• 1
  • 2
2023-09-08, 17:08
Medlem
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..
Senast redigerad av azzimuth 2023-09-08 kl. 17:45.
Citera
2023-09-08, 17:13
Medlem
Bluff företag. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Har inga tips förutom att vidta rättsliga åtgärder, dvs polisanmäla.
Citera
2023-09-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
Bluff företag. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Har inga tips förutom att vidta rättsliga åtgärder, dvs polisanmäla.
Ser inte hur Polisen kan hjälpa mig. Verkar riktas mestadels mot konsumenter, dvs privat personer...
Citera
2023-09-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Jag brukar vanligtvis vara försiktig med bedrägerier men verkar ha gått med ett. Jag driver ett AB och blivit uppringd av en telefonförsäljare. Jag har dock inte skrivit under något förutom att ha sagt "ok" på telefon. Vad jag har förstått från snabbt sök på internet så räcker det för att ingå in ett avtal med annat företag och att företag inte omfattas av ångerrätt. Vad finns det vägar för att ångra köpet? Jag har mejlat dem tillbaka och fick förstås svar om att jag inte har ångerrätt. Hur ska jag agera vidare?..
Du har enligt lag 14 dagars ångerrätt fick jag fram efter en googling.
Citera
2023-09-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du har enligt lag 14 dagars ångerrätt fick jag fram efter en googling.
Stämmer inte. Det gäller endast konsumenter (dvs privata personer). I mitt fall så är jag en egenföretagare (VD till ett AB).
Senast redigerad av azzimuth 2023-09-08 kl. 17:47.
Citera
2023-09-08, 17:47
Medlem
Sjukt.

Kontakta din bank, de borde ha koll eventuelt hota med en polisanmälan i en email, det kan göra susen
Citera
2023-09-08, 17:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Sa du OK som att du tackade ja, eller sa du ”OK” att det låter bra?
Citera
2023-09-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Sa du OK som att du tackade ja, eller sa du ”OK” att det låter bra?
Tyvärr som tackade ja...
Citera
2023-09-08, 17:51
Medlem
Citat:
Stämmer inte. Det gäller endast konsumenter (dvs privata personer). I mitt fall så är jag en egenföretagare (VD till ett AB).

Om du nu har blivit lurad att köpa något så betyder ju inte det att du måste betala och se glad ut?

Hävda att du aldrig gått med på den premissen (vilket troligen stämmer) och häv det.

Skickar de en faktura så bestrider du den, och följer lagen för det förfarandet.

Jag har väldigt svårt att se att ett bluffföretag skulle vinna en rättegång, om det gått till som du hävdar.
Citera
2023-09-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Sjukt.

Kontakta din bank, de borde ha koll eventuelt hota med en polisanmälan i en email, det kan göra susen
Hur kan banken hjälpa? Jag har inte betalat något än.
Citera
2023-09-08, 18:03
Bannlyst
Bestrid deras faktura, tar det till tingsrätten. Är det ett ljus skyggt företag, så kommer dom inte dyka i tingsrätten och du vinner du. Det är bara firmatecknare som kan ingå avtal, så säg det är en anställd som har sagt ok.
Citera
2023-09-08, 18:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Tyvärr som tackade ja...
Då är det kört. På vilket vis blev du lurad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in