2023-09-05, 19:56
Medlem
Edudumellers avatar
Säkert fyra på bollen men Kling&Klang.
Rikets poliskår imponerar föga. Varken som helhet eller individer. Då har jag dagligen med polis att göra i mitt eget jobb...
Citera
2023-09-05, 20:06
Medlem
Jag har cirkulerat många år i byggbranschen och mest åt teknikhållet. Typ el- och rörinstallationer. Jobbat som hantverkare inom detta området men vidareutbilda mig och är numera servicechef på ett ganska stort företag. Har ca 70 man under mig inklusive 1 mellanchef.

Tycker rörmokare oftast går ann, även om där finns en del mongon. Elektriker, tekniker osv brukar nog vara dom som är skarpast. Ofta extremt självgående och löser allting själva utan chefers inblandning och dokumenterar allt dom gör. Rörmokare gör också detta i mångt och mycket. Men det känns som där finns fler idioter ändå.

Därefter faller det snabbt. Snickare har en del bra folk, men också många idioter. Ventilationstekniker befinner sig här också. Nån slags mellankategori.

Men nu kommer bottenskrapet.
Målare, finns några normala. Men finns minst lika stor andel idioter.
Rivare och håltagare, herrejösses. Dom få svenska som finns kvar är totalt hjärndöda. har nog aldrig träffat dummare människor. Här måste cirkulera extremt många lågbegåvade.
Citera
2023-09-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Jag har cirkulerat många år i byggbranschen och mest åt teknikhållet. Typ el- och rörinstallationer. Jobbat som hantverkare inom detta området men vidareutbilda mig och är numera servicechef på ett ganska stort företag. Har ca 70 man under mig inklusive 1 mellanchef.

Tycker rörmokare oftast går ann, även om där finns en del mongon. Elektriker, tekniker osv brukar nog vara dom som är skarpast. Ofta extremt självgående och löser allting själva utan chefers inblandning och dokumenterar allt dom gör. Rörmokare gör också detta i mångt och mycket. Men det känns som där finns fler idioter ändå.

Därefter faller det snabbt. Snickare har en del bra folk, men också många idioter. Ventilationstekniker befinner sig här också. Nån slags mellankategori.

Men nu kommer bottenskrapet.
Målare, finns några normala. Men finns minst lika stor andel idioter.
Rivare och håltagare, herrejösses. Dom få svenska som finns kvar är totalt hjärndöda. har nog aldrig träffat dummare människor. Här måste cirkulera extremt många lågbegåvade.
Min erfarenhet är att ställningsbyggare ligger långt ner på listan.
Citera
2023-09-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Träffar sällan den yrkeskategorin. Men du kan säkert ha rätt. Inte särskilt tankekrävande.
Citera
2023-09-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Säkert fyra på bollen men Kling&Klang.
Rikets poliskår imponerar föga. Varken som helhet eller individer. Då har jag dagligen med polis att göra i mitt eget jobb...

Polisgrisarna intar en särställning. Inte bara svagbegåvade utan det är ju också en förutsättning att vara störd i huvudet och gilla att bete sig som ett svin i största allmänhet. Njuta av att få vara våldsam mot människor. Jävla pack.
Citera
2023-09-05, 20:34
Medlem
sanchoos avatar
Personliga tränare?
Citera
2023-09-05, 20:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunGame
Om dålig svenska räknas in,

Lågbegåvning är ett kliniskt tillstånd. Det är inte vad man till vardags kallar "obegåvad" eller "outbildad".
Citera
2023-09-05, 20:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Statliga myndigheter, det är i många fall platser där man anställer många svagbegåvade för att hålla ner arbetslösheten.
Arbetar man statligt så har man i stort sett ingen drivkraft att vilja utvecklas

Nu bör du faktiskt förklara vad du menar. Större delen av de som anställda på statliga myndigheter är akademiker. Det är flera hundra sökande på varje jobb, trots högkonjunktur. Det är ytterst sällsynt med anpassade arbetsuppgifter eeller lönebidrag.

Det är en jävligt märklig definition av "svagbegåvad" i så fall. Du har säkert blivit osams med en tant när du ringde till Försäkringskassan, men man är inte "svagbegåvad" för att man är jobbig, lättefull eller obstinat.
Citera
2023-09-05, 21:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen69
Nej, det gör dom inte. Med statligt subventionerade menar jag jobb där företaget får en summa per månad för att anställa vissa som är med i något arbetsmarknadspolitiskt program. Minns inte exakt vad det formen av anställning heter.

Typ som jag får dra av en viss summa på skatten för att jag lejer en hantverkare?
Citera
2023-09-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du kan titta på den här filmen där Jordan Peterson gör en liten föreläsning om vilken IQ som passar till vilket jobb. Det är lite knepig engelska, men som tur är har någon vänlig person textat och illustrerat hela föreläsningen, så det är möjligt att hänga med.

https://www.youtube.com/watch?v=P2mxdrTP-os

För de med IQ mellan 87 och 93 föreslår han messenger, factory production assembler, food service worker, nurse’s aide, warehouseman, custodian/janitor, material handler, packer.

Så där har du lite tips på vilka yrken du ska satsa på.

Appropå Jordan Petersson så väl just YouTube-tyckare i och om frågor som man både saknar begåvning och kunskap om något som inte kräver mer IQ än en vattenmelon. Han är väl snarare ett utmärkt exempel på det kanske är ett av de få yrkena på denna planet där just låg begåvning kan vara en direkt tillgång.

Menar bara att när han pratade om de frågor och ämnen som han faktiskt har stor kunskap inom så var han ju inte så värst populär. Men när han började prata som frågor och ämnen som han inte har den minsta aning om så tog det fart utav bara tusan.
Citera
2023-09-05, 22:31
Medlem
Queenofqueenss avatar
H*ror på malmskillnadsgatan...
Citera
2023-09-05, 22:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla

Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Träffar sällan den yrkeskategorin. Men du kan säkert ha rätt. Inte särskilt tankekrävande.

Vad har du för erfarenhet av takläggare då? De står ju för 90% av allt på förekommen anledning-material i Heta Arbeten.

Jag vet inte hur väl det egentligen stämmer, men det sägs att det är många kriminella och kåkfarare som bygger ställning.

En förklaring jag har hört är att det är tungt och passar energiska personer (läs; tjackisar och MBD-barn).

Jag såg för övrigt något slags feel-good-inslag från Storbritannien på TV eller Youtube om en kille med Downs syndrom som jobbade som ställningsbyggare, visst; en svala gör ingen sommar, men heller ingen rök utan eld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in