Citat:
Ursprungligen postat av
peller
Tavlan nej.
Där bör hobby kunna vara tillämpligt om din huvudsakliga försörjning inte är just tavelmåleri.
Samma,sak som att du stickar vantar du ger bort till släkt&vänner till Jul men fick fem par över du sålde på kyrkans loppis.
Vad gäller dina foton och en ev bok (med dessa antar jag?) skriver du ju själv att du "Inte vill gå back" dvs du hade inte gjort detta project med vetskapen att det kommer kosta dig pengar du aldrig får igen.
Då kan det omöjligen vara en hobby
Precis, jag vill inte gå back på fotokonsten men jag skriver också att jag inte har nåt intresse av att göra vinst dvs break even. Jag är nöjd med att få tillbaka kostnaderna för att trycka boken och utskrifterna helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
hallongurk
Handlar mera om att du inte får någon ersättning från F-kassan men visst, om du har så du klarar dig är det ju lugnt.
Nja det är självklart inte ett blankt nej att få ersättning från F-kassan bara för att man driver eget, däremot att det blir mer byråkrati inblandat förstår jag. Bedömer risken att jag ska bli allvarligt sjuk extremt låg, och detta är bara sidoprojekt som inte är menat att jag ska leva på utan bara dryga ut kassan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Som sagt starta absolut inte företag med F-skatt. Det kan bli mycket strul med att köra eget, att det tex försvårar jobbsökande. Sedan innebär eget en massa skyldigheter också som att redovisa allt rätt.
Om du vill skatta för det du eventuellt kommer tjäna kan du använda dig av Frilans Finans, Cool Company eller någon annan sådan tjänst. Då är ju allt skattat och klart. Dock tar de några procent i arvode.
Annars kan du redovisa det du får in som tjänsteinkomst.
Vad grundar du det på att det skulle försvåra jobbsökandet?? Jag är student inte arbetslös. F-skatt är en betydligt enklare redovisning än AB tex, som ändå fått förenklade regler för mindre bolag.
Visst frilansfinans är smidigt, och jag har mailat dem lite frågor, men problemet är att de riktar sig mot folk som fakturerar kunder. Om jag ville testa på att göra fotouppdrag, tex fota bröllop, vore det jättesmidigt. Vad jag förstår har de ingen funktion för småskalig försäljning av produkter.