• 4
  • 5
2023-09-09, 10:27
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Har endast företagsnummer...
Ring upp dem och sälj något till dem! Sätt in kronofogden vid utebliven betalning!
Citera
2023-09-09, 12:49
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Muntligt OK är bindande för företagare. Det är kört.

Varför är det så? Är inte företagare också människor i grund som behövs skyddas från oseriösa försäljare och bedragare?
Citera
2023-09-10, 01:23
Medlem
Mailet du skrev kan enligt mig ha förvärrat situationen....

Ett samtal som du beskriver där säljaren berättar en massa saker och sedan ber dig svara så är det inte självklart att OK alltid tolkas som JA, det skulle kunna vara ditt sätt att bekräfta att du förstått vad som sagts. Jag förutsätter här att samtalet spelades in, annars finns ju inget bevis för något avtal, även om muntliga avtal också gäller..

Varför kan ditt mail förvärra? Jo om du i det skriver att du vill ångra ditt köp så har du ju bekräftat att du ingått avtalet och kan inte hävda att OK var uppfattat och inte JA.

Oavsett så bör du begära underlaget för avtalet från säljaren, då får nog då troligen en ljudfil skickad till dig. Lyssna igenom den och skriv ner om det som sägs där avviker från saker som sagts före inspelningen.

Invändning kan du ju alltid göra ändå om detaljer, har ni pratat om 49,95 i övrigt och det i övrigt är ett rimligt pris så bör det finnas goda möjligheter att jämka ett pris som uttrycks på det sätt du beskrivit, men är det bara ett dyrt pris så blir det svårare, att alla andra produkter kostar 2000 gör inte det oskäligt att ta 4995. Det är det i sig inte heller för en vara som kostar 49,95 men kombinerat med ett skruvat sätt att uttrycka priset så borde det falla som vilseledande

Citat:
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..
Citera
2023-09-12, 11:23
Medlem
Jag har pratat med en jurist idag. Har sa att jag skall svara på det första mejlet och säga att jag bestrider avtalet och ha summan som orsak (att jag uppfattade den som 49,90 kr och inte 4990 kr). Han bedömde också att de ska inte driva det vidare till domstolen då summan är för liten. Mejlet är redan skickat, låt oss se vad som händer vidare.
Citera
2023-09-12, 19:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Jag har pratat med en jurist idag. Har sa att jag skall svara på det första mejlet och säga att jag bestrider avtalet och ha summan som orsak (att jag uppfattade den som 49,90 kr och inte 4990 kr). Han bedömde också att de ska inte driva det vidare till domstolen då summan är för liten. Mejlet är redan skickat, låt oss se vad som händer vidare.

Kan du svara på vad det var du köpte?

Du vill ha svar på dina frågor, men du svarar själv inte på denna fråga.

Vad jag har förstått så blir de flesta företagare dagligen uppringda av diverse nasare. De flesta vet därför mycket väl att man inte ska ingå avtal om säljaren ringer från ett företag man inte känner till. Är du ny som företagare eller är du ovanligt lättlurad?
Senast redigerad av Sonny00 2023-09-12 kl. 19:59.
Citera
2023-09-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Kan du svara på vad det var du köpte?

Du vill ha svar på dina frågor, men du svarar själv inte på denna fråga.

Vad jag har förstått så blir de flesta företagare dagligen uppringda av diverse nasare. De flesta vet därför mycket väl att man inte ska ingå avtal om säljaren ringer från ett företag man inte känner till. Är du ny som företagare eller är du ovanligt lättlurad?
Kan bara säga undvik Entreprenörskollen/Sverigevinnare. Lika bra att blockera deras telefonnummer (jag kan PM:a om nån vill ha dem).
Citera
2023-09-19, 12:01
Medlem
bjuks avatar
Citat:
Kan bara säga undvik Entreprenörskollen/Sverigevinnare. Lika bra att blockera deras telefonnummer (jag kan PM:a om nån vill ha dem).

Entreprenörskollen ringer mig ett par gånger i veckan. Vet du något om dem?

De vill att jag ska betala 4500kr för att få någon typ av utmärkelse.
Citera
2023-09-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjuk

Jag vet att du ska tacka nej och blockera deras nummer.
Citera
2023-09-24, 02:01
Bannlyst
Såg just en dokumentär på HBO vilka bedragare telefonförsäljare är. Släng på luren.

Citat:
Ursprungligen postat av bjuk

Bedrägeri.

Se den här dokumentären på HBO så förstår du hur telefonförsäljare fungerar

https://play.hbomax.com/page/urn:hbo...QU:type:series

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Telefonförsäljarnas favorit är att ringa till gamla som fortfarande har sitt företag inregistrerat, dom gamla är lätta att lura och så finns det ingen ångervecka för deras företag.

Prata aldrig, ALDRIG någonsin med en telefonförsäljare för du blir GARANTERAT lurad!
Tro inte ens att dom ringer därifrån dom uppger, det är ett sätt att fånga din uppmärksamhet för att sen lura dig. Hade dom kunnat erbjuda dig guld i drivor gratis så hade dom inte ringt dig, utan till sina nära anhöriga.

Och dom använder alltid ett påhittat namn för att du aldrig ska kunna spåra upp personen!
Har du inte lärt dig något av min text så är det snart din tur att bli lurad.

Börja dom samtalet med att fråga hur jag mår , så klipper jag samtalet direkt. Ringde en bedragerska ifrån "Postkodlotteriet" ifrån 031 , jag bor i Stockholm. Googlade postkodlotteriet och hittade en artikel på SvD, det är värsta bedrägiet ju!

Postkodlotteriet tystar lurade kunder

https://www.svd.se/a/e26ed44a-980f-3...-lurade-kunder

En miljon kunder plockas på pengar

https://www.svd.se/a/65b45471-5018-3...ckas-pa-pengar

Postkodlotteriet kan tvingas betala skadestånd

https://www.svd.se/a/5c33ae8a-fa19-3...ala-skadestand
Senast redigerad av 53280 2023-09-24 kl. 02:12.
Citera
2023-09-24, 06:53
Medlem
För cirka tio år sedan blev jag uppringd av någon som sa att jag vunnit på Bingotto trots att jag inte hade spelat på Bingolotto på många Herrans år. De behövde vissa uppgifter av mig för att kunna skicka vinsten. Först förstod jag inte utan trodde att tagit fel på person så jag sa att de skulle skicka vinsten till rätt person och inte till mig. De ringde några veckor och tjatade på mig att jag skulle taa emot vinsten.

Till slut kollade jag upp numret på Internet och såg att det var bedrägeri. Till en början blev jag lite förargad över att de försökt lura mig men istället för att blockera numret fortsatte jag att svara när de ringde. Jag ville dra ut på det hela så att de skulle få en dyra telefonräkningar. Jag låtsades vara riktigt korkad. Så höll det på några veckor. Till sist tröttnade jag på dem och förklarade att jag begrep att de var bedragare, och inte tänkte svara mer när de ringde. Då blev de aggressiva och började ringa flera om dagen.

Efter några dagar gav de upp. De drog väl igång en ny scam kanhända.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in