Mailet du skrev kan enligt mig ha förvärrat situationen....
Ett samtal som du beskriver där säljaren berättar en massa saker och sedan ber dig svara så är det inte självklart att OK alltid tolkas som JA, det skulle kunna vara ditt sätt att bekräfta att du förstått vad som sagts. Jag förutsätter här att samtalet spelades in, annars finns ju inget bevis för något avtal, även om muntliga avtal också gäller..
Varför kan ditt mail förvärra? Jo om du i det skriver att du vill ångra ditt köp så har du ju bekräftat att du ingått avtalet och kan inte hävda att OK var uppfattat och inte JA.
Oavsett så bör du begära underlaget för avtalet från säljaren, då får nog då troligen en ljudfil skickad till dig. Lyssna igenom den och skriv ner om det som sägs där avviker från saker som sagts före inspelningen.
Invändning kan du ju alltid göra ändå om detaljer, har ni pratat om 49,95 i övrigt och det i övrigt är ett rimligt pris så bör det finnas goda möjligheter att jämka ett pris som uttrycks på det sätt du beskrivit, men är det bara ett dyrt pris så blir det svårare, att alla andra produkter kostar 2000 gör inte det oskäligt att ta 4995. Det är det i sig inte heller för en vara som kostar 49,95 men kombinerat med ett skruvat sätt att uttrycka priset så borde det falla som vilseledande
Citat:
Ursprungligen postat av
azzimuth
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..