2024-12-16, 09:56
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Nej, det osynliga sagofolket kallar samerna för människor.
Närdå?
Citera
2024-12-16, 10:05
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Närdå?
Flera gånger har dom sagt det. Människorna har du ens sett julkalendern?
Citera
2024-12-16, 10:22
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag tycker den är jättebra. Inga blattar, negrer eller Pride flaggor. Det är det absolut största pluset. Sedan tycker jag det är bra skådespelare tex Olle Saari och Måns Nathanaelson. Sedan är ju Christine Meltzer och Antaris (vet inte vad han heter) förbannat bra. Mycket humor och även spänning. Detta är den bästa julkalendern sedan barna hedenhös.

Dock tycker jag inte att denna Maxida Märak tillförde någonting när hon stod och rappade, det var väl ett av de sämsta inslagen i julkalendern. Introt är man ju inte heller impad av. ”Hej hej hej hej”. Men annars tycker hela familjen att den är jättebra.
Håller med! Men skulle gissa att SVT ändå väljer att subtilt slänga in någon som inte kan åka skidor i sista avsnittet.

Ääälskar Måns, han är som klippt och skuren för rollen som Mat-Olle! 😂❤️ Christine gör en trovärdig ond kommunalpamp.
Senast redigerad av FuckSweden 2024-12-16 kl. 10:24.
Citera
2024-12-16, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull

Dock tycker jag inte att denna Maxida Märak tillförde någonting när hon stod och rappade, det var väl ett av de sämsta inslagen i julkalendern. Introt är man ju inte heller impad av. ”Hej hej hej hej”. Men annars tycker hela familjen att den är jättebra.

Hela scenen med "same-rap-battlen" var ju totalt meningslös, malplacerad och endast intvingad för att den talangbefriade och substanslösa fusklappen Maxida Märak bara måste vara med när SVT gör nåt om samer. Krystat.
Citera
2024-12-16, 10:50
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittlePony87
Vart ligger Gavmo värdhus på riktigt, kan man bo där? Ser så mysigt ut tycker jag.

Kåbdalis i Jokkmokk. Även interiörscenerna är inspelade på plats. Lill-Umans kommunhus är Älvsbyns kommunhus.

Sören kommer att visa sig vara Sires förlorade son. Antaris kommer att byta sida och hjälpa barnen. Lena kommer att hamna i Saajvoe, äta något och bli fast för alltid. Kom ihåg var ni hörde det först Lite osäker på vad som kommer att hända med Mat-Olle däremot.
Citera
2024-12-16, 11:01
Medlem
Man får väl anta att Sören är Sires förlorade son och egentligen tillhör Sajvofolket och att den mystiske "björnmannen" är bergets ande. Men var kommer Antaris in i bilden, hur kommer det sig att han kan se Sajvofolket?

Jag tycker det är trevligt att julkalendern i år har en lite folkbildande approach. Barnen lär sig något istället för det vanliga blajet de tittar på. De verkar gilla det, det är lagom spännande och lite kul samtidigt. Däremot känns serien väldigt lågbudget i år, julkalendern bör ju ändå vara en av de mer sedda programmen på SVT så lite större budget kunde de väl gett serien.
Citera
2024-12-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Kåbdalis i Jokkmokk. Även interiörscenerna är inspelade på plats. Lill-Umans kommunhus är Älvsbyns kommunhus.

Sören kommer att visa sig vara Sires förlorade son. Antaris kommer att byta sida och hjälpa barnen. Lena kommer att hamna i Saajvoe, äta något och bli fast för alltid. Kom ihåg var ni hörde det först Lite osäker på vad som kommer att hända med Mat-Olle däremot.

Tack för detta, har googlemapsat lite omkring där nu. Kommunhuset ser verkligen ut som generiskt kommunhus (eller högstadieskola eller vårdcentral eller vad som helst offentligt) från sjuttiotalet.

Jag tror Mat-Olle kommer tillbaka på julafton eftersom han då har blivit utslängd från det andra stället, som också har upptäckt att han är fejk.
Citera
2024-12-16, 11:26
Medlem
Citat:
Närdå?
Varje gång det sägs "människorna". När sa någon annan än Sajmefolket så? Ristin är same, får inte komma loss, för att hon är människa.
Citera
2024-12-16, 11:41
Medlem
Kan det vara på det viset att någon Fr*ck syns i bild?
* = ?
Alltid lika roligt med blinda affärspartners?
Så att tittargruppen barnen hänger med i svängarna.
Är det meningen att barnen ska bli smartare eller klokare av tv-serien?
Har jag missat något avsnitt där Lena förlorade ädelstenen?
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2024-12-16 kl. 11:49.
Citera
2024-12-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Varje gång det sägs "människorna". När sa någon annan än Sajmefolket så? Ristin är same, får inte komma loss, för att hon är människa.

Vilket avsnitt?
Vilka är de osynliga?
Människor eller samer?
Citera
2024-12-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Man får väl anta att Sören är Sires förlorade son och egentligen tillhör Sajvofolket och att den mystiske "björnmannen" är bergets ande.Men var kommer Antaris in i bilden, hur kommer det sig att han kan se Sajvofolket?

Jag tycker det är trevligt att julkalendern i år har en lite folkbildande approach. Barnen lär sig något istället för det vanliga blajet de tittar på. De verkar gilla det, det är lagom spännande och lite kul samtidigt. Däremot känns serien väldigt lågbudget i år, julkalendern bör ju ändå vara en av de mer sedda programmen på SVT så lite större budget kunde de väl gett serien.

den mystiske "björnmannen" är bergets ande.
"Big foot" eller "Yeti"?
Där gäller det att mäta fotavtryck, upplevd längd och behåring.
Citera
2024-12-16, 13:20
Medlem
Citat:
Kan det vara på det viset att någon Fr*ck syns i bild?
* = ?
Alltid lika roligt med blinda affärspartners?
Så att tittargruppen barnen hänger med i svängarna.
Är det meningen att barnen ska bli smartare eller klokare av tv-serien?
Har jag missat något avsnitt där Lena förlorade ädelstenen?

Citat:
Vilket avsnitt?
Vilka är de osynliga?
Människor eller samer?

Citat:
den mystiske "björnmannen" är bergets ande.
"Big foot" eller "Yeti"?
Där gäller det att mäta fotavtryck, upplevd längd och behåring.

Dina inlägg är i det närmaste begripliga. Tittar du på serien? Vad har Frick med detta att göra? Tycker du att det är svårt att förstå handlingen som rör Sajvofolket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in