• 1
  • 2
2023-09-05, 11:06
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Behöver få tag på ett läkemedel för personligt bruk som är godkänt, men receptbelagt i Sverige, otroligt svårt att få utskrivet trots att behovet är väldigt vanligt, och rekommenderas av läkare i bland annat England och USA för folk som är inte ens har besvären. Notera att läkemedlet ej är receptbelagt i de flesta länder. Läkemedlet i fråga är ej narkotikaklassat, inte heller kan läkemedlet ge något rus eller dylikt. Personligen så får jag ej läkemedlet utskrivet trots behov, och har nu hittat ett sätt att få tag på läkemedlet illegalt, där det antingen skickas från ett EU land eller ett land en bit utanför Europa, siktar på att läkemedlet skall skickas från ett EU-land dock...

Frågan nu är ifall begår något brott om jag nu köper detta läkemedel illegalt trots att det är godkänt, men receptbelagt, och ej narkotikaklassat eller möjligt att få något rus eller liknande på. Vad jag har förstått så kan man ej bli beroende av det. Vad är det möjliga straffet ifall det nu är ett brott att köpa, ifall jag skulle göra det? Läkemedlet i fråga är för hudproblem, en creme för huden för att bekämpa Akne, Tretinoin mer bestämt, alternativt Isotretinoin i kapselform beroende på effekt.
Citera
2023-09-05, 11:19
Medlem
tnems avatar
Om det kan klassas som hälsovårdligt så kan du åka dit på den lagen, annars är det lite av en gråzon tydligen.
https://lawline.se/answers/ar-det-ol...-till-en-sjalv
Citera
2023-09-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarmiljonerna
Behöver få tag på ett läkemedel för personligt bruk som är godkänt, men receptbelagt i Sverige, otroligt svårt att få utskrivet trots att behovet är väldigt vanligt, och rekommenderas av läkare i bland annat England och USA för folk som är inte ens har besvären. Notera att läkemedlet ej är receptbelagt i de flesta länder. Läkemedlet i fråga är ej narkotikaklassat, inte heller kan läkemedlet ge något rus eller dylikt. Personligen så får jag ej läkemedlet utskrivet trots behov, och har nu hittat ett sätt att få tag på läkemedlet illegalt, där det antingen skickas från ett EU land eller ett land en bit utanför Europa, siktar på att läkemedlet skall skickas från ett EU-land dock...

Frågan nu är ifall begår något brott om jag nu köper detta läkemedel illegalt trots att det är godkänt, men receptbelagt, och ej narkotikaklassat eller möjligt att få något rus eller liknande på. Vad jag har förstått så kan man ej bli beroende av det. Vad är det möjliga straffet ifall det nu är ett brott att köpa, ifall jag skulle göra det? Läkemedlet i fråga är för hudproblem, en creme för huden för att bekämpa Akne, Tretinoin mer bestämt, alternativt Isotretinoin i kapselform beroende på effekt.

Acnatac finns på apoteket, och innehåller den substans du efterfrågar. Kontakta din husläkare för recept.
Citera
2023-09-05, 11:29
Medlem
ts kanske kan hitta nån onlinedoktor i ett eu-land som kan ge recept? det skulle gälla i sveurabien oxå!

är det inte narkotikaklassat kanske det kan finnas på nätapotek/drogshoppar?
Citera
2023-09-05, 11:30
Tekniskt och lagligt sett så kan det vara olagligt för både beställaren och exportören att beställa och skicka läkemedel om det inte är förskrivet av läkare och registrerat i Sverige och gäller för lägre bruk än 1 år och givet att det inte är narkotikaklassat men läkemedelsklassat.
Exportören behöver inte göra sig skyldig till brott då det inte måste vara olagligt från landet det skickas ifrån.
Du gör dig skyldig till brott när du beställer det. Om smugglingen uppdagas så har tullverket dock rutiner så att det i praktiken bara blir expeditionsavgiften och deras omkostnader som blir ditt straff. Däremot får då själv transportera in det i Sverige från annat EU-land. Sådan är lagen...
Citera
2023-09-05, 11:32
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det kan handla om smugglingsbrott.

Biverkningsprofilen är horribel, är du säker på att straffrätten är den viktigaste risken du tar?
Citera
2023-09-05, 11:33
Medlem
tex insulin från portugal , riskerad smuggling och förverkan av tull ,
dagsböter på sin höjd i straff
Citera
2023-09-05, 12:12
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
tex insulin från portugal , riskerad smuggling och förverkan av tull ,
dagsböter på sin höjd i straff
Det är bara i vissa fall som läkemedlen förverkas av tull. I de flesta fall skickas de tillbaka, returneras, beroende på vilket icke-klassat läkemedel det gäller. TS blir utan varorna och får hem brev om deklaration. Varorna kan du sedan begära ungefär två tredjedelars återbetalning för oftast i Euro om det är ett seriöst företag efter att du betalt avgift och frakt.
Om du erkänner så kan hända att du inte ger tjänstemannen något alternativ annat än låta ärendet vandra hela vägen genom rättsprocessen, i ytterligheten ända upp till Högsta domstolen och kanske vidare därifrån tillbaka till EU.
Mellan penningböter och 30 eller 40 dagsböter. Kanske mer om det gäller stora mängder. Men utan ditt erkännande så kommer fallet stanna vid terminalen och pengarna får ses som bortkastade.
Citera
2023-09-05, 12:16
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det kan handla om smugglingsbrott.

Biverkningsprofilen är horribel, är du säker på att straffrätten är den viktigaste risken du tar?
Vad tänker du ang biverkningsprofilen?
Citera
2023-09-05, 12:17
Medlem
Citat:

Isotretinoin kan ha jävliga biverkningar och du får absolut inte bli gravid under behandling, det blir garanterat ett missfoster, man måste ta prover regelbundet för att se så olika värden ser bra ut.
Skulle inte rekommendera att käka de utan uppsikt.
Citera
2023-09-05, 12:23
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haspat
Isotretinoin kan ha jävliga biverkningar och du får absolut inte bli gravid under behandling, det blir garanterat ett missfoster, man måste ta prover regelbundet för att se så olika värden ser bra ut.
Skulle inte rekommendera att käka de utan uppsikt.
Tack för upplysningen, själva Tretinoin (gel) är det som i första hand är aktuellt, vad jag förstår finns det inte lika allvarliga biverkningar på den.
Citera
2023-09-05, 12:28
Medlem
Citat:
Tack för upplysningen, själva Tretinoin (gel) är det som i första hand är aktuellt, vad jag förstår finns det inte lika allvarliga biverkningar på den.

Det kan jag tyvärr inte svara på, men det låter ju troligt .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in