0,25 %
Enkla sparkontot 2,00 %
Placeringskonto 3 månader 3,55 %
Placeringskonto 6 månader 3,65 %
Placeringskonto 1 år 3,85 %

Så, var du har fått den uppgiften ifrån förstår jag inte. Iaf. om vi pratar intern placering hos SEB. Men jämför du med ett sparkonto hos nischbank, t.ex. Borgohypotek med 3.75% ränta på sitt sparkonto så stämmer det naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in