2024-12-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Fast Bajen hade det högsta publiksnittet 15.885 mot Barcas 12. 258. Övriga lag i WCL var inte i närheten av de siffrorna. Det är rätt häftigt att ett svenskt lag dominerar på det sättet.

Ja i gruppspelet. Nu är ju tävlingen inte slut än, storlagen kommer att spela på sina stora arenor i slutspelet.

Jo alltså det är fantastiska siffror för Hammarby och Sverige. Men för själva turneringen och damfotbollens tillstånd i stort tycker jag inte det är bra att Sverige sopar banan med Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike och t o m England. Publikligan borde rent logiskt inte kunna vinnas av Sverige. Särskilt inte som många av lagen från de här länderna regelbundet kan ha stora publiksiffror. Det är ju dåligt för tävlingen, för ökad bonus, bättre avtal osv, om de varken kan eller vill få stora siffror i Champions League.

I alla fall inte i gruppspelet. Verkar som de tycker att tävlingen börjar i slutspelet. Och tittar man resultatmässigt så är det ju så. Vet inte. 20 000 pers en vardagkväll i nov/dec är en väldigt bra siffra oavsett vart den inträffar, så all cred till Hammarbys supportrar. Men rent generellt tycker jag ändå att så länge Sverige är bäst i klassen så visar det att de större länderna och de bästa lagen inte når upp till sin potential. Kanske var bra för dem med ett wake up call så de börjar tänka lite annorlunda kring CL gruppspel.
Citera
2025-01-28, 18:23
Medlem
Kikade runt på lite WSL-statistik och fick nu en anledning till att "äntligen" skriva om en observation jag gjorde under en U23-landskamp i höstas. Inte hittat någon "bra tråd" att skriva i, men nu kan jag koppla det till WSL.

Handlar om en möjlig framtida stjärna, My Cato. Specialstuderade henne under landskampen eftersom jag tidigare reagerat över att jag tyckte hon var riktigt dålig i en tidigare landskamp, och det blev en nästan chockartad "upplevelse", och på mer än ett sätt.

På uppvärmningen stack hon verkligen ut, då hon liksom var hälften så stor som alla andra. Väldigt lik Asllani egentligen, och samma trippande joggande. Såg inte ut som en vältränad fotbollsspelare, men kroppsbyggnad är ju egentligen inte relevant. Mest en observation.

Sedan började matchen. Tror aldrig jag sett en spelare vara så osynlig och felplacerad. Hon liksom gömde sig i en passningsskugga under större delen av matchen, låg fel i position, och var alltid för sen att reagera på andrabollar och motståndarpassningar åt hennes håll. Hjälpte aldrig sina medspelare som behövde passningsalternativ och tappade konstant sin markering. Hände några gånger att hon som vanligt kom sent till sin spelare som just tagit emot en passning och när denne fumlade lite med bollen var Cato där och snodde den, lite märkligt okunnigt följt av applåder. Trippade ofta mest runt och såg inte ut att kunna ta en fullfartslöpning eller ha en vilja att vara med på planen. Under kanske 80 minuter av matchen var hon skrämmande osynlig och riktigt usel. Betyg 1 av 10 möjliga.

Men och nu kommer ett stort MEN!: Ovan har jag ju beskrivit 80 minuter. Hur var hon under de övriga 10 minuterna när hon då och då faktiskt råkade få bollen till sig? Och tvärtemot ovan sågning handlar nu min "spaning" om att ösa superlativer. Herregud, vilken bollbegåvning och vilken blick för spelet. Bland det bästa jag har sett och hände ett par gånger att hon faktiskt visade sig vara riktigt snabb när hon plötsligt tog en löpning i full fart. Perfekt sinne för att veta var alla befann sig, inklusive motståndare, bra bollkontroll, samt bra öppnande svåra passningar. Lite av en fotbollens "Bella Gulldén", kan man säga. Betyg 10 av 10.

Men en spelare som bara deltar under få minuter i en match fungerar ju inte att ha på hög nivå. Någon måste ju få henne att förstå att placera sig, att agera, att ständigt vara delaktig och på hugget. Nu lirar hon ju i jumbolaget i WSL, Crystal P, och det är här det blir topic för tråden. Har inte sett henne där, men statistiken är faktiskt klockrent likadan som min spaning i höstas.

Hon har cirka hälften så många bollkontakter per match som övriga spelare i laget, och följdaktligen hälften så många passningar. För positionen central mittfältare har hon i "särklass" lägst antal bollkontakter i hela WSL av de 19 spelare som definieras som centrala mittfältare. (18,1 passningar per match, den som är näst sämst har 28,8. En lagkamrat har 38,8 så går inte hänvisa till spel i fel lag). Förhållandevis låga betyg och kan nog vara på väg ur startelvan. Jag trodde ju någon där skulle lära henne bli mer aktiv på planen, men uppenbart har de inte lyckats eller inte ens förstått vad som behöver göras. Kanske de åker ur pga att de inte får henne att leverera, vilket jag är säker på att hon hade kunnat göra med rätt coachning.

Men nästa klubb kanske kan utbilda henne i det hon måste bli bättre på. Som sagt en supertalang i stort behov av guidning. Någon som vill värva henne och läser här så "varsågod!". Här fick ni all info ni behöver för att skapa en storspelare.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-01-28 kl. 18:35.
Citera
2025-01-31, 20:12
Medlem
Bara en "spaning" jag sprang på av en slump. Storsatsande London City Lionesses låter ju som en klubb från London City, men det är faktiskt inte en Londonklubb. Visserligen spelar dom sina hemmamatcher i Bromley, som ligger i utkanten av Greater London, men träningsanläggningen och klubbens hemvist är i Aylesford i Kent, som ligger drygt 5 mil sydöst om London. Deras gamla hemmaarena låg i Dartford, Kent.

Spelar kanske ingen roll i praktiken men jag tror fler har trott som mig, dvs att de höll till någonstans i London. Klubben tog förresten över efter Millwalls damlag som höll till lite närmare Londons centrum, i East Dulwich. Är ju därifrån de behållit Lionesses i namnet men varifrån de fick "London City" har jag inte hittat.
Citera
2025-02-02, 16:11
Medlem
Zecira Musovic helt utanför truppen i Chelseas laguppställning idag. Inte helt förvånande då Chelsea nyligen gjort upp med ny målvakt. Ska man tolka detta som att hon är påväg bort?

Taskigt med speltid och visst förtjänar hon att vara ordinarie målvakt i ett klubblag. Men vilket? Blir det en tur tillbaka till Damallsvenskan? Eller är det helt uteslutet nu med tanke på att fönstret stängts?

Själv förespråkar jag Jennifer Falk. Förvånande att hon stannar kvar i BK Häcken - det blir alltså inte Tottenham som det ryktats om?

Zecira hade en otrolig match utöver det vanliga när det behövdes som mest under VM. Utöver det tycker jag hon har varit rätt överskattad. Bra, absolut. Härlig personlighet. Men inte mer än så.
Citera
2025-02-03, 18:24
Medlem
Musovic är gravid

https://www.instagram.com/reel/DFnmfznNuO9/?igsh=NGEybmJsamsxZG9h
Citera
2025-02-04, 00:18
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Musovic är gravid

https://www.instagram.com/reel/DFnmfznNuO9/?igsh=NGEybmJsamsxZG9h

Misstänkte det när hon inte fanns med i Chelseas trupp. Kul för henne och kul för Jennifer Falk som lär få ta över i landslaget.
Citera
2025-03-02, 12:30
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Kom in i en diskussion på CB igår om vad "fönstren" innebär. Det rådde lite deppig stämning med tanke på läget i Bajens trupp och vi var väl alla eniga om att det krävs 1 eller 2 spelare in redan under våren. Men var kan man värva ifrån?

Min tolkning är att allsvenska klubbar kan värva från alla ligor så länge det svenska fönstret är öppet.

Andra menade att det endast går att värva från de ligor där fönstret fortfarande är öppet. Det skulle betyda i princip allsvenskan.

Frågan har varit uppe tidigare och jag är rätt säker på min tolkning med tanke på att många svenska spelare försvann i januari när det svenska fönstret var stängt. Men den andra tolkningen har också hävdats i flera poddar om damfotboll.

För mig innebär fönstret den period på året när man registrera nya spelare i sin trupp/klubb , inget annat. Visst har jag rätt här ??
Citera
2025-03-29, 23:03
Medlem
Otroligt domarmisstag i El Clasico..👇

https://x.com/EiFSoccer/status/1903797074996400352
Citera
2025-03-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Otroligt domarmisstag i El Clasico..👇

https://x.com/EiFSoccer/status/1903797074996400352

Känns som ett missförstånd vad det blev frispark för. Tycker det är rätt med frispark för obstruktion.
Citera
2025-03-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Känns som ett missförstånd vad det blev frispark för. Tycker det är rätt med frispark för obstruktion.

Domaren dömde bort målet p.g.a. offside..👇

https://www.fcbarcelona.com/en/news/4237538/barca-1-3-real-madrid-setback-in-el-clasico/amp

Väldigt matchavgörande beslut, dock bra för fotbollen att Real Madrid utvecklas och utmanar Barca i ligatabellen..👇

https://m.youtube.com/watch?v=AweLYMPm7dc&feature=youtu.be
Citera
2025-04-12, 15:41
Medlem
Flundran90s avatar
Ijeh med 2 mål för Milan mot Janogys Fiorentina i första halvlek. Hon är nu uppe på 10 mål och 5 assist den här säsongen. Gerhardsson får sluta med tramset att skicka henne till U23-landslaget och ge henne speltid i A-landslaget!

edit: Janogy 2-målsskytt också!
Senast redigerad av Flundran90 2025-04-12 kl. 16:25.
Citera
2025-04-12, 23:11
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ijeh med 2 mål för Milan mot Janogys Fiorentina i första halvlek. Hon är nu uppe på 10 mål och 5 assist den här säsongen. Gerhardsson får sluta med tramset att skicka henne till U23-landslaget och ge henne speltid i A-landslaget!

edit: Janogy 2-målsskytt också!
Tre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in