2024-12-15, 04:02
Medlem
MyLittlePony87s avatar
Vart ligger Gavmo värdhus på riktigt, kan man bo där? Ser så mysigt ut tycker jag.
Citera
2024-12-15, 06:56
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isa67
Det har jag redan skrivit.
Vardå?
Citera
2024-12-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Skandinaviens zigenare.

Fast de, liksom samer, är väl att betrakta som människor.
Ser fram emot den romska julkalendern.
Citera
2024-12-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittlePony87
Vart ligger Gavmo värdhus på riktigt, kan man bo där? Ser så mysigt ut tycker jag.

Hur är det mysigt?
Citera
2024-12-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Återigen, i avsnitt fjorton, antyds att samer inte är människor!?
Vad är de då?
Nej, det osynliga sagofolket kallar samerna för människor.
Senast redigerad av IngridBe 2024-12-15 kl. 10:48.
Citera
2024-12-15, 10:44
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Kom igen nu. Du, jag och alla andra kan se likheterna med Greta T.
Nej, det har ju varit rasifierad representation i julkalendrarna de senaste tio åren, så varför är det plötsligt så vitt nu? Som du säger så kan ju samer adoptera, var är de rasifierade samerna?

Samer betraktas väl som rasifierade, åtminstone enligt den i Sverige populära amerikanska definitionen av BIPOC (Black, Indigenous and People of Color). Många samer uppfattar sig också som rasifierade/ej vita.

För övrigt är julkalendern den bästa på länge. Att somliga har så svårt för samisk representation i SVT visar med all önskvärd tydlighet varför den behövs.
Citera
2024-12-15, 23:25
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Är det bara ja som tycker att årets kalender är oerhört tråkig??? Började kolla på julkalendern igen efter barndomen för ca 13-15år sedan och tyckt dom varit rätt underhållande, men årets nej!

Tycker det är en riktigt bra kalender där man blandar fantasi med verklighet och lite humor.
Citera
2024-12-15, 23:36
Är det Maxida Märak som skrivit texten till signaturmelodin? En av hennes bättre i så fall.
Citera
2024-12-16, 00:09
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Är det Maxida Märak som skrivit texten till signaturmelodin? En av hennes bättre i så fall.

Det är väl bara musik, ingen text?
Citera
2024-12-16, 00:12
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det är väl bara musik, ingen text?

Jo men nån sjunger; "Hej hej hej hej hej hej" om och om igen......gissar att hon grävt i sin zigenarsjäl när hon värkte fram den.
Citera
2024-12-16, 01:42
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Roligt att både hon och hennes morsa (Sire) är med i kalendern.
Citera
2024-12-16, 09:49
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Är det bara ja som tycker att årets kalender är oerhört tråkig??? Började kolla på julkalendern igen efter barndomen för ca 13-15år sedan och tyckt dom varit rätt underhållande, men årets nej!

Jag tycker den är jättebra. Inga blattar, negrer eller Pride flaggor. Det är det absolut största pluset. Sedan tycker jag det är bra skådespelare tex Olle Saari och Måns Nathanaelson. Sedan är ju Christine Meltzer och Antaris (vet inte vad han heter) förbannat bra. Mycket humor och även spänning. Detta är den bästa julkalendern sedan barna hedenhös.

Dock tycker jag inte att denna Maxida Märak tillförde någonting när hon stod och rappade, det var väl ett av de sämsta inslagen i julkalendern. Introt är man ju inte heller impad av. ”Hej hej hej hej”. Men annars tycker hela familjen att den är jättebra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in