• 1
  • 2
2023-09-07, 16:45
Medlem
Jag har en renault megane halvkombi 2014 års modell och ska byta bromsskivor på den och det verkar finnas två varianter att välja mellan, jag ska byta bak och jag hittar två olika varianter på mekonomen.se

Ena varianten har: Utan hjullager, Utan magnetisk sensorring
Den andra har: Med lager,Med ABS-sensorring

Hur vet en amatör vad han ska välja?
Bonus om någon vet hur krångligt det är att byta bromsskivor på min bil.
Citera
2023-09-07, 17:03
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Trodde du skämtade först, har aldrig sett "bromsskiva med lager", så jag var tvungen att kolla.
Och se på f-n, fransoserna har lyckats konstruera en kombination av hjulnav och bromsskiva(!).

https://www.skruvat.se/Bromsskiva-P601091.aspx

Smidigt
Citera
2023-09-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redhawk12
Jag har en renault megane halvkombi 2014 års modell och ska byta bromsskivor på den och det verkar finnas två varianter att välja mellan, jag ska byta bak och jag hittar två olika varianter på mekonomen.se

Lättast måste vara att vrida hjulet o titta om du har abs krans eller inte.
Citera
2023-09-07, 19:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Lättast måste vara att vrida hjulet o titta om du har abs krans eller inte.

TS skriver ju att han ska byta bak så då lär det bli svårt att vrida hjulet...
Fram har dom där bilarna vanliga normal lösa skivor.
Och där bak syns inte ABS ringen utan att ta bort hjulnavet/skivan.

Och då finns inget annat att göra än att lyfta upp bilen och skruva av ett bakhjul och titta om bromsskivan är fastskruvad med små skruv i hjulnavet eller om det är typ helgjutet.

För övrigt enkelt att byta om man bara har ett verktyg att skruva kolven i bromsoket.

Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Trodde du skämtade först, har aldrig sett "bromsskiva med lager", så jag var tvungen att kolla.
Och se på f-n, fransoserna har lyckats konstruera en kombination av hjulnav och bromsskiva(!).

Å bromsskiva med lager minns jag att det fanns på gamla Audi 80 också...
Senast redigerad av ormbiten 2023-09-07 kl. 19:35.
Citera
2023-09-07, 20:59
Medlem
tnems avatar
Citat:

Det borde finnas en pr-nummer på skivorna som du skall köpa, den skall matcha pr-numret som finns i manualen.

Så är det i vart fall på audi.
Citera
2023-09-07, 21:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det borde finnas en pr-nummer på skivorna som du skall köpa, den skall matcha pr-numret som finns i manualen.

Så är det i vart fall på audi.

PR nummer finns mig veterligen enbart hos VW, AUDI, SKODA, SEAT.

Renault har inget sådant system.

Kanske kan dock den lokala Renault verkstaden hjälpa TS att plocka fram vad bilen är utrustad med genom reg.nr / Chassinr... ?? 🤔

Annars återstår inget annat än att hänga av ett hjul å ta en titt.

Att skruva av ett hjul borde väl egentligen ha gått snabbare än att starta den här tråden... 🤔
Citera
2023-09-08, 10:44
Medlem
Jag ringde till min lokala renault-verkstad och dom gav mig artikelnummer: 432008191R vilken dom sa att dom skulle använda ifall dom skulle utföra reperationen. Det ger mig ingenting på autdoc dock för den träffar ju på alla bromsskivor, både med och utan ABS-sensorring, hur fan kan det här inte vara simpelt? Någon måste väl bara kunna säga vilken bromsskiva jag ska ha? Jag försökte få henne att svara i telefon på ifall det skulle vara med eller utan ABS-bromsring men hon fick bara upp en sa hon.
Citera
2023-09-08, 10:45
Medlem
yz44s avatar
Om TS skulle använda regnumret på sidor där man kan köpa reservdelar och se vad svaren blir.
Citera
2023-09-08, 11:19
Medlem
Gissar att skivorna finns i 2 varianter, en med sensor etc samt en utan - men båda passar och man flyttar bara över gamla sakerna om dom funkar och är bra.
Alt byter både skiva och dess tillbehör när man ändå är där och river, verkar bara skilja några hundringar per skiva mellan med/utan.
Citera
2023-09-08, 17:03
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag ringde till min lokala renault-verkstad och dom gav mig artikelnummer: 432008191R vilken dom sa att dom skulle använda ifall dom skulle utföra reperationen. Det ger mig ingenting på autdoc dock för den träffar ju på alla bromsskivor, både med och utan ABS-sensorring, hur fan kan det här inte vara simpelt? Någon måste väl bara kunna säga vilken bromsskiva jag ska ha? Jag försökte få henne att svara i telefon på ifall det skulle vara med eller utan ABS-bromsring men hon fick bara upp en sa hon.
Vill du byta lager eller återanvända befintliga? Handla därefter.
Citera
2023-09-08, 18:03
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
PR nummer finns mig veterligen enbart hos VW, AUDI, SKODA, SEAT.

Renault har inget sådant system.

Kanske kan dock den lokala Renault verkstaden hjälpa TS att plocka fram vad bilen är utrustad med genom reg.nr / Chassinr... ?? 🤔

Annars återstår inget annat än att hänga av ett hjul å ta en titt.

Att skruva av ett hjul borde väl egentligen ha gått snabbare än att starta den här tråden... 🤔

Alla större fordonstillverkare har utrustningkoder idag.

till Ts: du ska ha med hjulager och magnetring i bromsskivan.
Citera
2023-09-08, 20:21
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Alla större fordonstillverkare har utrustningkoder idag.
.

Självklart kan man få hjälp genom att kontakta en märkesverkstad för att få reda på utrustning.
Men några pr koder finns inte i serviceboken som på en VAG.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in