2023-09-04, 15:28
Medlem
Skiftarbete hade ju inte varit några större problem om läkarna hade tillåtelse att förskriva vyvanse och en bra sömntablett till den som har sådant arbete. Bättre det än att man ska sitta där med ögonen i kors.
Citera
2023-09-04, 15:40
Medlem
Anktalares avatar
När jag jobbade skift så fick jag utskrivet sömntabletter för att klara av övergången mellan de olika skiften, kanske inte en hållbar lösning, men en som funkade för mig.
Citera
2023-09-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda
Jag är inte särskilt gammal. Fyller 20 nu i höst. Jag är därför inte särskilt erfaren eller bepansrad av välförtjänt självförtroende uppbyggt över år av misstag och slit. Istället är jag olämpligt obrydd och förvånansvärt ängslig om vartannat. Socialt begåvad är jag alltså inte.
Nu är det iallafall så att jag har börjat jobba som maskinoperatör på ett stort företag I Uppsala området. Lättheten i bröstet efter studenten är som bortblåst och ersatt av jävligt mycket ångest. Jag jobbar alltså i 4-skift och jag är ta mig fan bränd i huvudet. Finns det nån erfaren flashbackare som knäckt koden. När ska man äta, sova, ha ett liv osv. Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps

Min erfarenhet av din typ av jobb är att det är folket runt omkring en både på jobbet och utanför som gör om det är värt det eller ej. Dålig stämning är fruktansvärt när man ska utföra monotona arbetsuppgifter i längden. Sitter det i väggarna så är det bara att byta arbetsplats för det går inte att förändra.
Citera
2023-09-04, 17:18
Medlem
Magica-Lazios avatar
Träna efter jobbet gör dig piggare under och efter gympasset. Problemet är att det istället blir svårt att sova.

Det finns inga magiska formler du jobbar för mycket helt enkelt vilket dom flesta faktiskt gör. Fixa ett jobb där du jobbar 80%. Jobba måndag - torsdag. Gör stor skillnad att vara ledig fredag - söndag varje vecka. Det är värt extra tiden och återhämtningen.
Citera
2023-09-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Skiftarbete hade ju inte varit några större problem om läkarna hade tillåtelse att förskriva vyvanse och en bra sömntablett till den som har sådant arbete. Bättre det än att man ska sitta där med ögonen i kors.

Tyvärr är vi människor inte biologiskt programmerade för skiftarbete.
Att bli tablettmissbrukare är nog ingen lösning heller.
Citera
2023-09-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Tyvärr är vi människor inte biologiskt programmerade för skiftarbete.
Att bli tablettmissbrukare är nog ingen lösning heller.
Missbruk har en tydlig definition, att ta läkemedel som förskrivet faller inte under den definitionen. Det skulle innebära att alla med ADHD som medicinerar med stimulanter dagligen eller 5 dagar i veckan eller så är tablettmissbrukare.

Jag menar på att samhället blir alltmer omänskligt, precis som du säger så är skiftjobb inte något vi är biologiskt anpassade för. Men eftersom samhället bryr sig ganska lite om människan, och ganska mycket om pengar och effektivitet, så kommer utvecklingen nog fortsätta gå åt fel håll. Jag tror vi kommer få vänja oss vid antidepressiva, sömnmedel, stimulanter och diverse andra preparat för att kunna anpassa oss till ett system som kanske inte riktigt är till för oss, utan verkar leva sitt eget liv.
Citera
2023-09-04, 21:06
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Jag är inte särskilt gammal. Fyller 20 nu i höst. Jag är därför inte särskilt erfaren eller bepansrad av välförtjänt självförtroende uppbyggt över år av misstag och slit. Istället är jag olämpligt obrydd och förvånansvärt ängslig om vartannat. Socialt begåvad är jag alltså inte.
Nu är det iallafall så att jag har börjat jobba som maskinoperatör på ett stort företag I Uppsala området. Lättheten i bröstet efter studenten är som bortblåst och ersatt av jävligt mycket ångest. Jag jobbar alltså i 4-skift och jag är ta mig fan bränd i huvudet. Finns det nån erfaren flashbackare som knäckt koden. När ska man äta, sova, ha ett liv osv. Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps

Tja TS! Kallsvetten kl 04:00 varje nattskift fick mig att inse att jag inte är lämplig för nattarbete. Detta motiverade mig att göra något åt saken, så jag valde att plugga vidare. Det bästa beslutet som jag har tagit i mitt vuxna liv.
Citera
2023-09-04, 21:33
Medlem
Citat:

Kräv dagsschema eller sluta gå dit helt enkelt och testa något annat. Som nyexad student kan du lätt få annat jobb... stryk maskinoperatör från CVt bara.
Senast redigerad av Deballerur 2023-09-04 kl. 21:36.
Citera
2023-09-04, 21:54
Medlem
Citat:

Äh du är en stor mes. Skaffa några barn också. Då ska du se att du inte har nån tid.
Och då hittar jag ändå tid fast jag har flera barn. Ditt problem är att du är odisciplinerad
Och jag gissar på att du vill ligga och känna efter flera timmar om dagen sova när du vill etc etc. Bli lite mer effektiv så fattar du snart galoppen. Att jobba är miljarders gånger bättre än att glida omkring med nå jäkla losers eller att va nån jäkla luffare. Börja spring och träna få lite fart i livet för fan. I din ålder jobbade jag övade med band och levde på folköl. Men gnällde jag över att behöva jobba mjo. Men du lär märka att du är inte så jäkla speciell som du tror och alla måste se till att göra något dugligt i samhället. Eller lev på existensminimum och pilla dig i naveln men eftersom jag har gjort det också i några år runt 20 år kan jag informera dig om att det är ett jäkla skit liv. Hoppet efter studenten 😆😆
Jösses själv drack jag mig full på en busshållplats på min student. Fan ska du med hopp och lättsamhet att göra?
Se till att du jävligt duktig på något jobbaktigt och något utanför jobbet
Då får du självförtroende och stålar.
Måste du jobba på nå skift då?
Gör de ett tag byt sen spara lite cash och dra på nån resa och fixa sen nå annat kneg.
Sen ere ba röjja sönder Livet homie.
Senast redigerad av drink40s 2023-09-04 kl. 21:56.
Citera
2023-09-04, 22:42
Medlem
Djurmos avatar
Allt är som det ska, skiftjobb förkortar livslängden.
Citera
2023-09-04, 22:43
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag har jobbat nätter hela mitt yrkesliv i snart 30 år. Skulle aldrig jobba skift. Man kan ställa om dygnsrytmen några gånger, men att göra det hela tiden gör att man dör ca 20 år I förtid.
Citera
2023-09-05, 01:17
Medlem
Citat:
För mig är inte nätterna det värsta. Det är just det där att dagpassen efter blir så förjävliga. Men jobbet gillar jag och lönen är ju inte heller illa

ta de skiften som förlorade dagar, ställ in dig på att inte göra annat än jobba... försök hitta nån rytm som funkar, eller positivt taänk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in