2023-09-06, 15:57
Medlem
Goldmanns avatar
Har en win 8 på pc:n (jag vet lite gammal) men beh uppgradera. Måste jag ha en Retail version tx win 11 eller går det lika bra med OEM. Står lite otydligt på siten som säljer.
Citera
2023-09-06, 16:35
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Vilken som går bra. Skillnaden är att OEM är låst till just den datorn, men retail kan du flytta till en annan dator i framtiden.
Citera
2023-09-06, 20:08
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Vilken som går bra. Skillnaden är att OEM är låst till just den datorn, men retail kan du flytta till en annan dator i framtiden.
Tror du man kan köpa på tex gamekeys.se? Billigt men funkar det? Jag menar för det priset spelar det ingen roll, mindre än 200kr.
Citera
2023-09-06, 20:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Tror du man kan köpa på tex gamekeys.se? Billigt men funkar det? Jag menar för det priset spelar det ingen roll, mindre än 200kr.

Gamekeys får bra omdöme när man söker på nätet, samt jag vet folk som kontinuerligt handlar där och blir nöjda.

Men om ditt W8 är legitimt så behöver du inte köpa utan bara nyinstallera W11. Vilket troligen går även om det inte är legitimt fast då med en uppgradering med påföljande nyinstallation.
Citera
2023-09-07, 10:09
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:

Jag har köpt flera Windows nycklar på Gamekeys utan några som helst problem, så kör på!

Men som 1FF nämner kanske man kan uppgradera gratis från ett äkta Windows 8, men det vet jag inget om. Det är möjligt att man kanske måste uppgradera i steg, så först till 10 sedan till 11.

Finns en massa info här om du vill läsa mer
https://www.pcmag.com/how-to/how-to-...-10-windows-11
Citera
2023-09-09, 10:31
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza

Den blir låst först efter aktivering, så OEM-licenser som aldrig kommer i produktion kan flyttas til annan maskin... Större firmor/organisationer köper oftast hårdvaran med OEM, trots att man naturligtvis har egen volymlicens, och så kan man, när maskinen tas ur drift, köra upp en fungerande maskin som man kan skicka vidare till personal eller u-hjälp eller vad-vet-jag...
Citera
2023-09-09, 12:06
Medlem
Citat:
Har en win 8 på pc:n (jag vet lite gammal) men beh uppgradera. Måste jag ha en Retail version tx win 11 eller går det lika bra med OEM. Står lite otydligt på siten som säljer.
Säljer? Varför köpa när du kan aktivera det gratis?
Citera
2023-09-09, 13:17
Medlem
Pusts avatar
Licenser från och med Windows 7 fungerar på Windows 11. Dock är din dator högst troligen för gammal för Windows 11 om den kom med Windows 8. Du måste göra en nyinstallation där du kringgår systemkraven för 11:an, tror inte att det går med en uppgradering. Annars får du uppgradera till Windows 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in