2023-09-05, 19:29
Medlem
Nämndeman vid förvaltningsrätten i Stockholm avstängd, somnade under förhandling

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1161827
En äldre nämndeman vid förvaltningsrätten i Stockholm stängs av från sin tjänstgöring

ska ha somnat under en förhandling som ägde rum i somras
Vet någon mer?
Citera
2023-09-05, 19:55
Medlem
Inte första gången sådant hänt.
Citera
2023-09-05, 20:07
Medlem
Full förståelse, majoriteten av förhandlingar är otroligt tråkiga.
Citera
2023-09-05, 23:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Full förståelse, majoriteten av förhandlingar är otroligt tråkiga.

Det är ändå ett förtroendeuppdrag som han får betalt för.

Han ska sedan vara med och fatta ett beslut som kan vara väldigt viktig både för den anklagade och för målsägande, så det är INTE acceptabelt, hur tråkigt den nu än skulle varit.
Citera
2023-09-06, 00:16
Medlem
Konstnarren5s avatar
Nämndemän är politiskt tillsatta patrask utan vare sig ryggrad, kunskap, erfarenhet av vanliga människors vardag eller instruktion att vara objektiva. Vi har ett fullständigt skevt system i rätten.
Citera
2023-09-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Nämndemän är politiskt tillsatta patrask utan vare sig ryggrad, kunskap, erfarenhet av vanliga människors vardag eller instruktion att vara objektiva. Vi har ett fullständigt skevt system i rätten.

Är inte nämndemän vanliga människor med vanliga människors vardag?
Citera
2023-09-07, 18:16
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Är inte nämndemän vanliga människor med vanliga människors vardag?
De är politiskt utnämnda. Du blandar ihop med juryn i Usa.
Citera
2023-09-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
De är politiskt utnämnda. Du blandar ihop med juryn i Usa.

Det tror du. Lokalpolitiker ÄR vanliga människor. Blev du inte nominerad och är därför bitter?
Citera
2023-09-08, 08:47
Medlem
Det rör sig om Thorbjörn Odsjö (M).

Förvaltningsrätten i Stockholm, 2023/432-5
Thorbjörn Odsjö stängs av från sitt uppdrag som nämndeman i Förvaltningsrätten i Stockholm från och med den 31 augusti 2023. Beslutet gäller omedelbart.

Det har framkommit uppgifter om att Thorbjörn Odsjö, i samband med tjänstgöring som nämndeman i förvaltningsrätten den 11 juli 2023, somnat under förhandling. Företrädare för domstolen har tidigare hållit samtal med Thorbjörn Odsjö med anledning av att han även vid förhandlingar den 29 mars 2023 uppfattats somna och därvid påtalat att en bättring måste ske framöver.

Förvaltningsrätten anser att det finns anledning att ifrågasätta Thorbjörn Odsjös lämplighet för uppdraget som nämndeman och har därför inlett ett ärende om entledigande av honom som nämndeman vid domstolen.

Domstolen finner med stöd av 22 § 1 LAFD skäl att stänga av Thorbjörn Odsjö från tjänstgöring som nämndeman vid domstolen under den tid domstolen handlägger ärendet om entledigande.
Citera
2023-09-09, 13:24
Medlem
SethPutnams avatar
Ärligt talat så hade jag hållit mig vaken kanske de 10 första gångerna sen hade jag börjat drömma mig bort. Klarar inte av Primecrime och sånt heller

T.O är 80 år gammal, han satt nog kvar mest av pliktkänsla?
Citera
2025-04-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Ärligt talat så hade jag hållit mig vaken kanske de 10 första gångerna sen hade jag börjat drömma mig bort. Klarar inte av Primecrime och sånt heller

T.O är 80 år gammal, han satt nog kvar mest av pliktkänsla?

Påminner Primecrime dig om förvaltningsrätten!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in