Citat:
Ursprungligen postat av
Peace2023
50 % av inkomst från arbete får man behålla upp till ett visst belopp då man har sjukersättning med steglös avräkning och bostadstillägg. Om jag fattar det rätt.
Men jag blir inte klok på om man kan ha en liten buffert på ett sparkonto. Googlade och det står att "Laila som har 30 000 sparade får behålla 5000 och resten dras av på bostadstillägg typ".
Problemet är att jag har många och dyra husdjur och jag har dem inte för nöjes skull, utan för att jag värnar om djur mer än allt annat. Jag lever för deras skull. Överge dem är inget alternativ!! Och behöver en buffert för oförutsedda utgifter då mina utgifter för dem varje månad är så höga. Självklart är de försäkrade men veterinär kan ändå bli hur dyrt som helst. Jag vill absolut helst jobba heltid och slippa vara beroende av sjukersättning men jag vet inte om det går. Svårt att få jobb också men söker!! Är glad över att kunna jobba en del i alla fall med så kallad steglös avräkning. Varje krona gör skillnad när det är så dyrt med djuren, lever själv på spagetti och jordnötter. Inga morlpredikningar tack, skulle jag kunnat jobba heltid så hade jag gjort det men det är mitt mål.
https://www.forsakringskassan.se/pri...bostadstillagg
Du bör tänka till - så här gör du - köp guldmynt hos Tavex - över disk - då du får handla med kontanter och inga köp under 10.000 kr registreras - du behöver inte visa ID kort - köp vad du behöver i buffert 10.000/50.000 eller mer - det är bara att ta ut kontanter och köpa vid olika dagar för mindre än 10.000 per tillfälle.
Sedan om det händer hundarna något - kan du gå till pantbanken och låna pengar på ditt guld och får pengarna på kontot inom en bankdag eller Swish och kan betala Veterinären.
Summering - du har en buffert som inte syns och är fysisk - som du kan belåna när du vill - om krisen är framme.
Dock kommer det synas på deklarationen att du lånat på guld eftersom pantbanken redovisar.
Men om du är orolig för det kan du köpa smycken eller säga att du lånat mynten av bekant om någon skulle ställa frågor.
Sannolikheten är 0,01% att något händer.
Lycka till
MVH