• 1
  • 2
2023-09-09, 02:38
Medlem
Hej,

Startade ett fast räntekonto > förde över 30k SEK in på detta några minuter senare.

När gäller frysningen eller låsningen av pengarna? För om jag tar ut nu så kan jag bli debiterad? Det borde vara någon "klick" funktion när man väl har pengarna på kontot för att det ska gälla väl?
Citera
2023-09-09, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hej,

Startade ett fast räntekonto > förde över 30k SEK in på detta några minuter senare.

När gäller frysningen eller låsningen av pengarna? För om jag tar ut nu så kan jag bli debiterad? Det borde vara någon "klick" funktion när man väl har pengarna på kontot för att det ska gälla väl?

Vad är det för räntekonto du stoppat dina pengar i?
Citera
2023-09-09, 05:43
Medlem
Citat:
Hej,

Det beror på vad ni skrivit i ert avtal.

Sedan finns det lagar i botten så banken kan inte sno dina pengar hur som helst.

Förstår inte vad du menar med klick.
Citera
2023-09-09, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Sedan finns det lagar i botten så banken kan inte sno dina pengar hur som helst.

TS menar att hen vill
Starta ett fasträntekonto
Sätta in pengar
Som sista steg godkänna att pengarna låses in på kontot

TS varför skulle du vilja starta ett fasträntekonto med bindningstid och sedan sätta in pengar för att sedan inte vilja ha pengarna låsta på det kontot? I och med insättningen har du godkänt inledningen av pengarna. Läs avtalet innan du gör saker
Citera
2023-09-09, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
TS menar att hen vill
Starta ett fasträntekonto
Sätta in pengar
Som sista steg godkänna att pengarna låses in på kontot

TS varför skulle du vilja starta ett fasträntekonto med bindningstid och sedan sätta in pengar för att sedan inte vilja ha pengarna låsta på det kontot? I och med insättningen har du godkänt inledningen av pengarna. Läs avtalet innan du gör saker

Ingen av er verkar förstå vad jag menar?

Man startar kontot i mobil appen. Jag vill ju veta om mina pengar som ligger där just nu kickar på räntan eller om jag inte "startat" ränteprocessen eftersom jag inte fick något godkännande mer än att konto bara skapades?
Citera
2023-09-09, 07:11
Medlem
Citat:
Ingen av er verkar förstå vad jag menar?

Man startar kontot i mobil appen. Jag vill ju veta om mina pengar som ligger där just nu kickar på räntan eller om jag inte "startat" ränteprocessen eftersom jag inte fick något godkännande mer än att konto bara skapades?
Så fort pengarna finns på kontot då börjar det räknas ränta på dom. Undantag är om det finns en likvidkonto innan pengarna överförs till fasträntekontot som vissa banker har. Då vet man att det är likvidkonto med noll ränta innan pengarna binds.
Citera
2023-09-09, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Så fort pengarna finns på kontot då börjar det räknas ränta på dom. Undantag är om det finns en likvidkonto innan pengarna överförs till fasträntekontot som vissa banker har. Då vet man att det är likvidkonto med noll ränta innan pengarna binds.

Vad gäller med vanliga sparkonton då? Ponera att du har ett konto med 50 tusen kronor och du tar ut 10, sätter in 5 osv hela tiden till små utgifter - får du någon ränta på det då? För det är ju rörlig ränta men hur räknas det ut?
Citera
2023-09-09, 07:48
Medlem
Citat:
Vad gäller med vanliga sparkonton då? Ponera att du har ett konto med 50 tusen kronor och du tar ut 10, sätter in 5 osv hela tiden till små utgifter - får du någon ränta på det då? För det är ju rörlig ränta men hur räknas det ut?
Räntan räknas kontinuerligt utefter hur mycket pengar som har funnits på konto under en viss period. Den rörliga räntan fördelas på varje dag. Om den rörliga räntan ändras under tiden. Då räknas den nya räntan fom den dag räntan ändrades.
Citera
2023-09-09, 07:48
Medlem
Ghastens avatar
Citat:

Dom större bankernas fasträntekonto så kan du inte sätta in mer pengar då måste du öppna upp ett nytt. Sen tar du ut blir du av med räntan som du skulle fått. Fasträntekonto är för pengar du kan ha liggande 3 månader till några år.
Citera
2023-09-09, 08:19
Medlem
Citat:
Hej,

I och med att du öppnar kontot (kontonumret säger vad det är för typ av konto) och satt in pengar har du godkänt villkoren. Varför tycker du att du behöver göra ytterligare ett godkännande?
Citera
2023-09-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I och med att du öppnar kontot (kontonumret säger vad det är för typ av konto) och satt in pengar har du godkänt villkoren. Varför tycker du att du behöver göra ytterligare ett godkännande?

Jag missade att jag förde över pengarna i samband med att jag skapade kontot och trodde jag fört över pengarna efteråt och då tänkte jag om 3 mån börjar direkt när pengarna dykt upp osv
Citera
2023-09-09, 09:55
Medlem
Citat:
Jag missade att jag förde över pengarna i samband med att jag skapade kontot och trodde jag fört över pengarna efteråt och då tänkte jag om 3 mån börjar direkt när pengarna dykt upp osv
Du vet alltså inte vad du gjort, kan inte förklara i din trådstart, men tycker vi är dåliga på att förstå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in