Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-09, 02:19
Medlem
Fullt övertygad av devisen ’Flashback kan allt’ kommer jag med följande fråga, avseende denna bild:

https://i.ibb.co/M8jNzxB/IMG-2771.jpg

En person påstår att denna fingerskada skada (på tre fingrar, varav skadan på pekfingret är djupast) uppstått genom att personen med handen blockat en kastad skål.

En annan person påstår att skadan förmodligen uppstått när porslin slagits sönder i vredesmod av personen med den skadade handen.

Är det rimligt att förvänta sig att orsaken till en skada likt denna kan intygas av en forensisk expert? Vad tror ni?

Ingen brottsplatsundersökning har vidtagits vid tidpunkten för när skadan uppstod och frågan om orsaken till skadan har aktualiserats först lång tid efter att den uppstått.
Citera
2023-09-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Fullt övertygad av devisen ’Flashback kan allt’ kommer jag med följande fråga, avseende denna bild:

En person påstår att denna fingerskada skada (på tre fingrar, varav skadan på pekfingret är djupast) uppstått genom att personen med handen blockat en kastad skål.

En annan person påstår att skadan förmodligen uppstått när porslin slagits sönder i vredesmod av personen med den skadade handen.

Är det rimligt att förvänta sig att orsaken till en skada likt denna kan intygas av en forensisk expert? Vad tror ni?

Ingen brottsplatsundersökning har vidtagits vid tidpunkten för när skadan uppstod och frågan om orsaken till skadan har aktualiserats först lång tid efter att den uppstått.

Jag tror på nr 2
Möjligen nr 1 ifall skålen var tung och vass, kanske av metall.
Finns det mer att veta?
Grekisk brölloppsfest?
Citera
2023-09-09, 02:29
Medlem
Citat:

Hur ska man kunna veta?

Det enda jag kan tillägga är att när man slåss med långa naglar bryts de av och det bör de även göra om man krossar porslin i vredesmod såpass mycket att man slår upp djupa sår.

Förklaring två låter typiskt för kvinnomisshandlare när de berättar om hur galen kvinnan är och att skadorna kommer av hennes våldsamhet.
Citera
2023-09-09, 02:36
Medlem
Megaforces avatar
En forensisk undersökning kräver resterna av porslinet respektive skålen för att kunna utröna vad som orsakat skadan.
Citera
2023-09-09, 02:45
Medlem
Citat:

Rent logiskt känns det som att alternativ 2 är mer sannolikt, men båda känns lite osannolika (det där är en rejäl skada, ser mer ut som kniv eller liknande). Men det är självklart inte möjligt att göra någon form av säker forensisk undersökning bara m.h.a. en lågupplöst bild. För er som inte känner till fallet så handlar det om en Manchester spelares (Antony) f.d. flickvän (Gabriela Cavallin) som anklagar honom för misshandel m.m.
Citera
2023-09-09, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Rent logiskt känns det som att alternativ 2 är mer sannolikt, men båda känns lite osannolika (det där är en rejäl skada, ser mer ut som kniv eller liknande). Men det är självklart inte möjligt att göra någon form av säker forensisk undersökning bara m.h.a. en lågupplöst bild. För er som inte känner till fallet så handlar det om xxx.

Vilken ”stjärna” du är som kan använda bildsökning. Om du vill får du gärna deleta.

Skulle gärna fått en helt objektiv bedömning som stördes av så lite brus som möjligt, men hann ticka in ett par bra svar i alla fall, tack!
Senast redigerad av Mess11 2023-09-09 kl. 03:17.
Citera
2023-09-09, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Jag tror på nr 2
Möjligen nr 1 ifall skålen var tung och vass, kanske av metall.
Finns det mer att veta?
Grekisk brölloppsfest?

Bra poäng att det eventuellt skulle kunnat vara en tung metallskål.

Nu är ju identiterna outade och jag gillar inte att spekulera på ett sätt som ifrågasätter någon som träder fram och påstår sig ha blivit utsatt för våld i en nära relation. Men jag har personligen väldigt svårt att tro att en skada likt denna kunde uppstå om det var fråga om glas (vissa översättningar av utsagan säger att det rörde sig om en ”kopp” och andra om en ”skål”). Måste också vara osannolikt att lyckas blocka ett kast i vredesmod med handen — men det kanske är fel att tänka på det sättet.

Å andra sidan är det inte helt lätt att gissa hur en skada likt denna annars skulle uppstå heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Hur ska man kunna veta?

Det enda jag kan tillägga är att när man slåss med långa naglar bryts de av och det bör de även göra om man krossar porslin i vredesmod såpass mycket att man slår upp djupa sår.

Förklaring två låter typiskt för kvinnomisshandlare när de berättar om hur galen kvinnan är och att skadorna kommer av hennes våldsamhet.

Bra poäng om naglarna! Det tänkte jag inte på. Håller verkligen med om hur förklaring två låter.
Senast redigerad av Mess11 2023-09-09 kl. 03:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in