2025-09-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trepatronen
Läste just en text av en författare som skriver mycket om respektfullt föräldraskap och tycker hon har flera poänger som jag tänker att Hanna skulle kunna ta inspiration av:

”Föräldrars uppgift är att fatta beslut som tar hänsyn till barns behov. Men barn har inte alltid koll på vad de behöver. Däremot har de nästan alltid koll på vad de har lust med. Därför kan beslutet att servera en fullkornsmacka och mjölk till kvällsmat – baserat på antagandet att barnet behöver näringsriktig mat – mötas med både gråt och protester. För barnet hade lust att äta godis och dricka läsk.
(…) En förälder som antar att det går att resonera med ett litet barn och en förälder som tror att bara man är respektfull så är barnen nöjda riskerar uppleva just frustration. Gång på gång. Ackumulerad frustration försvinner sällan av sig själv. Den har en jobbig tendens att ta sig uttryck i form av ilska, irritation och bitterhet, ofta gentemot frustrationsobjektet – i det här fallet barnet. (…) Att vara ledare betyder inte bara att du har makt, utan också att du i vissa situationer bör använda den. Det betyder att du måste anpassa ditt sätt att vara efter barnens förutsättningar och förmågor. Och det betyder att du, när barnen är små, bär hela ansvaret för relationens kvalitet och för att familjens medlemmar får vad de behöver. (…) Och om barnet skriker för att hon inte får godis? Det är okej att säga nej! Det är till och med nödvändigt att säga nej ibland. (…) Att vara en respektfullt ledare är inte att acceptera allt barnen gör och ge dem allt de efterfrågar. Att vara en respektfull ledare är respektera barnen även när de gör sådant du inte accepterar och ber om sådant de inte behöver. ”

Det finns så himla mycket bra böcker och texter och poddar att ta del av om föräldraskap – och jag är nyfiken på Hannas tankar om föräldraskap och vilken typ av förälder hon strävar efter att vara. Av de glimtar vi får upplever jag det som att hon inte reflekterar så mycket utan bara gör. Och det kan funka ibland men vissa fundamentala saker om barns utveckling och åldersadekvata förmågor kan nog ändå vara bra att ha lite pejl på.
Detta tyckte jag var helt självklart. Men jag undrar om Hanna under hennes 7 år som barnlös ens läst på om sånt här. Jag tänker att om man längtar så mycket efter barn så länge att man då är intresserad och läser på om hur barn och föräldraskap fungerar Men som du säger så känns det som att hon aldrig reflekterar över någonting. Och i slutändan går det ut över barnet..
Citera
2025-09-20, 17:32
Medlem
Klart att hon inte kunde vara själv en enda helg med L utan var tvungen att åka till mormor.
Snark.
Citera
2025-09-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Klart att hon inte kunde vara själv en enda helg med L utan var tvungen att åka till mormor.
Snark.

Det är väl bra? När hon inte umgås med någon så är det fel, ”varför umgås hon aldrig med mormor?” dyker upp här titt som tätt. Nu gjorde hon det, å såklart var det också fel.
Svårt att komma på något mysigare än att umgås med barn och barnbarn på helgerna, så det var väl härligt för både L och mormor.
Citera
2025-09-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso22
Det är väl bra? När hon inte umgås med någon så är det fel, ”varför umgås hon aldrig med mormor?” dyker upp här titt som tätt. Nu gjorde hon det, å såklart var det också fel.
Svårt att komma på något mysigare än att umgås med barn och barnbarn på helgerna, så det var väl härligt för både L och mormor.
Beror väl på vad man menar med bra. Min uppfattning är att HT inte klarar av att ta hand om L en helg själv, det hade varit imponerande att se om hon hade klarat av det.
Citera
2025-09-20, 18:29
Medlem
motyls avatar
Citat:
Snark.

Jag brukar kritisera Hanna hela tiden men här ser jag inget fel. Jag är ensam en hel del med mitt barn som är ett år äldre än L och det är ibland både jobbigt och långtråkigt att vara bara vi två hela dagar, flera dagar i rad.
Citera
2025-09-20, 18:31
Medlem
Citat:
Beror väl på vad man menar med bra. Min uppfattning är att HT inte klarar av att ta hand om L en helg själv, det hade varit imponerande att se om hon hade klarat av det.

Okej, jag kopplar inte ihop att umgås med mormor / mamma till att man inte skulle klara av att ta hand om ett barn ensam.
Citera
2025-09-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ingen vet ju men mormor ville kanske träffa sitt barnbarn.
Citera
2025-09-20, 18:55
Medlem
Vad menar hon med att "detta var inte dåligt för huvudet"? Har hon huvudvärk eller menar hon att typ "balsam för själen"? Hon är alltid så otydlig i allt..
Citera
2025-09-20, 19:07
Medlem
Bobhallonsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krangs
Vad menar hon med att "detta var inte dåligt för huvudet"? Har hon huvudvärk eller menar hon att typ "balsam för själen"? Hon är alltid så otydlig i allt..
Nästan alltid oklar med sina beskrivningar 🫣
Citera
2025-09-20, 19:42
Medlem
[quote=Ivak84|93012070]
Citat:

Det är kanske du som ska tagga ner. Ingen kommer sluta diskutera saker bara för att du vill det.
Det vet jag väl att folk inte kommer att göra, men jag får väl säga vad jag tycker?!
Citera
2025-09-20, 19:42
Medlem
Citat:
Okej, jag kopplar inte ihop att umgås med mormor / mamma till att man inte skulle klara av att ta hand om ett barn ensam.
Inte jag heller…ser heller ingen anledning till att man ska vara ensam med sitt barn om det finns andra att träffa. Hade aldrig stannat hemma ensam endast för att behaga någon random ”följare” . Men det tycker tydligen minst en random ”följare” att hon måste göra för att bevisa sitt föräldraskap för den samma. Vettigt? Näää inte ett dugg
Citera
2025-09-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abrakadabra77
Ingen vet ju men mormor ville kanske träffa sitt barnbarn.
Skulle jag gissa att hon vill, dom flesta mormödrar mfl vill ju verkligen det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in