2026-01-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Har inte skrivit något om några gränser. Jag ser inte vitsen med att tjata om och om och om igen om att hon handlar för nöjes skull med ett barn som är sjukt (hur sjukt vet ju bara hon). Vad är vitsen? Vad vill du/man uppnå med det? Nåt annat än att bara få klaga på en annan person?
Jag menar på att det är upp till var och en att göra det man själv tycker är rätt. Nånstans verkar det ju som H också tycker att det är hon själv som avgör det. Eller?
Vad får du ut av att försvara henne? Jag skriver så för att kanske i bästa fall få Hanna på andra tankar.
Citera
2026-01-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Visst är det rätt galet? Behöver man verkligen en snöskyffel så desperat så kunde väl K kört själv, men han är nog 1. Inte betrodd 2. Eller så skulle Hanna in på Dollarstore och spendera pengar som hon kunde haft till hallon och jordgubbar.
Så tjatar folk om att Hanna får ta egna beslut men jaaa det får hon ju men vad vissa inte fattar är att några tycker det är åt helvete FEL beslut 😅

Ja det såklart det finns folk som tycker det är fel beslut, det fattar väl alla, Så är det väl alltid, människor tycker olika, och folk tycker det du gör är fel, du gör det ändå för du tycker att det är rätt. Annars skulle ju alla göra exakt lika. Det som skiljer sig är väl att dom flesta bara accepterar att det är så, vi gör olika, inte nödvändigtvis rätt eller fel; utan olika- och har inget behov av att hugga på allt, från diagnoser, till snöspadars inköp eller icke inköp 😂. Eller är du på alla du stöter på och talar om vad dom gör för fel?
Citera
2026-01-07, 00:29
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilde76
Ja det såklart det finns folk som tycker det är fel beslut, det fattar väl alla, Så är det väl alltid, människor tycker olika, och folk tycker det du gör är fel, du gör det ändå för du tycker att det är rätt. Annars skulle ju alla göra exakt lika. Det som skiljer sig är väl att dom flesta bara accepterar att det är så, vi gör olika, inte nödvändigtvis rätt eller fel; utan olika- och har inget behov av att hugga på allt, från diagnoser, till snöspadars inköp eller icke inköp 😂. Eller är du på alla du stöter på och talar om vad dom gör för fel?

Sen finns det saker man bara inte gör, det hoppas jag att vi är överens om iaf. Det låter nästan på dig och några till som att en förälder kan göra lite vad som helst för de känner sitt barn och vet som är rätt och inte, men alla gör på olika sätt. Där har vi iaf socialtjänsten som en trygghet för dessa barn, för även riktiga dårar anser väl sig göra rätt, eller?

(pratar ju inte om H utan rent generellt efter tidigare diskussion)
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-07 kl. 00:39.
Citera
2026-01-07, 00:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Sen finns det saker man bara inte gör, det hoppas jag att vi är överens om iaf. Det låter nästan på dig och några till som att en förälder kan göra lite vad som helst för de känner sitt barn och vet som är rätt och inte, men alla gör på olika sätt. Där har vi iaf socialtjänsten som en trygghet för dessa barn, för även riktiga dårar anser väl sig göra rätt, eller?

(pratar ju inte om H utan rent generellt efter tidigare diskussion)
Socialtjänsten lär inte bry sig om att H låter sitt barn som inte gillar att åka bil får åka bil. Ej heller att H nöjesshoppar både skyfflar och ankor och vad det nu kan vara. Att det är nöje och inte nödvändigt har ju du bl.a. bestämt. Förmodligen tycker den det handlar om att det är nödvändigt med en skyffel och nån anka just då. Låt henne tycka det, vad är problemet liksom? Denna diskussion är ju oavsett om dottern är rosslig eller inte.

Men oftast så hittar ju Hanna på alla sjukdomar enligt flertalet här så då borde ju sjukdomsbilden vara löst av sig själv på både henne och dottern. Dottern åker med andra ord med på shoppingresor som frisk. Bra eller hur?

Säg nån som inte påstår sig känna sitt barn bäst och gör det rätta för barnet?
Citera
2026-01-07, 00:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stjernglans
Vi vet ju dock inte om Kebaben säger ifrån, det hade Hanna aldrig erkänt
Du får nog finna dig i att det paret står enade i det mesta
Citera
2026-01-07, 00:55
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Socialtjänsten lär inte bry sig om att H låter sitt barn som inte gillar att åka bil får åka bil. Ej heller att H nöjesshoppar både skyfflar och ankor och vad det nu kan vara. Att det är nöje och inte nödvändigt har ju du bl.a. bestämt. Förmodligen tycker den det handlar om att det är nödvändigt med en skyffel och nån anka just då. Låt henne tycka det, vad är problemet liksom? Denna diskussion är ju oavsett om dottern är rosslig eller inte.

Men oftast så hittar ju Hanna på alla sjukdomar enligt flertalet här så då borde ju sjukdomsbilden vara löst av sig själv på både henne och dottern. Dottern åker med andra ord med på shoppingresor som frisk. Bra eller hur?

Säg nån som inte påstår sig känna sitt barn bäst och gör det rätta för barnet?
Detta var ju varför jag skrev att det inte handlade om H utan om en tidigare diskussion. Självklart gör man ingen orosanmälan för att H nöjesshoppar med ett ev sjukt barn (och jag tänkte inte alls på skyffeln utan om tidigare händelser)

Och precis, majoriteten påstår känna sitt barn och gör vad de tror är rätt. Säkerligen även de som låser in sina barn i källare.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-07 kl. 00:59.
Citera
2026-01-07, 01:14
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Så vad är problemet då om du ändå inte tycker det är nåt att orosanmäla för??
Jag tror däremot att dom som låser in sina barn i källaren är ganska medvetna om att man inte får göra det och att dom gör fel. Det är därför dom gör det i hemlighet.

Man kan väl tycka att folk gör fel utan att koppla in soc?

Ja det är möjligt, poängen var bara att även galningar troligen anser sig göra rätt och har sitt sunda förnuft. Typ Ruby frankie. Var väl ingen som kunde ana vad hon pysslade med bakom fasaden. Jag tror att man kan utgå från att ingen vill sitt barn illa med vilje. Inte ens Ruby. Men att något inte stod rätt till och hur det eskalerade.

H och alla andra offentliga influensers kommer alltid få leva med andras åsikter (Även om själva diskussionen kanske hör mer hemma på familjeliv/annat ämne än i Hs tråd)
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-07 kl. 01:21.
Citera
2026-01-07, 01:29
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Man kan väl tycka att folk gör fel utan att koppla in soc?

Ja det är möjligt, poängen var bara att även galningar troligen anser sig göra rätt och har sitt sunda förnuft. Typ Ruby frankie. Var väl ingen som kunde ana vad hon pysslade med bakom fasaden. Jag tror att man kan utgå från att ingen vill sitt barn illa med vilje. Inte ens Ruby. Men att något inte stod rätt till och hur det eskalerade.

H och alla andra offentliga influensers kommer alltid få leva med andras åsikter (Även om själva diskussionen kanske hör mer hemma på familjeliv/annat ämne än i Hs tråd)

Ruby är ett bra exempel på hur det kan gå när man är isolerad från det "riktiga livet" och enbart kör en ständig monolog med sina följare.
Som tur var så är det (plus den ekonomiska faktorn) enda likheten mellan Hanna och Ruby.
Jag vet däremot att Hanna läser denna tråd och faktiskt tar till sig små små saker hela tiden, tex nu senast att det inte anses normalt att lägga en toddler (för natten) under eftermiddagen. Det är ren galenskap och snuddar på barnmisshandel i mina ögon.
Citera
2026-01-07, 01:29
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Självklart kan man tycka att någon gör fel utan att koppla in soc. (Dock handlar ju detta lite mer än att bara uttrycka att man själv tycker att hon gör fel) Dock var det ju du som drog upp soc?

Exakt, ingen kunde ana det för hon gjorde allt i hemlighet. Håller med.

Jag håller med om att offentligheter många gånger får leva med folks åsikter. Det är väl när det blir mer än åsikter som jag och många med mig reagerar.

Jag tog upp soc i sammanhanget gällande dessa sjuka föräldrar, hela den diskussionen hade inget med H att göra. Varför jag egentligen inte borde skrivit det här. Men att jag hakade upp mig på att alla föräldrar nog gör vad de tror är rätt för sitt barn. Det betyder ju inte att det är bra för det. Även om grundtanken är fin.

Ja det håller jag med om.
Citera
2026-01-07, 01:34
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Ruby är ett bra exempel på hur det kan gå när man är isolerad från det "riktiga livet" och enbart kör en ständig monolog med sina följare.
Som tur var så är det (plus den ekonomiska faktorn) enda likheten mellan Hanna och Ruby.
Jag vet däremot att Hanna läser denna tråd och faktiskt tar till sig små små saker hela tiden, tex nu senast att det inte anses normalt att lägga en toddler (för natten) under eftermiddagen. Det är ren galenskap och snuddar på barnmisshandel i mina ögon.
Nej men precis, de ska inte jämföras. Bara att folk säkert sa samma sak och förlitade
sig på att hon gjorde vad som var rätt för barnen (innan allt uppdagades)
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-07 kl. 01:37.
Citera
2026-01-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjernglans
Vi vet ju dock inte om Kebaben säger ifrån, det hade Hanna aldrig erkänt

Tror inte han får det. Tänk när följarna sa till om medicinen som inte var tillåten i Sverige och Hanna fick hysteriskt utbrott (har videon sparad). Då kan man ju fundera på vad hon gör när hon inte filmar sig själv.
Citera
2026-01-07, 08:58
Medlem
Bobhallonsafts avatar
Att ta med sig sitt sjuka barn ut för att handla är INTE logiskt för någon.

Varken för barnet, som blir så trött att hon vill lägga sig för natten kl 16.

Inte heller för resten av människorna som handlar friska, som kan ev bli smittade.

Inte heller för HT eftersom hon "får problem" med den nästintill obefintliga nattningsrutinen.

Det absolut BÄSTA hade varit att vara hemma med sin dotter, låta henne sova när hon är trött under dagen, krama henne och låta henne ligga tätt intill. Och låta den andra vuxna i familjen åka och köpa en snöskyffel!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in