Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Naiva sökare som känner att nåt fattas dem, skulle jag säga. Faktum är att det är extremt svårt att ändra på den man är, för att inte säga omöjligt.
Det som möjligtvis funkar är olika strategier att ha i åtanke om man vet med sig att det är saker man har väldigt svårt med.
Dessutom: att uppnå sin fulla potential, och allt det där dravlet — man måste ju ändå inse nånstans att en idealbild är just en idealbild och inte en realistisk målsättning. Nu är jag ingen expert på personlig utveckling, men jag tror att det enda som är till riktig hjälp för de flesta är att försöka försonas med sig själv. Ha överseende med alla små egenheter. Inse att världen inte kretsar kring dig själv.
Är det inte en del av personlig utveckling, att försonas med dig själv och lära sig att ha överseende?
De flesta människor har ju ups&downs i livet, det är inget konstigt alls. Jag känner nog ingen som aldrig stöter på hinder, men jag känner en del som aldrig tar tillfället i akt att lära sig nåt av misstagen och problemen.
Det är samma människor som aldrig tog sig någonstans, vare dig det gällde utbildning, jobb, eller inte sökande efter lycka eller vad man nu vill kalla det.
De började på ruta ett och slutar på ruta ett.
Det kanske passar för vissa, själv förstår jag inte varför man inte skulle ha viljan att utvecklas genom livet.
Vi är alla olika.