Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-08, 16:45
  #1
Avstängd
Jag går in på folks Instagram och tittar på alla deras bilder deras länkar i bion, deras följare och de dem följer osv och det är inte offentliga personer utan privatpersoner. Jag tar EJ kontakt med dessa, allt sker på nätet att jag tittar på deras Instagram osv.


Är detta stalking? Kan det räknas som det? Olagligt. Jag tittar på alla deras bilder, kommentarsfält, följare och de dem följer. Deras länkar i bion (VSCO osv) tittar på allt där. Kan det räknas som stalking?


Citat:
Med begreppet stalkning, eller olaga förföljelse, menas att någon systematiskt förföljer och kartlägger den utsatta personen.

(Stalkning benämns ibland med det engelska ordet stalking, men vi använder det försvenskade ordet stalkning.)

Det innefattar även att någon tar upprepade kontakter med sitt offer, begår handlingar som är oönskade och uppfattas som störande, kränkande eller skrämmande.

https://polisen.se/om-polisen/polise...lse-stalkning/
Citera
2023-09-08, 16:52
  #2
Medlem
Nähh, nöjer du dig med det och lite papper, så är väl allt ok.
Citera
2023-09-08, 16:57
  #3
Medlem
Du kan ju inte bli anklagad för att vara stalker om ingen vet att du snokar. Det är väl när du börjar göra närmanden och samtal osv fast personen inte vill du är en stalker.

Men om du sitter och psykopat snokar på brudar du är intresserad av så kanske du borde prata med någon innan du kliver över tröskeln så att säga.
Citera
2023-09-08, 17:10
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Du kan ju inte bli anklagad för att vara stalker om ingen vet att du snokar. Det är väl när du börjar göra närmanden och samtal osv fast personen inte vill du är en stalker.

Men om du sitter och psykopat snokar på brudar du är intresserad av så kanske du borde prata med någon innan du kliver över tröskeln så att säga.

Låt säga att folk vet att jag är inne på deras konto varje dag och personerna i fråga med. Men jag kontaktar de inte.
Citera
2023-09-08, 18:42
  #5
Avstängd
Vet inte vad "bion" och "VSCO" är men det är inte olagligt att lägga ner tid på att kolla på folks Instagram om du inte har någonting bättre för dig. Du delar aktiviteten med många andra har jag förstått. Sedan verkar det som om det finns personer som gärna vill att andra håller koll på deras Instagram. Det är därför de har gjort inställningar så att du har fri tillgång. Så det är ingen fara lagrumsmässigt, men sedan är det väl inte så bra på en del andra sätt.
Citera
2023-09-08, 18:49
  #6
Medlem
Om man har en öppen sida på sociala medier så är man rimligen okej med att folk kollar på det man lägger upp där.
Citera
2023-09-08, 19:13
  #7
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Jag går in på folks Instagram och tittar på alla deras bilder deras länkar i bion, deras följare och de dem följer osv och det är inte offentliga personer utan privatpersoner. Jag tar EJ kontakt med dessa, allt sker på nätet att jag tittar på deras Instagram osv.


Är detta stalking? Kan det räknas som det? Olagligt. Jag tittar på alla deras bilder, kommentarsfält, följare och de dem följer. Deras länkar i bion (VSCO osv) tittar på allt där. Kan det räknas som stalking?




https://polisen.se/om-polisen/polise...lse-stalkning/
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Låt säga att folk vet att jag är inne på deras konto varje dag och personerna i fråga med. Men jag kontaktar de inte.
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man har en öppen sida på sociala medier så är man rimligen okej med att folk kollar på det man lägger upp där.
För det första så är "stalking," som framgår av polisens sida som du länkade till, inte ett brott i sig utan ett folkligt begrepp.

Det du beskrivit, att besöka någons profil, är inte brottsligt i sig. Även om du gör det flera gånger om dagen.
Citera
2023-09-08, 19:16
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För det första så är "stalking," som framgår av polisens sida som du länkade till, inte ett brott i sig utan ett folkligt begrepp.

Det du beskrivit, att besöka någons profil, är inte brottsligt i sig. Även om du gör det flera gånger om dagen.

Jag går in på ALLT. Deras bilder, följare och vilka de själva följer, deras bio och länkarna där och går in. Osv osv osv. Är detta på något sätt OLAGLIGT? Kan dessa människor på något sätt få mig att sluta?
Citera
2023-09-08, 19:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Jag går in på ALLT. Deras bilder, följare och vilka de själva följer, deras bio och länkarna där och går in. Osv osv osv. Är detta på något sätt OLAGLIGT? Kan dessa människor på något sätt få mig att sluta?

Så länge du inte trakasserar dem eller försöker komma åt ickeoffentlig information genom t.ex. dataintrång så är det lagligt.
Citera
2023-09-08, 19:20
  #10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
Jag går in på ALLT. Deras bilder, följare och vilka de själva följer, deras bio och länkarna där och går in. Osv osv osv. Är detta på något sätt OLAGLIGT? Kan dessa människor på något sätt få mig att sluta?
Olagligt: Nej.
Kan de få dig att sluta: Inte med lagens hjälp, men de kan blockera dig på siten/siterna, eller ändra inställningarna på vad som är publikt.
Citera
2023-09-08, 19:25
  #11
Medlem
Minns att jag såg någon blogg för länge länge sen, 10-15 år sen. Någon som valde ut en slumpmässig person att följa efter i hundra dagar. Han la upp bilder (censurerade). Fotade genom brevinkastet osv. Var lite spännande. Det är stalkning i alla fall.

Hittar inte sidan nu. Om någon känner igen detta, vad var sidan?
Citera
2023-09-08, 20:46
  #12
Medlem
Nej det ska mer till än att bara spana in någons sociala medier. Det är först när du gör en massa olämpliga kommentarer och dylikt men framförallt om du börjar spana in personen i verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback