2023-09-06, 10:18
Avstängd
Äldre människor i andra kulturer vet inte hur man använder datorer eller smartphones.

Ett betydande antal äldre har svårt att anpassa sig till den senaste tekniken.

När du pratar känns det som att du pratar med en grottman.

Äldre västerlänningar använder dock datorer och smartphones väl och ser unga ut.

När jag tittar på äldre västerlänningar är deras sätt att tänka rationellt och de får mig inte att känna mig gammal.

Varför uppstår denna skillnad?
Senast redigerad av borrow 2023-09-06 kl. 10:23.
Citera
2023-09-06, 10:24
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Äldre människor i andra kulturer vet inte hur man använder datorer eller smartphones.

Ett betydande antal äldre har svårt att anpassa sig till den senaste tekniken.

Äldre västerlänningar använder dock datorer och smartphones väl och ser unga ut.

När jag tittar på äldre västerlänningar är deras sätt att tänka rationellt och de får mig inte att känna mig gammal.

Varför uppstår denna skillnad?

I andra kulturer är de kanske inte lika vana eller bekväma med teknologin vi använder här.

Äldre västerlänningar har även de oftast svårt med tekniken. Det handlar om ovana och ointresse.

Så skillnaden är nog mindre än du tror.
Citera
2023-09-06, 10:44
Medlem
Jämför du med Japaner eller vad? Du är väl inte så korkad att du jämför ”oss” med u-länder?
Citera
2023-09-06, 10:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Dagens 80-åringar var i 40-årsåldern när varenda kontor fick datorer.
Citera
2023-09-06, 11:42
Bannlyst
De kanske inte har haft samma tillgång till det som varit självklart för oss i decennier bara.
Citera
2023-09-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryTownsend
De kanske inte har haft samma tillgång till det som varit självklart för oss i decennier bara.

Det beror på att jorden snurrar med lägre hastighet ju närmare polerna man kommer. Se bara på isbjörnar och pingviner. De håller sig unga långt upp i åldrarna. Jämför t ex med elefanter i Afrika. De slöar till redan i tonåren.
Citera
2023-09-06, 12:24
Medlem
Beror väl på vilka kulturer man jämför med. Handlar väl om låg utbildningsnivå framförallt. Det återspeglas även bland de som inte är så gamla. Låg utbildningsnivå handlar inte bara om att man inte kan så mycket, utan även om att man inte kan ta till sig ny kunskap. Lågutbildade finns i alla kulturer men är mer förekommande i icke västländer.
Citera
2023-09-06, 13:56
Medlem
En 70-åring idag hänger med vänner på donken dit han tagit sig med elscooter eller skateboard. Han har också med sig mobil eller tablet för att hålla sig ajour med saker, och kontakt med vänner. När han kommer hem spelar han kanske lite multiplayer-spel på stationär dator eller kör lite konsol. Sen ser streamade filmer och serier via någon tjänst..

Är detta ungdomligt? Det är väl ganska normalt för folk kring detta ålders-intervall... Typ hänga med polare, spel, filmer och snabbmat är viktigt för denna generation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in