Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-06, 23:54
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fast om vi ska vara helt ärliga så blev det inte någon folkstorm när tråden låstes. EN person hörde av sig via PM. Folkstormen har väl kommit EFTER artikeln i Fria Tider.
Tror inte det är så många som orkar ta kontakt med moderatorer, eftersom det nästan aldrig leder till något vettigt. Antagligen får man en varning. Trådar låses hejvilt varje dag utan någon vettig förklaring. Jag har varit på fb ganska länge, men det är sällan jag blir chockad över låsta trådar. I detta fallet blev jag verkligen det.
Citera
2023-09-07, 05:52
  #122
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Tror inte det är så många som orkar ta kontakt med moderatorer, eftersom det nästan aldrig leder till något vettigt. Antagligen får man en varning. Trådar låses hejvilt varje dag utan någon vettig förklaring. Jag har varit på fb ganska länge, men det är sällan jag blir chockad över låsta trådar. I detta fallet blev jag verkligen det.

Det låter illa att du upplever det så.

Jag kan ju inte tala för alla mina kolleger - men jag uppskattar verkligen när användarna hör av sig om det är något som blivit tokigt eller om man undrar något. Det ingår ju i vårt uppdrag. Så skulle du fortsättningsvis undra över något jag gjort får du gärna höra av dig.
Citera
2023-09-07, 07:49
  #123
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Pinsam fadäs för forumledningen detta. Det var hedervärt av Maviel att pudla. Och vettigt att tråden öppnades.

Men händelsen är talande för ett flashback, där moderatorn numera ibland tenderar att ta på sig rollen som redaktör. När sådant blir alltför utbrett har forumet gjort sitt.

Det du skriver är jätteviktigt och jag tar till mig av det.
Citera
2023-09-07, 09:40
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det låter illa att du upplever det så.
Det låter inte bara illa. Det är jävligt illa. Bara att titta på hur admin betett sig i denna tråd plus andra moderatorer. Det är ju bra att admin ändrade uppfattning i elfte timmen, men hela denna tråden ger mig rätt. Flashback är nästan den sista bataljonen för fri debatt i Sverige så låt oss vara rädda om just denna. Moderatorer ska inte låsa trådar på grund av trovärdiga kontra icke trovärdiga källor. Det är helt absurt att moderatorer ska leka domare, speciellt när väldigt få verkar ha kompetens till det.
Citera
2023-09-07, 12:02
  #125
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Tror inte det är så många som orkar ta kontakt med moderatorer, eftersom det nästan aldrig leder till något vettigt. Antagligen får man en varning. Trådar låses hejvilt varje dag utan någon vettig förklaring. Jag har varit på fb ganska länge, men det är sällan jag blir chockad över låsta trådar. I detta fallet blev jag verkligen det.

Man ska inte behöva bli chockad eller behöva läsa om en låst tråd i media för att kunna känna sig berättigad att kontakta en moderator. Inte i själva tråden (det kan vara 0.06), men via PM.

Man kan också rapportera tråden, med en motivering, särskilt om den inte flyttats till något annat delforum eller till papperskorgen och då ofta hanteras av andra mods.

Tycker man att en tråd inte förtjänar låsning är det bara bra att ge feedback. Händer inget kan man mycket väl kontakta någon annan moderator.
Citera
2023-09-07, 12:05
  #126
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det låter inte bara illa. Det är jävligt illa. Bara att titta på hur admin betett sig i denna tråd plus andra moderatorer. Det är ju bra att admin ändrade uppfattning i elfte timmen, men hela denna tråden ger mig rätt. Flashback är nästan den sista bataljonen för fri debatt i Sverige så låt oss vara rädda om just denna. Moderatorer ska inte låsa trådar på grund av trovärdiga kontra icke trovärdiga källor. Det är helt absurt att moderatorer ska leka domare, speciellt när väldigt få verkar ha kompetens till det.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Man ska inte behöva bli chockad eller behöva läsa om en låst tråd i media för att kunna känna sig berättigad att kontakta en moderator. Inte i själva tråden (det kan vara 0.06), men via PM.

Man kan också rapportera tråden, med en motivering, särskilt om den inte flyttats till något annat delforum eller till papperskorgen och då ofta hanteras av andra mods.

Tycker man att en tråd inte förtjänar låsning är det bara bra att ge feedback. Händer inget kan man mycket väl kontakta någon annan moderator.

Detta är faktiskt viktigt. Det blir svårt att rätta till fel om vi inte uppmärksammas på det. Det hade kunnat fixas till snabbt ju.
Citera
2023-09-10, 14:40
  #127
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag reagerade också på att den tråden försvann.

Jag kräver en förklaring. På vilket sätt var det ett falskt påstående? Var fick moderatorn sin information ifrån?

SVT? Aftonbladet? ETC?

En användare i tråden skrev att det var fake news. Kolla det här inlägget.

(FB) Tyskland får barnsexrum på dagis
Citera
2023-09-11, 23:44
  #128
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Pinsam fadäs för forumledningen detta. Det var hedervärt av Maviel att pudla. Och vettigt att tråden öppnades.

Men händelsen är talande för ett flashback, där moderatorn numera ibland tenderar att ta på sig rollen som redaktör. När sådant blir alltför utbrett har forumet gjort sitt.

Ja, vi ser tyvärr alltmer att moderatorer agerar som redaktörer. Moderatorer har att förhålla sig till regler och diskuterar tveksamma fall och så vidare, men det gör nämndemän/domare i tingsrätt och domare i övriga rättsväsendet också, och det är inte på något sätt en garanti för korrekta beslut vilket jag tror de flesta kan vara överens om (Reinfeldt I-regeringen bestämde att livvsstidsstraff skulle vara normalstraffet för mord men domarväsendet agerade så att detta ej blev fallet, t ex). Både moderatorsarbete och domararbete är en bedömningssport och det är väldigt lätt att driva en agenda som är uppenbar för många men som ändå inte direkt kan sägas bryta mot praxis/regler.
Detta redaktörsskap hos moderatorer började enligt min mening i Pol Utr under 10-talet där atlanticister drev en agenda allt mer och mer öppet och redaktörsskapet accelerade sedan enormt efter coronapandemins start eller något år efter (Jag är generellt positiv till vaccinen såsom de använts i Sverige, misslyckade vaccin som de är, och de räddade tiotusentals liv bland de över 65 genom att dessa kunde smittas och genomgå en mycket lindrigare infektion ocxh sedan ha naturlig immunitet när infektion två kom, användningen i USA på 4-åringar är sinnessjuk). Det absolut största steget mot redaltörsskap togs i o m Rysslands invasion av Ukraina och den hyperemotionella reaktionen de första veckorna, som förstört Europas ekonomi inom överskådlig framtid oåterkalleligt genom avindustrialiseringen som följde.

En av en skribenten Connelys lagar lyder (Det finns flera snarlika formuleringar som alla tillskrivs Connely): "Any organization not explicitly right-wing will sooner or later become left-wing". Detta har kunnat iakttas i mer än ett halvt sekel men accelererat enormt sedan kalla krigets slut och ytterligare efter 2005.

Admin bör tillse att detta ej drabbar Flashback. Den så kallade högern (Dvs exkl all mer radikal höger från Hoppe till kontrasemitiska rasmedvetna antiliberaler) som existerat efter WWII har i årtionden, och fortsätter i vissa länder fortfarande, att hålla sig till Marquis of Queensbury Rules medan vänstern inte dragit sig för att agera olagligt, agera i lagens gråzon, utnyttja nepotism samt infiltera i stort sett alla samhälleliga institutioner så att samtliga av dessa som var neutrala eller högerinriktade 1950 i i stort sett hela väst nu är etablissemangsliberala, i vilket ingår att försöka censurera politiska motståndare så mycket som möjligt (Detta då de förmodligen åtminstone undermedvetet förstår att deras argument inte håller måttet utifrån de grundläggande värderingar européiskättade i allmänhet har). I de flesta väst- och centraleuropeiska länder har vad som brukar kallas center right- och center left-partier i princip enats i alla de stora frågorna.


Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Tror inte det är så många som orkar ta kontakt med moderatorer, eftersom det nästan aldrig leder till något vettigt. Antagligen får man en varning. Trådar låses hejvilt varje dag utan någon vettig förklaring. Jag har varit på fb ganska länge, men det är sällan jag blir chockad över låsta trådar. I detta fallet blev jag verkligen det.
Jag skriver extremt sällan på Flashback nuförtiden, och har genom åren sedan 2007 haft några konton med knappt 2500 inlägg med totalt tre eller fyra varningar, alla på detta konto. Det som fick mig att sluta skriva var till stor del moderatorernas beteende och att jag fick upp ögonen för makfullkomligheten (De bäst fungerande systemen ur regelföljningssynpunkt är de där folk själva väljer att följa reglerna).
Det som fick mig att nästan helt del sluta läsa forumet sedan fem år tillbaka var huvudsakligen, men inte bara, andra orsaker, utan att Flashback med stöd av tveksamma argument för första gången i trippelparntess-debatten bestämde hur användare fick formulera sig för att få maximalt retoriskt genomslag när grundregeln alltid sedan Flasback bildades varit att skribenten själv får välja den retorik och de språkliga grepp som denna anser är bäst för dennes sak.

----

Jag vill slutligen ge admin en eloge för att han erkände att det blev fel. Alla kan göra fel ibland vad gäller saker som att utvärdera sanningshalten i ett påstående eller vem som har mest rätt av två debattörer och kan bilda sig en helt felaktig uppfattning.
Den relevanta skillnaden finns mellan de som har uppnått åtminstone en viss del av vad som är en komponent i visdom vilket gör att de kan inse att de hade fel, erkänna detta, ändra uppfattning och dra relevanta lärdomar av händelsen, och de som framhärdar i vad som ofta blir alltmer absurda åsikter, Admin "klarade testet" bed bravur i detta fall.
Citera
2023-09-12, 11:02
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Jag vill slutligen ge admin en eloge för att han erkände att det blev fel. Alla kan göra fel ibland vad gäller saker som att utvärdera sanningshalten i ett påstående eller vem som har mest rätt av två debattörer och kan bilda sig en helt felaktig uppfattning.
Den relevanta skillnaden finns mellan de som har uppnått åtminstone en viss del av vad som är en komponent i visdom vilket gör att de kan inse att de hade fel, erkänna detta, ändra uppfattning och dra relevanta lärdomar av händelsen, och de som framhärdar i vad som ofta blir alltmer absurda åsikter, Admin "klarade testet" bed bravur i detta fall.
Problemet är ju att det inte ska vara ett test i detta fall. Moderatorer ska ALDRIG få avgöra vad som är korrekt och inkorrekt information. Om moderatorer har rätt att avgöra detta är Flashback dött och begravet. Informationsfriheten och debatten kommer bli lika begränsad som i mainstreammedia. Vi som har ögon och öron ser ju vad resultatet blivit i samhället. Ett land i fritt förfall och en stor anledning till detta är att vissa frågor och åsikter aldrig fått chansen att höras i debatten.
Citera
2023-09-24, 22:04
  #130
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
https://www.friatider.se/flashback-m...rum-motbevisat

Enligt tidniingen mörkar Flashback en sann nyhet godtyckligt.



Hur lågt skall Flashback sjunka innan det görs något åt Moderatorer som drivs av den egna censur ivern?

Det är ju fan humor på hög nivå när friatider pratar om sanna nyheter och jag kan inte låta bli att undra över hur ofta de har just sanna nyheter i sin rapportering.
Nåväl att prata om mörkning eller censur när en tråd låses är väl inte riktigt rättvisande. Bra iaf att misstag som begåtts korrigeras och moderaterna på forumet får väl vara mindre snabbare på avtryckaren helt enkelt.

Flashback kanske kan hyra in Friatiders redaktion för en billig penning som granskare och garant för att inga sanna nyheter "censureras" framgent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback