Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Intressant ämne! Framförallt vad gäller bloomers. Visste inte att detta var allmänt kännetecken för bloomers. Men känner igen det.
Kan ha att göra med att de växte upp i kärnfamiljer där mamman var hemmafru och således kunde ju mycket uppmärksamhet läggas på barnen. Vidare så växte de upp i ett starkt, tryggt (skulle vilja säga idylliskt) Sverige med minimal/rimlig invandring. Och PK var inte påkommet utan en spade var en spade. De hade många möjligheter i efterkrigstiden.
Sedan var ju kvinnliga bloomers tvungna att satsa på en arbetskarriär så på så sätt var de ju tvungna att lägga mer fokus på sig själva jmf med sina föräldrar.
De hade även möjlighet att resa på ett helt annat sätt än föregående generation. Vilka äventyr de som gav sig ut kunde vara med om! Det var verkligen att resa! Resfebern sitter väl i....
Så jag tror det finns många faktorer och kan vara del i att de inte är så sugna på att ägna sig åt andras ungar, även om det är barnbarnen...
Bra tänkt där.
Jag har funderat på samma sak kring min far.
Växte upp i "det bästa samhället", helt och hållet krattat för deras generation. Universitet byggdes ut så alla skulle kunna studera, samtidigt som arbetslöshet var 2-3%, ville man ha ett jobb var det bara att gå in var som helst, folk behövdes överallt.
Och så växte han upp med mamma i hemmet som såg till hans bekymmer och behov, och när han blivit 20 var där en enorm ungdomsgeneration som alla kunde och ville bryta normer och göra det de ville. Lifta genom Europa? Inga problem. Tjejer var inga problem heller, de var inte så kräsna som idag.
Sen krattade de för sig själv ännu mer genom att skapa pensionsavtal specifikt utformade för att ge dem bästa tänkbara ålderdom.
Nu när han fått barnbarn ser han det som ännu en kul grej för honom att roa sig med, när han har tid.
Man kan jämföra med min generation. Den första som växte upp där det var normalt behöva pendla mellan sina föräldrar (samtidigt som ingen vuxen sa något, var ju viktigt att skilja sig om man inte trivs tillsammans), när man gått ut gymnasiet fanns inga jobb, otryggheten ökade ständigt samtidigt som man inte fick säga något för då var man rasist.
För någon vecka sedan skulle vi fylla i "vem kan förskolan ringa om inte föräldrar går att nå" men vi kom inte på någon.