2025-08-03, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timshel
Gode gud i himmelen vad är det för P-stavstrams?? Beter sig som att hon amputerat armen..

1. Lev livet som vanligt, bäst att skippa bad första veckan (framförallt i sjö/badhus) men det går bra att duscha som vanligt, förbandet är VATTENTÄTT. 2. Om förbandet vissnar i kanterna efter ett par dagar så gör det inget, man har steristrips under som sitter som berget och det är ett sånt minimalt hål som görs i huden att det ändå läkt väldigt snabb. 3. Man ska absolut inte hålla på att byta plåster och ha sig, det ökar om något bara infektionsrisken. Åker plåstret av så får man vara utan, förutom i undantagsfall om det skulle komma vätska från såret men det måste vara extremt ovanligt.

Mvh barnmorska som sätter i och tar ut mängder med P-stavar men aldrig hört på maken om sånt drama.

Enligt Hanna tog ju uttaget en timme och krävde två SNITT för den lagt sig så konstigt. Men det kan väl inte blivit fråga om stygn?

Har också uppfattningen att man kan duscha normalt, men Hanna skrev att då kan plåstret släppa i kanterna och det verkar som det ska undvikas till varje pris!!! Men ja, om hon inte vill duscha som vanligt är väl rimliga alternativet att stå så armen är utanför vattenstrålarna och tvätta håret med endast andra armen

Blir så otroligt larvigt när hon håller på så här.

Och undrar varför hon gjorde en grön kräkemoji när hon skrev att hennes mamma ska komma och byta plåster, och att hon inte kan rengöra sår på sig själv. Är det redan infekterat?
Citera
2025-08-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Enligt Hanna tog ju uttaget en timme och krävde två SNITT för den lagt sig så konstigt. Men det kan väl inte blivit fråga om stygn?

Har också uppfattningen att man kan duscha normalt, men Hanna skrev att då kan plåstret släppa i kanterna och det verkar som det ska undvikas till varje pris!!! Men ja, om hon inte vill duscha som vanligt är väl rimliga alternativet att stå så armen är utanför vattenstrålarna och tvätta håret med endast andra armen

Blir så otroligt larvigt när hon håller på så här.

Och undrar varför hon gjorde en grön kräkemoji när hon skrev att hennes mamma ska komma och byta plåster, och att hon inte kan rengöra sår på sig själv. Är det redan infekterat?

Att hålla på en timme med att få ut en P-stav är typ det sjukaste jag hört och jag bara kan inte tro på det. Speciellt en P-stav som bara suttit några månader, då har den inte ens hunnit ”växa fast” vilket de kan göra lite ibland. Behöver man hålla på mer än ~20 minuter utan att få ut den så blir det så svullet och blodigt i området att man avbryter och antingen provar igen en annan dag eller skickar remiss till läkare (som kan lägga litet snitt och få ut den och sedan sy ett par stygn i huden). Det har hänt mig två gånger på två år.

Ibland händer det att det att man behöver göra två utgångshål (det är inte snack om några ”snitt” herregud) men då blir det lite extra steristrips bara. Och absolut att det är bra att vara liten försiktig när man duschar, ja typ inte spraya rakt på plåstret med duschen, men det säger väl sig självt. Och absolut inte hålla på och byta plåster och ha sig, åker plåstret av får man vara utan (förutom i undantagsfall om det skulle börja vätska/verka infekterat men då ska man ta kontakt med sin VC vilket man får info om), så att hålla på och skicka med plåster har jag då aldrig hört, riktigt idiotiskt gjort av den barnmorskan men det kanske var Hanna som tjatade till sig.
Citera
2025-08-03, 09:52
Medlem
Citat:
Att hålla på en timme med att få ut en P-stav är typ det sjukaste jag hört och jag bara kan inte tro på det. Speciellt en P-stav som bara suttit några månader, då har den inte ens hunnit ”växa fast” vilket de kan göra lite ibland. Behöver man hålla på mer än ~20 minuter utan att få ut den så blir det så svullet och blodigt i området att man avbryter och antingen provar igen en annan dag eller skickar remiss till läkare (som kan lägga litet snitt och få ut den och sedan sy ett par stygn i huden). Det har hänt mig två gånger på två år.

Ibland händer det att det att man behöver göra två utgångshål (det är inte snack om några ”snitt” herregud) men då blir det lite extra steristrips bara. Och absolut att det är bra att vara liten försiktig när man duschar, ja typ inte spraya rakt på plåstret med duschen, men det säger väl sig självt. Och absolut inte hålla på och byta plåster och ha sig, åker plåstret av får man vara utan (förutom i undantagsfall om det skulle börja vätska/verka infekterat men då ska man ta kontakt med sin VC vilket man får info om), så att hålla på och skicka med plåster har jag då aldrig hört, riktigt idiotiskt gjort av den barnmorskan men det kanske var Hanna som tjatade till sig.

Garanterat Hanna som tjatat till sig.

Jag kollade förresten videon om pstaven och det finns gott om plast kvar på rullen… så om de inte haft något superviktigt och stort att plasta in just under Hannas besök så är det lögn att hon inte hade nååågon plast hemma
Citera
2025-08-03, 09:54
Medlem
Klart Loppis Lars måste få Nutella på sina frukostpannkakor! Det är som att hon har ett minimum sockerintag per dag.

Jag uuuuundrar verkligen om Hanna ”vÅrDeN hAr KoLl” Theorin kommer hålla ditt löfte att sluta visa Lars när det är dags för föris. Hoppas verkligen det för Lars skull.
Citera
2025-08-03, 10:15
Medlem
Hennes överdrivenhet.. miner. Försök till humor. detaljerade beskrivningar om *ingenting* egentligen... vem faen tar bilder när tvättar håret för att det är svårt att använda armen pga plåster. Tror inte på det alls. Och det går faktiskt att stå o duscha och eventuellt använda duschslangen på håret utan att blåta ner den ena armen. Men som vanligt med hanna så ska det överdrivas för att hålla sig aktuellt som möjligt. Och vem fan bryr sig om länken till stolarna..liksom va? Mitt i allt snack om p stavar. Hon kommer inte köpa nya stolar men det är bara reklam som vanligt och hanna gör sitt jobb dåligt
Citera
2025-08-03, 10:57
Medlem
Citat:

Precis! P-staven ligger väldigt ytligt. Det krävs inte ens lokalbedövning i form av t.ex. Lidocain, utan det är bedövningssalva Emlakräm som rekommenderas. Det visar ju på hur ytligt denna sitter.
Ibland kan den (som någon skrivit) växa in ordentligt i vävnader, men då brukar den ha suttit mycket längre än 2(?) månader. I värsta fall (extremt ovanligt) så kan staven ”vandra” iväg, men då är det inget som bm gör något åt, då är det andra professioner på sjukhuset.

Det sätts steristrips över ”snittet”, även om det är 1,2 eller 3 snitt som behövs göras. Steristrips sitter oftast bra och man bör få vattentätt förband över.

Alternativt H, håll armen utanför duschen? Har du nu ingen plast (vilket jag inte alls tror på) så ta en stor badhandduk och vira några varv när du håller armen utanför. Herregud alltså.
Citera
2025-08-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkattunge
Precis! P-staven ligger väldigt ytligt. Det krävs inte ens lokalbedövning i form av t.ex. Lidocain, utan det är bedövningssalva Emlakräm som rekommenderas. Det visar ju på hur ytligt denna sitter.
Ibland kan den (som någon skrivit) växa in ordentligt i vävnader, men då brukar den ha suttit mycket längre än 2(?) månader. I värsta fall (extremt ovanligt) så kan staven ”vandra” iväg, men då är det inget som bm gör något åt, då är det andra professioner på sjukhuset.

Det sätts steristrips över ”snittet”, även om det är 1,2 eller 3 snitt som behövs göras. Steristrips sitter oftast bra och man bör få vattentätt förband över.

Alternativt H, håll armen utanför duschen? Har du nu ingen plast (vilket jag inte alls tror på) så ta en stor badhandduk och vira några varv när du håller armen utanför. Herregud alltså.
Ja eller gå och handla plastpåsar innan dusch hur korkad och handlingsförlamad kan en människa vara? Och såklart mamma ska byta plåster på jättebebisen 🙈
Det är tur för henne att hon träffade K och blev "influencer" för hon klarar ju ingenting. Hon kan ju inte ens åka till Rusta själv hur ska hon då kunna klara av ett riktigt yrke?
Citera
2025-08-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1D2
Ja eller gå och handla plastpåsar innan dusch hur korkad och handlingsförlamad kan en människa vara? Och såklart mamma ska byta plåster på jättebebisen 🙈
Det är tur för henne att hon träffade K och blev "influencer" för hon klarar ju ingenting. Hon kan ju inte ens åka till Rusta själv hur ska hon då kunna klara av ett riktigt yrke?
Ja såå akut kunde det väl inte vara med hårtvätten och hon har max 5 min med bil till flera butiker som säljer plastpåsar.
Citera
2025-08-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1D2

Läste mer noga och mamman hade redan bytt plåster när hon la upp texten med kräkemojin om att rengöra sår.

Så redan första dagen eller dagen efter har hon bytt plåstret… varför undrar jag

Och om hon ändå skulle byta plåster - varför spelar det roll om hon får vatten på så det släpper i kanterna? Hon skulle ju tydligen ändå dra av det i alla fal
l
Senast redigerad av Backflashlash 2025-08-03 kl. 12:38.
Citera
2025-08-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
Ja såå akut kunde det väl inte vara med hårtvätten och hon har max 5 min med bil till flera butiker som säljer plastpåsar.

Det var också massa plast kvar på rullen hon använde precis innan hon tog ut pstaven…
Citera
2025-08-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Det var också massa plast kvar på rullen hon använde precis innan hon tog ut pstaven…
Ja allt är väl bara lögn för att få sympatier efter den hemska operationen 🙄 men det backfirar ju för hon upplevs enbart som efterbliven.
Citera
2025-08-03, 13:44
Medlem
Bobhallonsafts avatar
"En lampa till lampan" 🙈
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in