2023-09-08, 21:02
Medlem
Hej!

Sitter och funderar på ifall det finns grupperingar där ute i samhället som verkar mot gängen, organiserad brottslighet och kriminalitet och stök i allmänhet? Mig veterligen så finns det inget sådant i Sverige, jag har även sökt på nätet.

Varför jag undrar är av den enkla anledningen att vi ser en kraftigt ökad kriminalitet och ett ökat våld tillsammans med ett parallell-samhälle som växer sig allt starkare och jag tycker det är märkligt att det svenska folket inte sätter ned foten genom att gruppera sig och slå ned våldet, extremismen, organiseringen, sekulariseringen och i allmänhet en mycket farlig struktur i samhället.

Diskussionen skall alltså handla om förekomsten av eller potentiell uppkomst av civilt organiserade grupper och dylikt. Vad ser och hör ni där ute i samhället?

Håll det snyggt och var sakliga! Tack
Citera
2023-09-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekanom
Sitter och funderar på ifall det finns grupperingar där ute i samhället som verkar mot gängen, organiserad brottslighet och kriminalitet och stök i allmänhet? Mig veterligen så finns det inget sådant i Sverige, jag har även sökt på nätet.

Det finns i alla fall en gruppering som påstår att de verkar mot gängen.
Den grupperingen har länge haft ett ganska oförändrat många medlemmar som aldrig överstigit 350 till antalet.
Citera
2023-09-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GorillaGulleGull
Det finns i alla fall en gruppering som påstår att de verkar mot gängen.
Den grupperingen har länge haft ett ganska oförändrat många medlemmar som aldrig överstigit 350 till antalet.

Okej, intressant. Vad heter den grupperingen? Är den allmänt känd?

Aldrig har jag läst eller hört om att ett större gäng "icke-gangsters" tagit sig ut till förorterna för att etablera närvaro och dominans. Aldrig heller har jag läst eller hört om att en sådan större grupp hindrat eller attackerat dessa kriminella gäng.
Citera
2023-09-08, 21:14
Bannlyst

Alla vi som lever i verkligheten och sett på den katastrofala samhällsutveckling vi haft sedan solvallamordet 1998 vet att det är snuthororna som inte gör sig jobb, inte kan göra sitt jobb, och kommer undan med att inte göra sitt jobb.
När snuthoran misslyckas, då måste samhället kkliva in, typexemplet är tunnelbanepolisen som helt backade från sitt uppdrag att hålla ordning och reda i stockholms tunnelbana.

In kom privata väktarbolag via SL och helt plötsligt gick vi från öppen kriminalitet och drogförsäljning på tunnelbanevagnar, till ordning och reda.

Norrköping har gått och blivit lilla Bghdad anno 2003, det skjuts med automatvapen uppe i Östersund och Sundsvall där det tidigare på sin höjd var någon fyllskalle som klappade på frugan.

Ska det skapas medborgargarden behövs det enorma resurser, fordon, vapen men det går ganska enkelt att förstöra för och sätta käppar i deras hjul, kaosblattarna är inte supersmarta, förutsägbara och enkla att manövrera ut, förutsatt att du har vapen och fordon skulle du på en 1 månad kuna göra mer än stockholmspolisen gjort på 2 decennier....
Citera
2023-09-08, 21:15
Medlem
Det finns inget sådant.
Inget officiellt iaf. eftersom det då faller under "olovlig kårverksamhet" vilket har fängelsestraff (max 2 år) på straffskalan.

Det är möjligt att det finns hemliga sammanslutningar som avser att försvara sig i olika scenarier, men det lär du inte kunna läsa om här, eftersom diskretion är ett måste.

Det hade varit bra om dom som är tänkta att upprätthålla våldsmonopolet också gjorde det, men det vet vi ju att så inte är fallet.
Det är nu upp till var och en att avgöra vilket som väger tyngst. Frihet eller lugn och ro. Än så länge väger lugn och ro tyngst för dom flesta.
Frågan är hur länge.
Senast redigerad av Verklighetenn 2023-09-08 kl. 21:17.
Citera
2023-09-08, 21:17
Medlem
Citat:
Okej, intressant. Vad heter den grupperingen? Är den allmänt känd?

Ganska känd ändå. Men de verkar ju inte genom att åka ut praktiskt så ofta.

Riksdagen.
Citera
2023-09-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Alla vi som lever i verkligheten och sett på den katastrofala samhällsutveckling vi haft sedan solvallamordet 1998 vet att det är snuthororna som inte gör sig jobb, inte kan göra sitt jobb, och kommer undan med att inte göra sitt jobb.
När snuthoran misslyckas, då måste samhället kkliva in, typexemplet är tunnelbanepolisen som helt backade från sitt uppdrag att hålla ordning och reda i stockholms tunnelbana.

In kom privata väktarbolag via SL och helt plötsligt gick vi från öppen kriminalitet och drogförsäljning på tunnelbanevagnar, till ordning och reda.

Norrköping har gått och blivit lilla Bghdad anno 2003, det skjuts med automatvapen uppe i Östersund och Sundsvall där det tidigare på sin höjd var någon fyllskalle som klappade på frugan.

Ska det skapas medborgargarden behövs det enorma resurser, fordon, vapen men det går ganska enkelt att förstöra för och sätta käppar i deras hjul, kaosblattarna är inte supersmarta, förutsägbara och enkla att manövrera ut, förutsatt att du har vapen och fordon skulle du på en 1 månad kuna göra mer än stockholmspolisen gjort på 2 decennier....

Det är såklart statens jobb att genom polis hålla ordning på buset men det har ju uppenbarligen fallerat. Ja, resurser krävs men det lär finnas många som är trötta på det hela och tillgång till fordon och tillhyggen är inga problem.
Citera
2023-09-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Det finns inget sådant.
Inget officiellt iaf. eftersom det då faller under "olovlig kårverksamhet" vilket har fängelsestraff (max 2 år) på straffskalan.

Det är möjligt att det finns hemliga sammanslutningar som avser att försvara sig i olika scenarier, men det lär du inte kunna läsa om här, eftersom diskretion är ett måste.

Det hade varit bra om dom som är tänkta att upprätthålla våldsmonopolet också gjorde det, men det vet vi ju att så inte är fallet.
Det är nu upp till var och en att avgöra vilket som väger tyngst. Frihet eller lugn och ro. Än så länge väger lugn och ro tyngst för dom flesta.
Frågan är hur länge.

Det kanske finns en tröskel? Var vid gemene man mobiliserar (flockbeteende) och sedan är ”det igång”. Men att utsätta sig för våld och olovlig kårverksamhet verkar vara ett alldeles för stort kliv för många?

Märkligt ändå med tanke på vad historien säger om (i synnerhet män här uppe) när det kommer till att organisera sig, bruka våld och sätta sig emot en stat / överhuvud. Det har gjorts förut och vi är samma typ av ”djur” sedan dessa svunna tider. Det är inte många generationer sedan.
Citera
2023-09-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GorillaGulleGull
Ganska känd ändå. Men de verkar ju inte genom att åka ut praktiskt så ofta.

Riksdagen.

Just det! Ja, dem verkar sannerligen i det dolda på den punkten.
Citera
2023-09-09, 12:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej!
Diskussionen skall alltså handla om förekomsten av eller potentiell uppkomst av civilt organiserade grupper och dylikt. Vad ser och hör ni där ute i samhället?
Tack
Mitt snygga svar är väl att det jag hör är
- fan ingen gör något
- man borde kalla in militären och
- snart blir det inbördeskrig samt
- man borde bilda medborgargarden
--------------------
Därmeot hör jag inte om hur dessa medborgargarden skulle arbeta t ex med de gängkriminella
- hur vet man vilka det är
- vilka metoder skulle man använda (skjuta deras släktingar eller ta ett allvarligt samtal med dem eller piska upp dem? Ingen av dessa åtärder lär ju hjälpa utan skapa bara ännu mer våld)
Så.....det är ju bara skitprat som iofs kan leda till att några dårar bildar en grupp och gör massa hemska saker. Å får betala tillbaka tiofalt senare.
Citera
2023-09-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Mitt snygga svar är väl att det jag hör är
- fan ingen gör något
- man borde kalla in militären och
- snart blir det inbördeskrig samt
- man borde bilda medborgargarden
--------------------
Därmeot hör jag inte om hur dessa medborgargarden skulle arbeta t ex med de gängkriminella
- hur vet man vilka det är
- vilka metoder skulle man använda (skjuta deras släktingar eller ta ett allvarligt samtal med dem eller piska upp dem? Ingen av dessa åtärder lär ju hjälpa utan skapa bara ännu mer våld)
Så.....det är ju bara skitprat som iofs kan leda till att några dårar bildar en grupp och gör massa hemska saker. Å får betala tillbaka tiofalt senare.

Jag känner igenom dem meningarna! Det är väl så att man oftast hoppas på att någon annan tar tag i skiten…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in