• 1
  • 2
2023-09-05, 10:46
Medlem
Hej,
Blev uppringd av någon från ett nystartat bolag som heter IQ Solar. De ska bygga solparker och söker ca 70 mSek. De har tydligen avtal med eon där de har kontrakt på att sälja el till fast pris. Allt låter faktiskt rätt seriöst då de har lyckats locka personer till styrelsen som verkar vara serösa. Bl a Niklas Jonasson från Nordea, Mikael Rangnitt och någon dansk. De verkar heller inte lova guld o gröna skogar utan räknar på en bra men modest avkastning på 12%.

Det ringer dock många varningsklockor, det första är såklart att man blir uppringd. Men det som verkligen fick mig att få scamvibbar är att de värderar bolaget till 170 msek men räknar alla avkastning på 70 msek. Vet inte om det är pre eller post money men oavsätt vilket så är det väldigt missvisande.

Vad tror ni? Är det scam?

https://iqsolar.se/
Citera
2023-09-05, 10:53
Medlem
Det låter märkligt att projekt #1 skulle kräva en investering på 74 miljoner, för att placera ut solpaneler på 15 ha, utan saminvestering från EON tex.

Varför blev just du uppringd?
Citera
2023-09-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henley
IQ Solar i sig är nog ingen scam, men varför ringde de till dig? Plockat info från aktieböcker? Hur ville de att du skulle handla, eller visa intresse?
Citera
2023-09-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det låter märkligt att projekt #1 skulle kräva en investering på 74 miljoner, för att placera ut solpaneler på 15 ha, utan saminvestering från EON tex.

Varför blev just du uppringd?

Ja verkligen och att de värderar sig till 170 msek
Jag äger aktier i ett annat solcellsbolag på börsen.
Laddar också upp Imet då ni kan se själva vad de lovar.
https://file.io/3YJLQm420KxI
Citera
2023-09-05, 11:00
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej,
Blev uppringd av någon från ett nystartat bolag som heter IQ Solar. De ska bygga solparker och söker ca 70 mSek. De har tydligen avtal med eon där de har kontrakt på att sälja el till fast pris. Allt låter faktiskt rätt seriöst då de har lyckats locka personer till styrelsen som verkar vara serösa. Bl a Niklas Jonasson från Nordea, Mikael Rangnitt och någon dansk. De verkar heller inte lova guld o gröna skogar utan räknar på en bra men modest avkastning på 12%.

Det ringer dock många varningsklockor, det första är såklart att man blir uppringd. Men det som verkligen fick mig att få scamvibbar är att de värderar bolaget till 170 msek men räknar alla avkastning på 70 msek. Vet inte om det är pre eller post money men oavsätt vilket så är det väldigt missvisande.

https://iqsolar.se/

Förmodligen är den huvudsakliga risken att installationerna blir försenade, inte slutförs, genomförs felaktigt och så korruption där de planerats. Givet att de får in investeringar, vill säga. Får de inte det är det säkert något finstilt i avtalet som reglerar eventuell återbetalning och om bolaget får använda investeringarna för t.ex. löpande utgifter och arvoden till styrelsen och sånt.

Antagligen har de dragit igång och räknat med mer betydande investerare och de har dragit öronen åt sig pga. räntor m.m. så de vänder sig till små investerare eftersom beloppet de behöver få in är ganska litet.
Citera
2023-09-05, 11:00
Medlem
KJosefs avatar
Anledningen till att de ringer dig är därför att ingen institutionell investerare vill investera i högavkastande obligationer just nu.

Om du vill satsa på att alla institutionella investerare oroar sig i onödan kan du ju slänga in några pengar men jag hade inte gjort det. Låna ut pengar till Atlas Copco (eller andra bolag som har Investment Grade-klassificering) istället. Du får jättehög ränta där också men risken är betydligt lägre.
Citera
2023-09-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Anledningen till att de ringer dig är därför att ingen institutionell investerare vill investera i högavkastande obligationer just nu.

Om du vill satsa på att alla institutionella investerare oroar sig i onödan kan du ju slänga in några pengar men jag hade inte gjort det. Låna ut pengar till Atlas Copco (eller andra bolag som har Investment Grade-klassificering) istället. Du får jättehög ränta där också men risken är betydligt lägre.
Sorry var nog lite otydlig. De ger inte 12% på investeringen. Är alltså inte en obligation utan en nyemission så man får aktier i bolaget.

12% var förväntad vinst per år på investerat belopp. Men de räknar 12% på 74mSek inte på värderingen på bolaget.
Senast redigerad av Henley 2023-09-05 kl. 11:06.
Citera
2023-09-05, 11:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Dom har förmodligen hittat ditt namn i en aktieboken för liknande bolag och ringer upp.
Vart med om liknande tidigare.
Om du är en privat småsparare så skulle dom aldrig ringa dig utan någon baktanke.
Modest 12%? 12% är rätt bra.

Luktar illa håll dig borta.
Seriösa bolag ringer inte random medelsvensson för o få in pengar till deras bolag.
Citera
2023-09-29, 15:49
Medlem
Hej!
Jonas Nyrén heter jag, reporter på Sydsvenskan. Vi tittar närmare på Iq Solar och vill gärna komma i kontakt med någon som har blivit uppringd gällande deras erbjudande att köpa aktier. Hör gärna av er, för ett förutsättningslöst samtal. Jag nås på 0703-37 32 68
Citera
2023-09-29, 23:47
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Sorry var nog lite otydlig. De ger inte 12% på investeringen. Är alltså inte en obligation utan en nyemission så man får aktier i bolaget.

12% var förväntad vinst per år på investerat belopp. Men de räknar 12% på 74mSek inte på värderingen på bolaget.

Ursäkta sent svar men det är ett bedrägeri. 12% är en skyhög avkastning och alla som förväntar sig en sådan avkastning är blufmakare. När jag diskuterar investeringar med folk säger jag att det finns en risk att det jag förespråker avkastar absolut ingenting i ett årtioende och det är ungefär den förväntansbilden man bör ha när man investerar i risktillgångar. Att "förvänta sig" 12% per år är så oseriöst att man tappar hakan. Det man kan förvänta sig när man investerar i sånt här är att bolaget går i konkurs med sannolikhet 80-90%. Allting utöver det är en bonus.
Citera
2023-09-30, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ursäkta sent svar men det är ett bedrägeri. 12% är en skyhög avkastning och alla som förväntar sig en sådan avkastning är blufmakare. När jag diskuterar investeringar med folk säger jag att det finns en risk att det jag förespråker avkastar absolut ingenting i ett årtioende och det är ungefär den förväntansbilden man bör ha när man investerar i risktillgångar. Att "förvänta sig" 12% per år är så oseriöst att man tappar hakan. Det man kan förvänta sig när man investerar i sånt här är att bolaget går i konkurs med sannolikhet 80-90%. Allting utöver det är en bonus.
Du kan ändå inte påstå att det är bedrägeri rent av även om det skulle vara så? Om du är så smart som du vill framhäva dig själv skulle du aldrig satsa 100 % på det utfallet.
Senast redigerad av Truefighter 2023-09-30 kl. 02:40.
Citera
2023-09-30, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du kan ändå inte påstå att det är bedrägeri rent av även om det skulle vara så? Om du är så smart som du vill framhäva dig själv skulle du aldrig satsa 100 % på det utfallet.
Bolaget i sig behöver inte vara en scam, men att sälja aktier och påstå att de ska ge en avkastning på 12%/år är inte seriöst, och redan där ska man backa. Är det bolaget eller någon förmedlare som säljer? Och vilka aktier säljer de? Nyemission eller befintliga aktier?

Det verkar vara en nyemission enligt vad ts skriver. Så kanske det ändå är en scam redan från bolaget?

Bolagets hemsa, https://iqsolar.se/sv/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in